• 1
  • 2
2013-02-02, 12:23
Medlem
finns det några kriterier som lånetagaren MÅSTE uppfylla enligt lag?

alla banker osv brukar skriva typ: "myndig, bokförd i Sverige, min årsinkomst, inga prickar"

men är det deras policy eller är det lagstadgat?

Tänker på "allt man hör i media" att det är så många som skuldsätter sig med lån etc
Citera
2013-02-02, 12:28
Medlem
mindgasms avatar
finns ingen lag på vad en långivare skall göra, dock finns det det ju en viss säkerhet man vill ha när man lånar ut pengar!, ta tex SMS lån!, dålig säkerhet = djävligt hög ränta samt vice versa.....

Enda "kravet" jag känner till är vid bostadsköp där regeln om 85% av köpeskillingen tillkommit men detta verkar inte vara aktuellt i ditt fall?
Citera
2013-02-02, 12:39
Medlem
oj vad dåligt. Här var jag naiv och trodde att Sverige såg efter sina medborgare, som "vi gör i så många andra fall - med hjälp av lagboken."

Jaha vad tråkigt, lång historia kort... jag uppfyllde inte deras krav om inkomst och fick lån iaf... kunde inte betala 1 månad(av många betalda) och lånelavinen kom.

Hade hoppats på att kunna dra en stor låma i deras ansikten och hävda att jag inte ens borde fått lån i förstahand.

Men tydligen går ju inte det eftersom lagen är skriven för dom.

(sjukskriven och förlora inkomsten och försökte verkligen få uppskov på amortering, på ränta, på "påminnelse uppgifter" men dom peppra mig - med stöd av lagen.)

Nu ser jag det som min moraliska plikt att inte betala för mig själv.
hejja dystopin som heter Sverige.
Senast redigerad av Fittsill 2013-02-02 kl. 12:42.
Citera
2013-02-02, 12:57
Medlem
mindgasms avatar
Nu är det ju så att när du skrev på lånepapperen så ingick du ett avtal med dem som du bröt när du ej betalade enligt planen. Så då kan de sätta in fogden om de vill och utmäta din egendom (om det finns), eller din inkomst!
Jag råder dig att ta kontakt med kronofogden och prata med dem vad du kan göra i ditt specifika fall!

taskigt läge men jag hoppas att det inte rörde sig om alltför stor summa så du har en chans att komma på fötter igen inom rimlig tid!
Citera
2013-02-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
oj vad dåligt. Här var jag naiv och trodde att Sverige såg efter sina medborgare, som "vi gör i så många andra fall - med hjälp av lagboken."

Jaha vad tråkigt, lång historia kort... jag uppfyllde inte deras krav om inkomst och fick lån iaf... kunde inte betala 1 månad(av många betalda) och lånelavinen kom.

Hade hoppats på att kunna dra en stor låma i deras ansikten och hävda att jag inte ens borde fått lån i förstahand.

(sjukskriven och förlora inkomsten och försökte verkligen få uppskov på amortering, på ränta, på "påminnelse uppgifter" men dom peppra mig - med stöd av lagen.)

Vårt rättssystem är till för att skydda de svaga - inte de korkade och ansvarslösa.
Synd för dig.
Citera
2013-02-02, 13:50
Medlem
Ber du riktigt snällt så kan jag garantera att banken går med på att upphäva sitt låneavtal med dig. Det kommer naturligtvis innebära att du får en räkning på hela lånebeloppet på en gång istället.

Fattar inte varför vissa tror att lån=gratis pengar.
Citera
2013-02-02, 14:19
Medlem
Happymes avatar
Citat:

Du tycker inte att du som myndig medborgare har något ansvar för dina egna handlingar?
Är du kommunist?
Citera
2013-02-03, 04:37
Medlem
Ni kanske ska leva i verkligheten när ni kommer med uttalanden om att det är min
"plikt och samhälle skyddar dom svaga - inte dumma" och på andra sätt idiotförklarar mig.

Bara så ni vet...
Efter min olycka har jag inte fått någon chans att komma på fötterna igen - enda alternativet hade varit att låna mer pengar för att betala av gamla skulder - makes sense om man är en idiot kanske.

Efter min olycka har skulderna sålt vidare till div. inkassobolag vilket inkluderar andra räntor, NYA påminnelse fakturor- enligt lagen har dom rätt att göra så, tydligen...

Nu har snart 3 år gått och prickarna kommer preskriberas - vad händer månaderna före?

Jo, jag får hem ett brev att någon har tagit en kreditupplysning(från ett bolag jag aldrig har hört talas om) tydligen har jag bara 4 prickar i registret.... sist jag kolla hade jag 7+.

jag blir kontaktad av kronofogden för ett "delgivningskvitto" där det också står information om en nytt inkasso bolag att betala till.

kontenta?
Dom har sålt min skuld vidare med falska uppgifter om huruvida jag är förmögen att betala enbart för att hålla min skuld "vid liv" - allt med lagens stöd....

i ett fall där en arbetsplatsolycka resultera i förlängd sjukskrivning... Vill du försöka förklara hur Sveriges lag stödjer dom svaga igen?

visst är det mitt ansvar att hålla ett avtal jag ingår i.

men inser ni inte att själva konceptet med att ingå ett avtal om lån omöjligtvis kan följa konventionella regler om avtal?

Ni kanske inte behöver göra det jag är bara besviken på att lagen i Sverige inte gör det.
speciellt med tanke på att alla i Sverige tror att lagen är till för att skydda dom "svaga" ... slå upp ordet dystopi.
Senast redigerad av Fittsill 2013-02-03 kl. 04:50.
Citera
2013-02-03, 06:16
Medlem
Har du ingen privat olycksfallsförsäkring? Omfattas du inte av TFA, AGS eller motsvarande? Dessa brukar ge en ganska god ersättning vid långtidssjukskrivningar. Har du jobbat svart eller utan att se till att vara försäkring så har du gjort bort dig tyvärr.
Citera
2013-02-03, 10:45
Medlem
Fyfan, hoppas du åker på varenda påminnelseavgift och får betala en sjuhelvetes ränta. Att ta ett lån och sedan lägga ansvaret på långivaren (och staten därtill) är riktigt lågt! Kan du inte ta ansvar över dina egna handlingar? Vissa borde ju bli omyndighetsförklarade...
Citera
2013-02-03, 11:15
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7823
Fyfan, hoppas du åker på varenda påminnelseavgift och får betala en sjuhelvetes ränta. Att ta ett lån och sedan lägga ansvaret på långivaren (och staten därtill) är riktigt lågt! Kan du inte ta ansvar över dina egna handlingar? Vissa borde ju bli omyndighetsförklarade...

Du får det att låta så hårt, men jag håller med dig. Att försöka förklara bort sitt eget beteende genom att försöka skylla på anda är bara idiotiskt, korkat och ja.. det räcker så.
Citera
2013-02-03, 11:29
Medlem
Så mycket fel så jag vet knappt vart jag ska börja

Citat:
Ni kanske ska leva i verkligheten när ni kommer med uttalanden om att det är min
"plikt och samhälle skyddar dom svaga - inte dumma" och på andra sätt idiotförklarar mig.

Lånar du pengar så skall du betala tillbaks Pacta sunt servanda

Bara så ni vet...
Efter min olycka har jag inte fått någon chans att komma på fötterna igen - enda alternativet hade varit att låna mer pengar för att betala av gamla skulder - makes sense om man är en idiot kanske.

Citat:
Efter min olycka har skulderna sålt vidare till div. inkassobolag vilket inkluderar andra räntor, NYA påminnelse fakturor- enligt lagen har dom rätt att göra så, tydligen...

Det är inte säkert att de sålt vidare dem det kan lika gärna vara så att de är anlitade för att driva in pengarna åt företagen. Många företag anser att det är bättre att göra så än att skicka skulden direkt till kronofogden eftersom det ger högre avgifter samt en betalningsanmärkning direkt.

Angående avgifter och räntor så finns det en lagstadgad inkassoavgift på 160 kr och räntan finns reglerad i räntelagen statslåneräntan + 8% så länge ingenting annat finns avtalat i ditt ordinarie avtal.

[
Citat:
U]Nu har snart 3 år gått och prickarna kommer preskriberas - vad händer månaderna före?[/u]

Jo, jag får hem ett brev att någon har tagit en kreditupplysning(från ett bolag jag aldrig har hört talas om) tydligen har jag bara 4 prickar i registret.... sist jag kolla hade jag 7+.

jag blir kontaktad av kronofogden för ett "delgivningskvitto" där det också står information om en nytt inkasso bolag att betala till.

En prick preskriberas 3 år efter att skulden är reglerad. Undantaget är ifall de låtit bli att förlänga preskriptionstiden genom att skicka påminnelser till dig under de här åren eller ifall du genomgått en skuldsanering.

Citat:
kontenta?
Dom har sålt min skuld vidare med falska uppgifter om huruvida jag är förmögen att betala enbart för att hålla min skuld "vid liv" - allt med lagens stöd....

Kontenta brevet du fick var för att förlänga preskriptionstiden så att skulden inte skull bli avskriven.

Citat:
i ett fall där en arbetsplatsolycka resultera i förlängd sjukskrivning... Vill du försöka förklara hur Sveriges lag stödjer dom svaga igen?

Hur mycket har du fått betala i vårdkostnader? Får du inte sjukpenning? Ifall du blev handikappad har du behövt betala handikapps anpassningen själv?

Sen ifall du har varit med om en arbetsplatsolycka om gör att du inte kan jobba så bör du ha fått någon form av försäkringsersättning med vart tog de pengarna vägen?

Staten går in och täcker en massa kostnader för dig när du blir sjuk men att man skulle slippa betala sina skulder p.g.a. sjukdom är absurt.

Citat:
visst är det mitt ansvar att hålla ett avtal jag ingår i.

men inser ni inte att själva konceptet med att ingå ett avtal om lån omöjligtvis kan följa konventionella regler om avtal?

Räntelagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19750635.HTM
Konsumentkreditlagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101846.HTM
Konsumentköplagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm
Utsökningsbalken http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810774.HTM

Är några av alla de lagar där du kan hitta särlagstiftningar som är till enbart för skulder eller konsumentskulder.

Citat:
Ni kanske inte behöver göra det jag är bara besviken på att lagen i Sverige inte gör det.
speciellt med tanke på att alla i Sverige tror att lagen är till för att skydda dom "svaga" ... slå upp ordet dystopi.

Det finns som sagt ett utbrett socialt skyddsnät i Sverige som är långt ifrån en dystopi snarare är det så att för de flesta människor på jorden så är det en utopi (slå upp det ). Däremot är det inte eftersträvansvärt att skulder som uppenbarligen gått till skit eftersom du inte haft någonting av värde att sälja för att reglera skulderna ska strykas bara sådär. För det har vi ett extra skyddsnät nämligen skuldsanering jag föreslår att du ansöker om det så som du beskriver din ekonomi så lär det ju inte innebära någon större skillnad för dig och du är av med dina skulder efter 5 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in