Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja som jag skrev tidigare så räcker regeln om OT för att förbjuda diskussioner om moderatoråtgärder i samma tråd där de förekom.
Det gör den faktiskt inte självklart. 0.03 är vad man skulle kunna kalla för en kvantitetsförseelse. Varje bokstav i ett inlägg behöver inte vara OnT för att inlägget ska vara det. Man raderar ju normalt inte ett inlägg med 85% OnT och sen en liten OT-släng på slutet för OT. 0.06, däremot, är med den terminologin en kvalitetsförseelse, och inlägget raderas också om den överväldigande majoriteten av inlägget är helt OnT, och ges dessutom i normalfallet en varning, medan de flesta inlägg som raderas för "vanlig" OT inte åtföljs av någon varning.
Det är klart att man i princip skulle kunna langa ihop 0.06 tillsammans med annan direkt trådförstörande OT, men eftersom det a) är synnerligen olämpligt att diskutera modereringen i tråden, som då raskt förvandlas till en metatråd, och användarna b) spontant gärna diskuterar just modereringen i tråden, ser jag klara poänger med att ha det som särskild regel - det förebygger, om inte annat, en massa tjafs med användarna om hurpass trådförstörande det ena eller andra jiddrandet om modereringen i tråden verkligen är - så får jag nog tycka att det är en välmotiverad regel. Jag är iofs medveten om att användarna på Flashback är anrikade för en lätt paranoid läggning och problem med auktoriteter - det är ju en människotyp som attraheras i särskilt grad av en slogan som
Yttrandefrihet på riktigt - och att en regel om att inte diskutera modereringen i tråden av den typen av användare gärna tolkas som CENSUR så fort de kommer i konflikt med dem, men jag tycker likafullt att regelverket blir renare och klarare med en regel 0.06 tydligt utskriven.
Citat:
Nu är det väldigt oklart vad som får diskuteras i t.ex. denna tråd och hur länge efter att man kontaktat både berörd moderator och admin utan att ha fått svar innan får diskutera detta.
Du har rätt i att vi inte har några regler om hur snabbt man behöver besvara frågor från användare. Från ett användarperspektiv är det en tydlig brist, det håller jag med om. Men det är svårt att ha det annorlunda på ett gratisforum som bygger på ideell moderering.
Själv försöker jag svara på kritiska synpunkter på min moderering så fort jag har möjlighet - vilket dock inte alltid kan var så fort jag har läst PM:et. Jag tycker inte att man behöver svara på rena humöryttringar som
Ät skit och dö, moderatorjävel!, men så fort det finns någon typ av fråga tycker jag att man ska besvara den. Däremot finns det ingen anledning för en moderator att fortsätta diskussionen i evighet med en användare om det är uppenbart att man har så olika utgångspunkter att det inte kan ske någon vettig kommunikation användare och moderator emellan. Det är slöseri med bådas tid. Då är det bättre att hänvända sig till en annan person, och gå vidare till en admin - eller kontakta en moderator som man känner förtroende för. Får användaren inte förståelse där heller, är risken betydande att det faktiskt är användarens personliga regeltolkning som misstämmer med praxis.