• 1
  • 2
2013-02-01, 13:38
Medlem
MortalDiseases avatar
Hej!

Jag undrar om ni flashbackare vet vilken stockholms bästa chilli butik är? har redan varit i den som finns i barkarby, verkade inte särskilt stort där. Vet ni om det de andra är bättre?

Ursäktar om det är inom fel kategori!
Citera
2015-06-16, 12:10
Medlem
VanDeKamps avatar
Istället för att starta en ny tråd så puffar jag denna med uppgiften att möbelföretaget Chilli, med 23 butiker i landet, har försatts i konkurs.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20975001.ab
Citera
2015-06-16, 15:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDeKamp
Istället för att starta en ny tråd så puffar jag denna med uppgiften att möbelföretaget Chilli, med 23 butiker i landet, har försatts i konkurs.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20975001.ab

Det står lite mer om det här: http://www.gp.se/ekonomi/1.2749130-i...illi-i-konkurs

Företaget har framförallt haft problem med de senare årens kraftigt stigande hyresutgifter då fastighetsbolagen i vissa fall haft årliga höjningar på 10-15% när inflationen legat närmare noll.

Flera av butikerna kommer nog att rekonstrueras, men konkursen är nödvändig för att hyresförhandlingar skall kunna göras i samband med rekonstruktionen. Då flera andra liknande butiker också har lönsamhetsproblem och möbelbutiker gått i konkurs så är efterfrågan på den typen av butikslokaler rätt låg idag.
Citera
2015-06-17, 18:41
Medlem
Möbelbranschen är tuff, Sängjätten gjorde väl en rekonstruktion för ett tag sedan, dessförinnan var det nästan alla Folkhemmets butiker som konkade. Tittar man på exempelvis Sova verkar det vara röda siffror i många relaterade bolag och flera internetbutiker har moderbolag som visar röda siffror.

IKEA går givetvis bra, MIO går bra och sedan finns det butiker i frivilliga kedjor som Möbelmästarna och EM som går bra, liksom helt fristående handlare. Men hela möbelbranschen verkar gå genom ett stålbad.
Citera
2015-06-18, 04:05
Medlem
Redors avatar
Tråkigt när det är en familjeägd kedja som konkar. Men Chilli hade alldeles för mkt krims krams och aldrig någon riktigt "nisch" om man kan säga så. Mio t.ex har ändå stil på sina grejer och ingen överdrift på vad som tas in (nu är ju smakerna annorlunda. Men hoppas ni fattar vad jag menar) Det var alt från helt groteska möbler och inredning till klassiskt och stilrent. Men alldeles för mkt runtomkring, lite som ett ÖB-Ikea. Mkt skit som ingen människa behövde. Tror man måste koncentrera sig på en eller flera grejer istället för att ta in allt möjligt skit. Inköpskostnaderna blev väl för stora jämfört med omsättningen.

Fyndläge i deras butiker nu då? Deras hemsida har ingen info alls rörande konkursen.
Citera
2015-06-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywho
Möbelbranschen är tuff, Sängjätten gjorde väl en rekonstruktion för ett tag sedan, dessförinnan var det nästan alla Folkhemmets butiker som konkade. Tittar man på exempelvis Sova verkar det vara röda siffror i många relaterade bolag och flera internetbutiker har moderbolag som visar röda siffror.

IKEA går givetvis bra, MIO går bra och sedan finns det butiker i frivilliga kedjor som Möbelmästarna och EM som går bra, liksom helt fristående handlare. Men hela möbelbranschen verkar gå genom ett stålbad.

Det är väl lite p.g.a. att IKEA går bra som det går lite knackigt för resten av butikerna? Det är ju inte som att folk går till något annat ställe för att köpa en byrå om de ändå ska köpa något på IKEA.

Men kul, köpte en soffa på Chilli för 2 månader sedan. Armstöden gick sönder under frakt, så jag mailade och fick nya direkt. En månad senare går de i konkurs.
Citera
2015-06-18, 16:08
Medlem
Nja, IKEA och övriga möbelhandeln har levt gott sida vid sida, ganska olika målgrupper. Sedan är väl inte det som är övriga möbelhandelns viktigaste varugrupper, soffor & fåtöljer, direkt IKEA's starkaste sida.

Chilli fokus var som Redor skrev något oskarp. Mycket plädar & småsaker, dessutom badrumsinredning och rengöringsmedel i sortimentet, hur tänkte de där?
Citera
2015-06-20, 01:26
Medlem
Redors avatar
Vad är det för fel på folk. På deras facebooksida går folk till angrepp mot Chilli och pratar om rån och bedrägeri bara för att de inte längre kan använda sina presentkort eller att beställda möbler inte kommer att levereras eller återbetalas.
Har folk verkligen ingen förståelse alls?!. Jag fattar väl att det är jävligt frustrernade att ha lagt ut pengar för något man nu inte kommer få. Men samtidigt hjälper det inte att hota med polisen, advkater osv bara för att man är sur och besviken. Det är bara att läsa reglerna vid konkurs och faktiskt finna sig i dem. Finns det några pengar kvar i slutändan av konkursboet så betalas dessa ut till kunderna, men det är väldigt väldigt sällan det gör det. Alla fodringar till leverantörer och liknande betals alltid först.
Citera
2015-06-20, 01:40
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Vad är det för fel på folk. På deras facebooksida går folk till angrepp mot Chilli och pratar om rån och bedrägeri bara för att de inte längre kan använda sina presentkort eller att beställda möbler inte kommer att levereras eller återbetalas.
Har folk verkligen ingen förståelse alls?!. Jag fattar väl att det är jävligt frustrernade att ha lagt ut pengar för något man nu inte kommer få. Men samtidigt hjälper det inte att hota med polisen, advkater osv bara för att man är sur och besviken. Det är bara att läsa reglerna vid konkurs och faktiskt finna sig i dem. Finns det några pengar kvar i slutändan av konkursboet så betalas dessa ut till kunderna, men det är väldigt väldigt sällan det gör det. Alla fodringar till leverantörer och liknande betals alltid först.

Har läst andra dumheter på andra ställen. Bland annat var det någon som ville använda sitt presentkort i alla fall. Personen ifråga påstod att hon skulle åka dit, plocka åt sig någon vara, lämna presentkortet i kassan och bara dra. Trots att hon var medveten om att hon inte kan använda det som betalningsmedel. Hon tänkte även passa på att syssla med olika dumheter (som jag inte tänker specificera här) när hon ändå var där.

När folk är upprörda och förbannade, så försvinner ofta all logik och förståelse. Jag kan förstå att de är besvikna och arga för att de inte kan använda sina presentkort, eller få beställda varor. Att då slänga ur sig en massa saker är väldigt lätt hänt. Oavsett om man anklagar butikskedjan för rån och bedrägeri, eller hotar med att kontakta polisen och advokater. Kontaktar de polisen och advokater så kan de för övrigt inte komma med anklagelser som är totalt grundlösa. Vilket jag tror att det mesta är just nu.
Citera
2015-06-20, 18:30
Medlem
deras möbler luktade gift, skönt att de är borta
Citera
2015-06-20, 20:13
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
deras möbler luktade gift, skönt att de är borta

Jaså? Den soffan jag köpt där är jag mycket nöjd med. Den luktar inte värre än mig iaf...
Citera
2015-06-21, 08:44
Medlem
Snubben2006s avatar
Nån som hört om någon ev. Utförsäljning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in