Så mycket fel så jag vet knappt vart jag ska börja
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Ni kanske ska leva i verkligheten när ni kommer med uttalanden om att det är min
"plikt och samhälle skyddar dom svaga - inte dumma" och på andra sätt idiotförklarar mig.
Lånar du pengar så skall du betala tillbaks Pacta sunt servanda
Bara så ni vet...
Efter min olycka har jag inte fått någon chans att komma på fötterna igen - enda alternativet hade varit att låna mer pengar för att betala av gamla skulder - makes sense om man är en idiot kanske.
Citat:
Efter min olycka har skulderna sålt vidare till div. inkassobolag vilket inkluderar andra räntor, NYA påminnelse fakturor- enligt lagen har dom rätt att göra så, tydligen...
Det är inte säkert att de sålt vidare dem det kan lika gärna vara så att de är anlitade för att driva in pengarna åt företagen. Många företag anser att det är bättre att göra så än att skicka skulden direkt till kronofogden eftersom det ger högre avgifter samt en betalningsanmärkning direkt.
Angående avgifter och räntor så finns det en lagstadgad inkassoavgift på 160 kr och räntan finns reglerad i räntelagen statslåneräntan + 8% så länge ingenting annat finns avtalat i ditt ordinarie avtal.
[
Citat:
U]Nu har snart 3 år gått och prickarna kommer preskriberas - vad händer månaderna före?[/u]
Jo, jag får hem ett brev att någon har tagit en kreditupplysning(från ett bolag jag aldrig har hört talas om) tydligen har jag bara 4 prickar i registret.... sist jag kolla hade jag 7+.
jag blir kontaktad av kronofogden för ett "delgivningskvitto" där det också står information om en nytt inkasso bolag att betala till.
En prick preskriberas 3 år efter att skulden är reglerad. Undantaget är ifall de låtit bli att förlänga preskriptionstiden genom att skicka påminnelser till dig under de här åren eller ifall du genomgått en skuldsanering.
Citat:
kontenta?
Dom har sålt min skuld vidare med falska uppgifter om huruvida jag är förmögen att betala enbart för att hålla min skuld "vid liv" - allt med lagens stöd....
Kontenta brevet du fick var för att förlänga preskriptionstiden så att skulden inte skull bli avskriven.
Citat:
i ett fall där en arbetsplatsolycka resultera i förlängd sjukskrivning... Vill du försöka förklara hur Sveriges lag stödjer dom svaga igen?
Hur mycket har du fått betala i vårdkostnader? Får du inte sjukpenning? Ifall du blev handikappad har du behövt betala handikapps anpassningen själv?
Sen ifall du har varit med om en arbetsplatsolycka om gör att du inte kan jobba så bör du ha fått någon form av försäkringsersättning med vart tog de pengarna vägen?
Staten går in och täcker en massa kostnader för dig när du blir sjuk men att man skulle slippa betala sina skulder p.g.a. sjukdom är absurt.
Citat:
visst är det mitt ansvar att hålla ett avtal jag ingår i.
men inser ni inte att själva konceptet med att ingå ett avtal om lån omöjligtvis kan följa konventionella regler om avtal?
Räntelagen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19750635.HTM
Konsumentkreditlagen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101846.HTM
Konsumentköplagen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm
Utsökningsbalken
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810774.HTM
Är några av alla de lagar där du kan hitta särlagstiftningar som är till enbart för skulder eller konsumentskulder.
Citat:
Ni kanske inte behöver göra det jag är bara besviken på att lagen i Sverige inte gör det.
speciellt med tanke på att alla i Sverige tror att lagen är till för att skydda dom "svaga" ... slå upp ordet dystopi.
Det finns som sagt ett utbrett socialt skyddsnät i Sverige som är långt ifrån en dystopi snarare är det så att för de flesta människor på jorden så är det en utopi (slå upp det

). Däremot är det inte eftersträvansvärt att skulder som uppenbarligen gått till skit eftersom du inte haft någonting av värde att sälja för att reglera skulderna ska strykas bara sådär. För det har vi ett extra skyddsnät nämligen skuldsanering jag föreslår att du ansöker om det så som du beskriver din ekonomi så lär det ju inte innebära någon större skillnad för dig och du är av med dina skulder efter 5 år.