• 1
  • 2
2013-02-04, 15:14
Medlem
alla glåpord ni ger mig bevisar väl det jag säger?

Jag är en idiot och borde omyndigförklaras - men enligt er har jag fortfarande en rätt att ta lån.
Och det är väl precis det jag har invändningar emot....

Vad är den fundamentala skillnaden mellan en läkare(på direktiv av staten) som säger:
"nej du är i riskzonen för att bli missbrukare, du får inte den här medicinen fastän den skulle hjälpa"
Samtidigt säger staten:
"Var och en måste ta ansvar för sitt lånande av pengar"

samtidigt som människor förstör sina liv genom en ekonomi som inte fungerar.

Kan det vara att pundaren skulle sälja vidare medicinen? jag tror det. och det är också därför jag tycker Sverige är en dystopi. För det handlar egentligen inte om lidande, utan om pengar.

PS.
Visst, om ni skulle hamna i min sits skulle ni veta hur man tar sig ut....
Men nu är jag inte er. Då hade jag kronisk smärta och gick på x antal mediciner som fick konsekvenser för hjärnkapaciteten, man orkar liksom inte strida för att få "rätt" till hjälp i en sådan situation.

Självklart, där ni bor skulle försäkringskassan läkare acceptera förslitnings skada på ryggraden som något som måste ha uppkommit på jobbet.
Självklart har ni stoppat undan pengar till advokat, för att driva en ev. tvist i rättegång.
(ni tar väl bara lån för att det är roligt?)
Självklart är det inte ett stort spel för er ekonomiska framtid som redan har börjat krackelera, ni har säkert råd att gamble i rätten.
Självklart skulle eran bank vara förstående för situationen, dom vill trotsa allt bara väll.
Självklart är ni med i facket.

Men det är ingen som vill bemöta det jag skriver om att min skuld har sålts vidare - med ett uppenbarligen falskt underlag... sånt där sysslar inte lånegivare med, nej usch o fy dom är hederliga människor.
Senast redigerad av Fittsill 2013-02-04 kl. 15:17.
Citera
2013-02-04, 16:31
Medlem
Påstående: Självklart, där ni bor skulle försäkringskassan läkare acceptera förslitnings skada på ryggraden som något som måste ha uppkommit på jobbet.

Svar: Nej, det är inte självklart. Men vad har hänt dig egentlige, det du skriver ovan låter inte som en arbetsplatsolycka utan något mer långvarigt.

Påstående: Självklart är det inte ett stort spel för er ekonomiska framtid som redan har börjat krackelera, ni har säkert råd att gamble i rätten.

Svar: Vem är det du behöver ställa inför rätta? Har du överklagat F-kassans beslut så långt det går? Försäkringsbolags beslut brukar man kunna begära överprövning utan att dra det till domstol.

Påstående: Självklart är ni med i facket.
Man behöver inte vara med i facket för att omfattas av t.ex. AGS och TFA. Däremot måste man jobba hos en arbetsgivare som har tecknat kollektivavtal eller dessa försäkringar ändå. Jag skulle _aldrig_ jobba med ett fysiskt yrke utan att ha en arbetsskadeförsäkring. Facket hade däremot kunnat hjälpa dig "att slåss" med F-kassan och eventuella försäkringsbolag.

Att företag säljer fordringar är inget ovanligt. I ditt fall så verkar du ju vara med så pass att du räknade kallt med att slippa undan din skuld efter tre år och därmed slippa undan ditt betalningsansvar.

Slutligen: I vilket land tror du att det hade gått bättre för dig om du tycker att Sverige är en dystopi?
Citera
2013-02-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Men det är ingen som vill bemöta det jag skriver om att min skuld har sålts vidare - med ett uppenbarligen falskt underlag... sånt där sysslar inte lånegivare med, nej usch o fy dom är hederliga människor.

Jag har redan svarat på det i mitt tidigare inlägg det handlar antagligen om en förnyelse av preskriptionstiden inget annat.

Men om de nu skulle ha sålt den vidare så finns det inga belägg för att de använt falska uppgifter men har de det så är det köparen av skulden som ska klaga inte du din skuld förblir den samma.
Citera
2013-02-06, 06:16
Medlem
nej min spydighet maskerade mer att ja, jag var dum i huvudet och antog att Sverige har ett brett skyddsnät.
Innebörden av det trodde jag var något helt annat, typ som att jag inte borde ha mvg i samhällskunskap för att veta hur man beter sig i tvistfrågor för det får man hjälp med.

ingen akassa = inga rättskostnader betalda, cash upfront till ev advokat för man har betalningsanmärk.(som om man tar den advokaten som rätten utser yeah right.... Antar som med allt annat i livet att man endast får den gratis?)

nu har du väl ingen läkarexamen bakom dig, men du fattar iaf att det är jävligt svårbevisat att förslitnings-skadorna på min rygg uppkom att hårt arbetande inom industrin.
Och när cancersjuka Agneta 45 måste jobba 50% fattar du kanske att dom inte har mkt kärlek över till någon som mig? = lägsta beloppet/Soc

har fö. jobbat sen jag var 17, både adhd och dyslexi att sitta i en skolbänk och lära sig är omöjligt för mig.(betyder inte att jag är dum i huvudet, kompenserar genom att anta för mkt bara):

fö får jag ingen medicin för jag är i riskzonen för att vara missbrukare även om jag är 28 år och har pissat rent 15 gånger av 15, känner till dom som hård-pundar och inte blivit tillfrågad 1 gång att pissa..... därav min frågeställning till om det inte måste finnas någon liknande lag inom den ekonomiska sektorn av välfärdslandet Sverige. (Det mest komiska med situationen är att ingen vill missbruka ritalin, utan benzo som familjeläkaren skriver ut på band... ha-ha-ha)

Jag skulle antagligen bli knarkbaron om jag levde i ett annat land, för då skulle jag vara mer klar med reglerna och inleda min karriär som 12åring och ha massa street creds och ha en mer naturlig utvecklingskurva, sen skulle jag flytta till Sverige och undvika politiker/polisära/myndigheter-naivitet trams. När jag dör kommer jag äga hela Dalarna och vara delägare i Blekinge där vi tar in allt koks.

ps. det där med att min skuld har sålts vidare med falska underlag skrattar jag åt... ville bara poängtera för er att nej, dom är omoraliska så varför ska jag behandla dom moraliskt?
Senast redigerad av Fittsill 2013-02-06 kl. 06:33.
Citera
2013-02-06, 09:04
Medlem
Citat:
nej min spydighet maskerade mer att ja, jag var dum i huvudet och antog att Sverige har ett brett skyddsnät.
Innebörden av det trodde jag var något helt annat, typ som att jag inte borde ha mvg i samhällskunskap för att veta hur man beter sig i tvistfrågor för det får man hjälp med.

ingen akassa = inga rättskostnader betalda, cash upfront till ev advokat för man har betalningsanmärk.(som om man tar den advokaten som rätten utser yeah right.... Antar som med allt annat i livet att man endast får den gratis?)

nu har du väl ingen läkarexamen bakom dig, men du fattar iaf att det är jävligt svårbevisat att förslitnings-skadorna på min rygg uppkom att hårt arbetande inom industrin.
Och när cancersjuka Agneta 45 måste jobba 50% fattar du kanske att dom inte har mkt kärlek över till någon som mig? = lägsta beloppet/Soc

har fö. jobbat sen jag var 17, både adhd och dyslexi att sitta i en skolbänk och lära sig är omöjligt för mig.(betyder inte att jag är dum i huvudet, kompenserar genom att anta för mkt bara):

fö får jag ingen medicin för jag är i riskzonen för att vara missbrukare även om jag är 28 år och har pissat rent 15 gånger av 15, känner till dom som hård-pundar och inte blivit tillfrågad 1 gång att pissa..... därav min frågeställning till om det inte måste finnas någon liknande lag inom den ekonomiska sektorn av välfärdslandet Sverige. (Det mest komiska med situationen är att ingen vill missbruka ritalin, utan benzo som familjeläkaren skriver ut på band... ha-ha-ha)

Jag skulle antagligen bli knarkbaron om jag levde i ett annat land, för då skulle jag vara mer klar med reglerna och inleda min karriär som 12åring och ha massa street creds och ha en mer naturlig utvecklingskurva, sen skulle jag flytta till Sverige och undvika politiker/polisära/myndigheter-naivitet trams. När jag dör kommer jag äga hela Dalarna och vara delägare i Blekinge där vi tar in allt koks.

ps. det där med att min skuld har sålts vidare med falska underlag skrattar jag åt... ville bara poängtera för er att nej, dom är omoraliska så varför ska jag behandla dom moraliskt?

Har du fått så stora förslitningsskador i din rygg efter drygt 10 år industriarbete att det är omöjligt för dig att arbeta? Med din låga ålder så borde det tala för din del. Vet att det finns många som har liknande problem, men de är oftast 50+.

Har svårt att tänka mig att du har jobbat vitt i industrin utan att omfattas av TFA eller AGS. Att du har svårt att bevisa att din skada är just en arbetsskada ska ju inte utesluta möjligheten till att få sjukpenning då beslut om den bygger på arbetsförmåga. Att du skriver att du inte får a-kassa låter som att försäkringskassan bedömer det som att du har arbetsförmåga. Har du överklagat så långt det går så är det inte så mycket mer att göra tyvärr. Ska jag vara krass (utan att känna till hela bakgrunden) så låter det som att du letar ursäkter till varför ditt liv är piss och att någon annan än du själv bär skulden till det.

Om du nu har jobbat i 10 år inom tung industri utan att:
  • omfattas av kollektivavtal
  • vara med i facket
  • vara med i a-kassan
Så har du gjort bort dig rejält. Med tanke på merparten av de tunga fack klubbarna finns på industrisidan så är det stor sannolikhet att du har gjort ett aktivt val att stå utanför.
Citera
2013-02-06, 12:20
Medlem
ja alltså mina skador är för lätta för riskfylld operation enligt läkaren min likt förbannad gör det ont så jag svettas...

problemet är väl kanske att jag bedöms vara frisk nog för arbetet och hade bara rätt till min. beloppet per dag från försäkringskassan*, som täckte mat och hyra och innan jag hann fixa mindre omkostnader/månad så var skuld-snöbollen redan en lavin.

aldrig jobbat svart.

*om jag ska vara ärlig så kommer jag inte ihåg om det var så det var eller om jag inte hade varit med i facket/arbetat i 6 månader och därför kunde dom inte hjälpa mig med advokat inte heller baserades dagersättningen på min lön.... när jag börja få problem jobbade jag för Manpower(Sverige), tidigare jobba jag i Norge(vitt fast utan fack)

TFA = Trygghetsförsäkring?
"vid arbetsskada lämnar ersättning för kostnader i samband med arbetsskada."
"Den försäkrade måste själv anmäla sin skada till AFA Försäkring."
källa: https://www.fora.se/Foretag/Pension-...sskada---TFA-/

"AGS-KL lämnar dagsersättning under sjukpenningtid till och med den 360:e sjukdagen i den aktuella sjukperioden. Ersättning lämnas tidigast från och med dag 15 i sjukperioden. För den tid en arbetstagare har rätt till sjuklön enligt lag (SjLL) eller kollektivavtal lämnas ingen ersättning från AGS-KL."
källa forsakradviajobbet.se/faktabanken/sjukdom/avtalsgruppsjukforsakring-ags-kl/

Hur som helst....
rätt ovidkommande hur det gick till mer än att jag efter min förmåga gjorde allt i MIN makt.
notera att försäkringskassans läkare inte godkände min skada som arbetsskada? men jag fick iaf sjukersättning från dom(ev att det var för min husläkare sjukskrev mig pga depression i 3 månader som en nödlösning- kommer inte ihåg)

så det är roligt att ni försöker berätta för mig att det var jag som gjorde bort mig för vi har ett bra skyddsnät

tycker inte riktigt att man kan kalla det ett socialt skyddsnät om det egentligen handlar om att vara bra på att hantera myndigheter, då kanske man hellre ska säga att vi har en bred allmän utbildning i landet? för ett skyddsnät är det människor i kullinserna som spänner upp, inte något man vecklar ut medan man faller.

ps. klart som fan jag skyller ifrån mig, orginella frågan var väl mest om jag hade någon laglig rätt med det - eftersom företag och myndigheter har det i andra sammanhang. sen har jag väl hamnat lite i försvarsposition - antagligen för ni blir trollade av Sverige ang skyddsnät.
Senast redigerad av Fittsill 2013-02-06 kl. 12:35.
Citera
2013-02-06, 14:04
Medlem
Happymes avatar
Citat:
*om jag ska vara ärlig så kommer jag inte ihåg om det var så det var eller om jag inte hade varit med i facket/arbetat i 6 månader och därför kunde dom inte hjälpa mig med advokat.

Du behöver varken ha arbetat eller varit med i facket 6 månader för att få hjälp.
Antingen är du riktigt dum i huvudet och/eller så trollar du.

Tycker du på allvar att "skyddsnätet" ska vara så stort att du som myndig medborgare inte ska behöva ta ansvar för dina egna handlingar?
Citera
2013-02-06, 23:35
Medlem
Citat:

Jävla massa ynkligt gnäll

Den enda som har gjort någonting omoraliskt är du. Det är absolut inte omoraliskt av en borgenär att vilja få tillbaks utlånade pengar att du sen blir bitter eftersom du trodde att skulden skulle försvinna om du sket i den i 3 år är både omoraliskt och faktiskt enbart ditt problem.

Men vist skit du i att betala skulden och lev på flykt från kronofogden i resten av ditt liv där du aldrig har möjlighet att få en bättre levnadsstandard än existensminimum.

Ps. hade du inte varit ett jävla as angående dina skulder hade jag antagligen känt sympati med dig men just nu hoppas jag de säljer vidare skiten till Bandidos.
Senast redigerad av Brollio 2013-02-06 kl. 23:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in