2017-04-17, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
så istället för att ha luftintaget på ett avstånd från kroppen för att komma ifrån boundary layers alltså att luften fastnar vid kroppen så har qaher en vinkel som gör att denna fastlimmade luft bryts och skjuts in i luftintaget.

detta är innovativt. kanske planet blir supersnabbt? åtminstone ger det bra designade luftintag för planet ur en helhetssyn. kanske lågt luftmotstånd? att bryta boundary layer måste vara bra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boundary_layer#/media/File:Laminar_boundary_layer_scheme.svg

Då är vi på den rutan där länder runt Iran Bombar. Om det nu skulle visa sig vara så innovativt som du tror.

Det land som har placerat luftintag på ovansidan är ryssarna då de har en kärlek till att landa på banor med dåligt underhåll. Men detta är under taxning och landning och start. Då stänger ett lock framför intaget och en lucka öppnas ovanpå.

Så nej jag tror inte Iran har kommit på en revolutionär motor. Men visst vem vet warp 5 framåt

Edit:

Du vill inte skjuta in luften i motorn. Du vill att den ostört rinner in i motorn med precis lagom flöde.

Störd luft ger en ostabil luftström som gör att motorn arbetar ryckigt. Du vill alltså inte trycka in virveln i motorn. Förövrigt så används den "oönskade" virveln för att skapa ett gränsskikt mot plåten som fungerar som ett smörjmedel för luften över vingen. Svårt att förklara och jag skulle behöva rita och förklara samtidigt.

Nej det luftintaget är fel!
Senast redigerad av Virgil.I.Grissom 2017-04-17 kl. 13:46.
Citera
2017-04-17, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Det är där det brister för dig igen då du inte har några aerodynamiska kunskaper.

Det är inte lätt att förklara då det är några timmar i skolbänken för att förstå bara grunderna.

Du får helt enkelt lita på mig då jag konstaterar att "ditt" luftintag sitter bakom det som kan uttryckas som vingens framkant. När du tittar på kroppen och följer den bakåt så ser du hur vingen börjar byggas ut från kroppen och lämnar mer och mer kroppen för att formas till en vingen.

Precis där första utväxten börjar på ditt flygplan blir det om du tittar underifrån en vinge. Tittar du uppifrån så ser du ett underligt konstruerat luftintag. Oavsett vad du tror så kommer luft virvlarna att lägga sig över vingen mot kroppen. En virvel kommer att följa vingframkanten. Oavsett vad du tror så kommer luften att vara störd framför denna konstruktion. Ju fortare du åker ju sämre fungerar den och ju fortare du åker ju mer luft behöver du. Men du får mindre.

Du kan använda denna konstruktion i lägre farter då motorn inte behöver lika mycket luft så det spelar ingen roll att luften är störd. Men ju fortare du åker ju mer luft behöver du och ju mindre luft får du. Motorn kommer att kvävas och till slut blir trycket mindre framåt än bakåt vilket gör att motorn skickar elden framåt istället. Motorn pumpar.

Lägger vi sen in att du ämnar stiga i hög fart så kommer du att råka ut för att när maskinen initialt rör sig i X-led så skapar du en ännu sämre intag av luft. Helt enkelt IG på konstruktionen.

Kan inte förklara bättre. Vi kan konstatera att inom flygkonstruktion och aerodynamik så är det inte alltid lätt att räkna fram teori och verklighet. Det är bland annat därför man utför så många tester praktiskt innan man provar fullskala.

se mitt inlägg ovan. jag skrev igen

jas luftintag är snedställt nedåt. qaher uppåt. vilket är bäst vid stigning?

varför skriver du om virvlar vid vingarna? det handlar om boundary layers. intagen sitter framför vingarna

om du vill innovera måste du lämna din bok nån gång.

och nej jag litar inte på dig.
Citera
2017-04-17, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Då är vi på den rutan där länder runt Iran Bombar. Om det nu skulle visa sig vara så innovativt som du tror.

Det land som har placerat luftintag på ovansidan är ryssarna då de har en kärlek till att landa på banor med dåligt underhåll. Men detta är under taxning och landning och start. Då stänger ett lock framför intaget och en lucka öppnas ovanpå.

Så nej jag tror inte Iran har kommit på en revolutionär motor. Men visst vem vet warp 5 framåt

luftintag. inte motor.

varför ska de bomba? om iran innoverar så måste de bombas? du kan inte politik. bara tyst om det.
Citera
2017-04-17, 13:49
Medlem
En hel del nya närbilder. Videon släpptes 15 April. - På videon kör de bla runt lite på marken med det. - Vingarna är nedvikta så mycket att jag spontant undrar om det inte blir läge för en olycka i en kastvind vid landning. Dessutom är det två utblås på detta plan. Är det två motorer?

Jag reagerar även på att detta hemliga projekts bas verkar vara nära nåt bostadsområde. Höga hus överallt. Folk kan tydligen sitta och glo på "hemliga planet" när de dricker kaffe på morgonen.

https://www.youtube.com/watch?v=x95JmBfQgj0

2.21 i denna video är det bara ett utblås på det planet. På det som taxar omkring är det 2 och i denna video 4:59 ser planet helt knöligt ut som gjort av uppspänd duk man lackerat på.

https://www.youtube.com/watch?v=r-5P47VDvdE
Senast redigerad av Kulturmarxist 2017-04-17 kl. 14:23.
Citera
2017-04-17, 13:56
Medlem
virgil skrev

Citat:
Du vill inte skjuta in luften i motorn. Du vill att den ostört rinner in i motorn med precis lagom flöde.

Störd luft ger en ostabil luftström som gör att motorn arbetar ryckigt. Du vill alltså inte trycka in virveln i motorn. Förövrigt så används den "oönskade" virveln för att skapa ett gränsskikt mot plåten som fungerar som ett smörjmedel för luften över vingen. Svårt att förklara och jag skulle behöva rita och förklara samtidigt.

Nej det luftintaget är fel!

man vill trycka in luft i motorn för att öka kompressionen
Citera
2017-04-17, 14:07
Bannlyst
Citat:
luftintag. inte motor.

varför ska de bomba? om iran innoverar så måste de bombas? du kan inte politik. bara tyst om det.

Tja luftintag anpassas till motorns behov av luft.

Det är liksom inte tvärtom eller att man har vilka möjligheter som helst att placera och utforma sitt luftintag.

Du kan vara säker på att om det skulle fungera att ha luftintaget uppåt så hade något land med behov av smygteknik redan plockat fram detta.

Dock är det inga problem i låga farter med denna typ av placeringen så visst tusan kan de få det att flyga med luftintaget placerat bakom framkanten (ja jag hävdar det fortfarande, luftintaget är bakom framkanten på vingen)

Du missförstår mig med att jag önskar att någon bombar Iran! Tvärtom jag anser att varje land är suveränt och bestämmer över sig själva.

Du säger jag missförstår politik. Nej knappast. Iran har fått känna på den typen av politik ett antal gånger.

Så om det visar sig att de uppfunnit en ny typ av motor (ja det måste till en ny typ av motor om det luftintaget ska vara rätt placerat)

Så tyvärr sammanfattat luftintaget är inte okej!
Citera
2017-04-17, 14:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Bara titta på övrig Iransk vapenutveckling, stridsfordon byggda på BTR 60, lvkanoner byggda på Sovjetiska 50 tals pjäser, stridsflyg på amerikansk 60/70 tals teknik osv.
Det enda moderna Iran lyckas klämma fram är ihopmonterade ryska T90.

Iran skulle inte kunna bygga en 4:e generationens stridsflyg ens om de försökte, än mindre 5:e.
Citera
2017-04-17, 14:10
Bannlyst
Citat:
virgil skrev

man vill trycka in luft i motorn för att öka kompressionen

På en ram jet motor vill man "trycka" in luft.

Inte på en kompressormatad motor. Den storknar då. Det är bland annat därför konstruktionen av luftintaget är så komplicerat. Finns luftintags tätningar som har till uppgift att släppa förbi luften vid vissa driftsfall.

Edit:

Nej Iran har inte en ramjet-kompressor motor. Jänkarna lade ner sin. Det blev för dyrt.
Citera
2017-04-17, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bara titta på övrig Iransk vapenutveckling, stridsfordon byggda på BTR 60, lvkanoner byggda på Sovjetiska 50 tals pjäser, stridsflyg på amerikansk 60/70 tals teknik osv.
Det enda moderna Iran lyckas klämma fram är ihopmonterade ryska T90.

Iran skulle inte kunna bygga en 4:e generationens stridsflyg ens om de försökte, än mindre 5:e.

Du har helt rätt!

Vi kan väl säga så här utan att ta i för mycket!

Inte en chans!

Jag kom att tänka på instrument och förarplatsbilden. Elektroniken såg ut att ha väldigt lite kylning i alla fall de överst placerade "burkarna"

Förövrigt så har JAS 39 redan passerat gränsen vad människan klarar. Det finns alltså begränsningar i systemet som hindrar människan att utföra manövrer som kroppen inte klarar. Maskinen är redan idag "bättre" än människan.

Att Iran skulle ligga så på framkant med konstruktioner inom flygindustrin.

Sammanfattning: Jag är skeptisk men visst tusan ibland blir till och med jag överraskad. Men inte idag.
Citera
2017-04-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
En hel del nya närbilder. Videon släpptes 15 April. - På videon kör de bla runt lite på marken med det. - Vingarna är nedvikta så mycket att jag spontant undrar om det inte blir läge för en olycka i en kastvind vid landning. Dessutom är det två utblås på detta plan. Är det två motorer?

Jag reagerar även på att detta hemliga projekts bas verkar vara nära nåt bostadsområde. Höga hus överallt. Folk kan tydligen sitta och glo på "hemliga planet" när de dricker kaffe på morgonen.

https://www.youtube.com/watch?v=x95JmBfQgj0

2.21 i denna video är det bara ett utblås på det planet. På det som taxar omkring är det 2 och i denna video 4:59 ser planet helt knöligt ut som gjort av uppspänd duk man lackerat på.

https://www.youtube.com/watch?v=r-5P47VDvdE

Huven är också olika. Ibland är det en hel huv som F22, ibland en delad som JAS. Antingen har de byggt lite olika och testar sig fram vilken som funkar bäst, eller så har de gjort lite olika för att man (främmande makt) inte skall veta hur den egentligen ser ut.

Det är dock sällan jag hört om ett flygplanprojekt som inte har bestämt sig om de skall ha 1 eller 2 motorer. Det brukar vara bestämt tidigt i konceptplanerandet.
Citera
2017-04-17, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Huven är också olika. Ibland är det en hel huv som F22, ibland en delad som JAS. Antingen har de byggt lite olika och testar sig fram vilken som funkar bäst, eller så har de gjort lite olika för att man (främmande makt) inte skall veta hur den egentligen ser ut.

Det är dock sällan jag hört om ett flygplanprojekt som inte har bestämt sig om de skall ha 1 eller 2 motorer. Det brukar vara bestämt tidigt i konceptplanerandet.

Håller med dig fullt ut. Inget projekt velar om antalet motorer på detta stadiet.

Skulle gissa att hel eller delad huv är en kostnadsfråga. Kostnaden ska ställas mot försämrad sikt. Helt enkelt vad vill kunden betala.

Gissar att passformen på en hel huv är extra petig också.
Citera
2017-04-17, 15:50
Medlem
Jas-plan som flyger med hög alfallsvinkel.
https://www.youtube.com/watch?v=NtMPLyQOU1w

Hur letar sig luften in när undersidan på planet har ett lock för luftintaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in