ja alltså mina skador är för lätta för riskfylld operation enligt läkaren min likt förbannad gör det ont så jag svettas...
problemet är väl kanske att jag bedöms vara frisk nog för arbetet och hade bara rätt till min. beloppet per dag från försäkringskassan*, som täckte mat och hyra och innan jag hann fixa mindre omkostnader/månad så var skuld-snöbollen redan en lavin.
aldrig jobbat svart.
*om jag ska vara ärlig så kommer jag inte ihåg om det var så det var eller om jag inte hade varit med i facket/arbetat i 6 månader och därför kunde dom inte hjälpa mig med advokat inte heller baserades dagersättningen på min lön.... när jag börja få problem jobbade jag för Manpower(Sverige), tidigare jobba jag i Norge(vitt fast utan fack)
TFA = Trygghetsförsäkring?
"vid arbetsskada lämnar ersättning för kostnader i samband med arbetsskada."
"Den försäkrade måste själv anmäla sin skada till AFA Försäkring."
källa:
https://www.fora.se/Foretag/Pension-...sskada---TFA-/
"AGS-KL lämnar dagsersättning under sjukpenningtid till och med den 360:e sjukdagen i den aktuella sjukperioden. Ersättning lämnas tidigast från och med dag 15 i sjukperioden.
För den tid en arbetstagare har rätt till sjuklön enligt lag (SjLL) eller kollektivavtal lämnas ingen ersättning från AGS-KL."
källa forsakradviajobbet.se/faktabanken/sjukdom/avtalsgruppsjukforsakring-ags-kl/
Hur som helst....
rätt ovidkommande hur det gick till mer än att jag efter min förmåga gjorde allt i MIN makt.
notera att försäkringskassans läkare inte godkände min skada som arbetsskada? men jag fick iaf sjukersättning från dom(ev att det var för min husläkare sjukskrev mig pga depression i 3 månader som en nödlösning- kommer inte ihåg)
så det är roligt att ni försöker berätta för mig att det var jag som gjorde bort mig för vi har ett bra
skyddsnät
tycker inte riktigt att man kan kalla det ett socialt skyddsnät om det egentligen handlar om att vara bra på att hantera myndigheter, då kanske man hellre ska säga att vi har en bred allmän utbildning i landet? för ett skyddsnät är det människor i kullinserna som spänner upp, inte något man vecklar ut medan man faller.
ps. klart som fan jag skyller ifrån mig, orginella frågan var väl mest om jag hade någon laglig rätt med det - eftersom företag och myndigheter har det i andra sammanhang. sen har jag väl hamnat lite i försvarsposition - antagligen för ni blir trollade av Sverige ang skyddsnät.