Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-30, 20:26
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Precis som jag sa i inlägget du citerade. Om någonting är tillåtet i det ena fallet men inte i det andra, och den enda skillnaden är att en summa pengar har bytt ägare, ja då är det hyckleri. Jag kan inte göra ett tydligare exempel, och om du inte förstår det kan jag inte göra så mycket åt det. Jag har gjort min ståndpunkt klar, och jag har ingen lust att tjafsa mer om det....
Du får nog ta och kolla upp både vad som menas med hyckleri och yttrandefrihet.
Citera
2013-01-30, 20:31
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Hur skulle det hela hanteras föreslår du? Att man gör avsteg för goda saker och förlitar sig på att en mod i ett forum är på rätt sida? Kanske kan man scouta när vilken mod är vaken så det kanske inte ens går till omröstning om man vet att de lutar åt ens håll i frågan? Tycker du att jag skall ha samma rätt att göra detta? Nu har jag inget direkt intresse av att bryta mot 1.01 så jag vill kunna bryta mot 1.04 istället.
Var det verkligen så svårt att läsa vad jag skrev? Att ett regelbrott resulterar i varning istället för avstängning öppnar inte upp för att bryta mot reglerna över huvud taget. Ja, 1.04 bör också kunna resultera i varning istället för avstängning (och raderad post) om regelbrottet kan anses vara ringa.

Det finns till och med stöd i reglerna idag för att varna folk istället för att stänga av dem för regelbrott, så det är inte tal om något avsteg alls. Läs min post igen så kanske du förstår vad jag sa.

Citat:
Jag är lite fundersam på varför en användare bara postar i en tråd och har närmare 400 inlägg uteslutande i denna. För mig är det ett väldigt underligt sätt att föra debatter på,just denna tråd är en 'frågetråd' om PP! Eftersom jag nu vill bryta mot 1.04, kan jag skapa en tråd och sedan sitta och tipsa folk om hur de kan hitta på hyss med någon form av undantag från reglerna? Kanske man skall få välja en regel man inte berörs av? 1.03 skulle bli kul att se i I&I, 1.09 är given i de flesta forum som rör droger 1.11 skulle bli en given hitt i Fildelning och andra dataforum, osv.
Varför hon enbart postar i en tråd har inget med sakfrågan att göra. Så länge tråden är enligt reglerna så är det helt upp till henne. Det jag säger är att det är skillnad på uppsåtlig spam och ouppsåtlig reklam för sin blogg eller liknande. Båda företeelserna är fortfarande regelbrott, men om det saknas uppsåt till brottet så kan det räcka med en tillrättavisning (varning) istället för avstängning.

Det kan alltså vara gradskillnader mellan två olika fall av 1.01 och rimligtvis bör man överväga en mosvarande gradskillnad när det kommer till bestraffning.
Citera
2013-01-30, 20:37
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Först lite bakgrund:

Anna Troberg är partiledare för Piratpartiet. I ett inlägg på sin blogg skrev hon den 12 december:

"Eftersom jag är en av de få som faktiskt har någon slags erfarenhet av att öppet delta i samtalen i kommentarsfälten, så ger det mig en viss status som någonting mellan dåre, daredevil och kuriosa. De flesta debatterna slutar dock i något slags enigt: “Ja, ja, men tidningarnas kommentarsfält är ju en sak att tämja, men på FLASHBACK skulle DE tugga sönder sig och spotta ut dig på två röda!”

Skulle de? Verkligen? Flashback kan vara riktigt stökigt, men det är liksom inte rabiessmittade grizzlybjörnar vi pratar om. Vi pratar faktiskt om människor. Ibland en smula oborstade människor med för mig väldigt främmande åsikter, men dock människor. Jag tror att man tänker helt fel om man tänker att man ska “tämja” folk. Jag vet inte ens om man har en moralisk rätt att försöka sig på det. Vad man däremot kan göra är att försöka möta människor och lyssna på dem innan man själv börjar prata."

På Flashback har hon bl.a. startat tråden "Anna Troberg [PP] svarar på frågor".

Den 19 januari blev hon avstängd pga regel 1.01. Jag ska göra något mycket ovanligt, och återpublicera inlägget som fick henne avstängd, då det kan vara viktigt för diskussionen.

Två dagar senare skriver hon på sin blogg ett inlägg med rubriken "Yttrandefrihet är inte så enkelt i praktiken".

"Ju mer jag hänger där, desto mer upptäcker jag att Flashback knappast är någon yttrandefrihetens högborg det heller. Det är en ganska tråkig insikt.

Jag har varit aktiv på olika forum och i diverse olika kommentarsfält på nätet i tjugo år. Jag har aldrig fått en varning. Jag har aldrig blivit blockerad. Efter några veckor på Flashback har jag, utan att plötsligt ha förändra mitt beteende på nätet till det sämre, lyckats med konststycket att både få en varning och blivit avstängd i en vecka.

Jag blev varnad för att jag ifrågasatte det vettiga i att slå ihop min frågetråd om PP-relaterade saker med en tråd som bara handlade om SD. Jag fick visserligen rätt eftersom man faktiskt delade trådarna igen, men varningen bestod som en liten påminnelse om att man ska veta hut. Jag blev avstängd utan förvarning för att jag tydligen ägnat mig åt reklam när jag försökt få igång ett konstruktivt samtal om kommentarsfält, kommentatorer, yttrandefrihet, etc, genom att öppna upp min blogg för gästskribenter från bland annat Flashback."

Inlägget är längre, och vill ni läsa hela inlägget så finns det här:
http://www.annatroberg.se/2013/01/21/yttrandefrihet-ar-inte-sa-enkelt-i-praktiken/

Summering

Flashback har hårda regler gällande 1.01. Dvs. marknadsföring och annonsering. De är mindre hårda idag än tidigare, och det finns många undantag. Men orsaken till regeln är för att slippa spam och användare som använder forumet som en reklamkanal. Var gränsen ska kan givetvis vara svår ibland.

SVT Debatt startade en användare och började söka folk till sitt tv-program på forumet. De blev avstängda. Efteråt gjorde de sig roliga över detta i tv-programmet, och försökte få det till att SVT Debatt inte fick debattera på Flashback.

Lisa Bjurwald sökte på Flashback folk till sin bok "Skrivbordskrigarna". Tråden raderades, och hon blev tillfälligt avstängd från forumet. Efteråt beklagade hon sig över detta i sin bok, och menar att Flashback inte erbjuder "Yttrandefrihet på riktigt!"

Anna Troberg skrev ett inlägg där hon sökte folk till sin blogg. Och blev avstängd. Samtliga tre exempel ovan gäller regeln 1.01.

I reglerna kan man läsa:

"Det är inte tillåtet att söka efter personer att intervjua eller att leta deltagare till olika undersökningar."

"... inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna."

Frågeställning

Har Flashback för lågt till tak? Är yttrandefriheten för godtycklig? Flashback erbjuder - enligt oss själva - mer yttranderfrihet än någon annan aktör. Men finns det områden där vi kan bli bättre?

Jag använder mig av Anna Trobergs inlägg som en bra utgångspunkt. Jag håller inte med i sak, men jag tycker samtidigt att frågan är alldeles för viktig för att bara ignoreras. Eller flyttas till någon annan plats.

Vi kan alla bli bättre. Så att man ibland stannar upp, ifrågasätter, och debatterar är hälsosamt.

I mitt inlägg har jag lagt en extra tyngd på regeln 1.01. Men frågan gäller forumet som helhet. Den gäller debattklimatet, och vad ni har för synpunkter på det.

admin

Jag skulle nog säga att FB är en smula för hårda med varningar raderingar och avstägningar. Jag får också känslan att typ SD:are och SvP:are får betydligt friare tyglar än oss andra. Det är möjligen en slags kompensation till världen utanför Flashback, men inte desto mindre irriterande ibland.
Citera
2013-01-30, 20:46
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
När det kommer till undersökningar så är det annonser. Dvs. sådanat som företagen betalar för. Oavsett det är en banner, en textannons eller förtäckt reklam genom ett inlägg, så är det fortfarande en annons.

Medan Anna Troberg säkerligen får ökad reklam för PP genom "sin" tråd, men här är tråden också en stor vinst för Flashbacks användare. Att man kan debattera med en partiledare är givetvis en jättefördel. Att det ger PP ökad reklam är inget problem alls. Men orsaken till att vi tillåter detta, är för att användarna vinner på detta. Det gynnar debatten.

admin
Innan du startade den här tråden hade jag noll koll på Anna Troberg! Nu har du fått mig att inse att hon är en högst intressant person... MAO skall jag tacka FB för infon eller det faktum att våra styrande tillåter FB att finnas öht (bespara mig yttranden om att servern befinner sig i annat land)...
Citera
2013-01-30, 20:48
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag skulle nog säga att FB är en smula för hårda med varningar raderingar och avstägningar. Jag får också känslan att typ SD:are och SvP:are får betydligt friare tyglar än oss andra. Det är möjligen en slags kompensation till världen utanför Flashback, men inte desto mindre irriterande ibland.

Det handlar väl snarare om att många SD:are och SvP:are hängde här innan forumet blev så stort och ''know's the way around'' så att säga.
Citera
2013-01-30, 20:51
Moderator
Hamilkars avatar
Jag tycker att det är väldigt trevligt att Anna har tagit till sig av informationen och omvärderat sin uppfattning. Det är en intellektuell styrka att kunna ompröva sina uppfattningar, och en moralisk styrka att kunna erkänna att man har gjort det.

En sak som är något av en forumbugg nu är att jag som moderator kan förklara precis varför jag ger en användare en varning för 0.x i ett meddelande som kommer med varningen, men det finns inget sätt att bifoga samma förklaring når en medlem efter omröstning i Outlaw stängs av eller varnas för brott mot regel 1.x. Det är synd, och det skulle nog skapa mer förståelse hos användarna för de åtgärder vi utsätter dem för om vi kunde förklara anledningen tydligare också vid brott mot 1.x.

När det gäller huruvida regel 1.01 ska tillåta att man raggar folk till olika typer av enkäter är jag öppen för goda argument, men däremot tror jag aldrig någonsin att det kan bli rimligt att på forumet aktivt ragga skribenter till sin blogg. I någon mån är ju faktiskt detta att ägna sig åt konkurrerande verksamhet. Flashback ska generera diskussion - på Flashback.
Citera
2013-01-30, 20:55
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Det handlar väl snarare om att många SD:are och SvP:are hängde här innan forumet blev så stort och ''know's the way around'' så att säga.

Kan nog stämma, det finns ju vissa inom denna kategori som är väldigt bra på att spy ur sig allsköns galla men på ett regelmässigt sätt, de är duktiga på att balansera precis på gränsen helt enkelt. Då lockar de dessutom lätt in nyare medlemmar som inte har den finkänslan varpå de senare åker på tillsägelser och varningar istället.
Men jag tycker att det dyker upp kopiöst många användare vars inlägg till stor del består av "Öhhh jävla blattar!" och liknande, och dessa åker ju ut med arslet före, inte sällan efter att ha grinat om hur FB är PK och modsen/admins är judar och negrer och fan vet allt.

Hursomhelst så tycker jag att FB ligger utmärkt till vad gäller balansgången mellan yttrandefrihet och ordning. Ja det finns givetvis fall där man kan tycka att någon borde ha kunnat klara sig då syftet med en post var nog så gott eller liknande, men det är omöjligt att ha det så på ett så stort forum. Och just 1.01 är ju tillsammans med 1.06 de regler som det är klart lättast att åka på avstängning direkt på(verkar det som iallafall) så man får helt enkelt tänka efter en extra gång om man känner att man kanske dansar på linan.

Håller för övrigt med om att Anna Troberg förtjänar en eloge för att hon kom tillbaks och har justerat sin uppfattning en smule efter vidare förklaringar istället för att göra som vissa andra "personligheter" som istället grinar på sin blogg och sedan sticker huvudet i sanden.
Senast redigerad av Sunner 2013-01-30 kl. 20:58.
Citera
2013-01-30, 21:00
Medlem
thestalkerdudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Ett alternativ är ju att göra ett forum där man är tillåten att leta deltagare till undersökningar/tv/you name it. Detta skulle även gynna studerande som letar folk till enkäter då allt är samlat på ett ställe istället för respektive delforum.

Nå sånt skulle vara nåt. Fast för att slippa eventuella troll och svammel så måste man ansöka tillåtelse av admin/mod och liknade för att skapa en sån tråd om att söka deltagare.

Om det är en bra ide för forumet är upp till ledningen att avgöra.
Senast redigerad av thestalkerdude 2013-01-30 kl. 21:07.
Citera
2013-01-30, 21:01
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
däremot tror jag aldrig någonsin att det kan bli rimligt att på forumet aktivt ragga skribenter till sin blogg. I någon mån är ju faktiskt detta att ägna sig åt konkurrerande verksamhet. .

Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara ett problem. Flashback är ett mikrokosmos av samhället, och samhället lever inte i ett vakuum. Allt sker i symbios och samspel, och jag ser inget problem med användarna på flashback inte skulle kunna samspela med andra aktörer. Det är en win-win...
Citera
2013-01-30, 21:56
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag skulle vilja att admin svarade på varför den här tråden startats för motiveringen känns som om den borde vara bättre underbyggd än vad vi får fram i trådstarten. Har det skett någon vild diskussion i Outlaw eller finns det någon tanke om att flashback (forum) skall utvecklas till någon form av socialtnätverk som varit en fråga som diskuterats tidigare?

Det känns för mig som rätt så givet att jag inte skall kunna annonsera för projekt som drivs utanför forumets gränser. Nu finns det kanske en gränsdragning som är svår att göra utifrån vad som är vad men det känns som en sekundär fråga i sammanhanget. Har någon länkar i signaturer ser jag det som ett betydligt mindre problem än om forumet överflödas med diverse rekryteringskampanjer för olika saker, oavsett hur goda mål dessa kan tänkas ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara ett problem. Flashback är ett mikrokosmos av samhället, och samhället lever inte i ett vakuum. Allt sker i symbios och samspel, och jag ser inget problem med användarna på flashback inte skulle kunna samspela med andra aktörer. Det är en win-win...
Det är väl möjligt, får jag annonsera fritt på gatorna i min stad? Att samspela med andra aktörer är inget problem med nuvarande regler som jag ser det. Vill jag träffa dig över en kopp kaffe är det bara att skicka ett PM. Skall jag däremot börja starta rekryteringstrådar i tod och otid tror jag det är mindre roande, skall jag har rätt att driva mina rekryteringskampanjer i andras rekryteringskampanjer?
Citera
2013-01-30, 21:56
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Först lite bakgrund:

Anna Troberg är partiledare för Piratpartiet. I ett inlägg på sin blogg skrev hon den 12 december:

"Eftersom jag är en av de få som faktiskt har någon slags erfarenhet av att öppet delta i samtalen i kommentarsfälten, så ger det mig en viss status som någonting mellan dåre, daredevil och kuriosa. De flesta debatterna slutar dock i något slags enigt: “Ja, ja, men tidningarnas kommentarsfält är ju en sak att tämja, men på FLASHBACK skulle DE tugga sönder sig och spotta ut dig på två röda!”

Skulle de? Verkligen? Flashback kan vara riktigt stökigt, men det är liksom inte rabiessmittade grizzlybjörnar vi pratar om. Vi pratar faktiskt om människor. Ibland en smula oborstade människor med för mig väldigt främmande åsikter, men dock människor. Jag tror att man tänker helt fel om man tänker att man ska “tämja” folk. Jag vet inte ens om man har en moralisk rätt att försöka sig på det. Vad man däremot kan göra är att försöka möta människor och lyssna på dem innan man själv börjar prata."

På Flashback har hon bl.a. startat tråden "Anna Troberg [PP] svarar på frågor".

Den 19 januari blev hon avstängd pga regel 1.01. Jag ska göra något mycket ovanligt, och återpublicera inlägget som fick henne avstängd, då det kan vara viktigt för diskussionen.

Två dagar senare skriver hon på sin blogg ett inlägg med rubriken "Yttrandefrihet är inte så enkelt i praktiken".

"Ju mer jag hänger där, desto mer upptäcker jag att Flashback knappast är någon yttrandefrihetens högborg det heller. Det är en ganska tråkig insikt.

Jag har varit aktiv på olika forum och i diverse olika kommentarsfält på nätet i tjugo år. Jag har aldrig fått en varning. Jag har aldrig blivit blockerad. Efter några veckor på Flashback har jag, utan att plötsligt ha förändra mitt beteende på nätet till det sämre, lyckats med konststycket att både få en varning och blivit avstängd i en vecka.

Jag blev varnad för att jag ifrågasatte det vettiga i att slå ihop min frågetråd om PP-relaterade saker med en tråd som bara handlade om SD. Jag fick visserligen rätt eftersom man faktiskt delade trådarna igen, men varningen bestod som en liten påminnelse om att man ska veta hut. Jag blev avstängd utan förvarning för att jag tydligen ägnat mig åt reklam när jag försökt få igång ett konstruktivt samtal om kommentarsfält, kommentatorer, yttrandefrihet, etc, genom att öppna upp min blogg för gästskribenter från bland annat Flashback."

Inlägget är längre, och vill ni läsa hela inlägget så finns det här:
http://www.annatroberg.se/2013/01/21/yttrandefrihet-ar-inte-sa-enkelt-i-praktiken/

Summering

Flashback har hårda regler gällande 1.01. Dvs. marknadsföring och annonsering. De är mindre hårda idag än tidigare, och det finns många undantag. Men orsaken till regeln är för att slippa spam och användare som använder forumet som en reklamkanal. Var gränsen ska kan givetvis vara svår ibland.

SVT Debatt startade en användare och började söka folk till sitt tv-program på forumet. De blev avstängda. Efteråt gjorde de sig roliga över detta i tv-programmet, och försökte få det till att SVT Debatt inte fick debattera på Flashback.

Lisa Bjurwald sökte på Flashback folk till sin bok "Skrivbordskrigarna". Tråden raderades, och hon blev tillfälligt avstängd från forumet. Efteråt beklagade hon sig över detta i sin bok, och menar att Flashback inte erbjuder "Yttrandefrihet på riktigt!"

Anna Troberg skrev ett inlägg där hon sökte folk till sin blogg. Och blev avstängd. Samtliga tre exempel ovan gäller regeln 1.01.

I reglerna kan man läsa:

"Det är inte tillåtet att söka efter personer att intervjua eller att leta deltagare till olika undersökningar."

"... inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna."

Frågeställning

Har Flashback för lågt till tak? Är yttrandefriheten för godtycklig? Flashback erbjuder - enligt oss själva - mer yttranderfrihet än någon annan aktör. Men finns det områden där vi kan bli bättre?

Jag använder mig av Anna Trobergs inlägg som en bra utgångspunkt. Jag håller inte med i sak, men jag tycker samtidigt att frågan är alldeles för viktig för att bara ignoreras. Eller flyttas till någon annan plats.

Vi kan alla bli bättre. Så att man ibland stannar upp, ifrågasätter, och debatterar är hälsosamt.

I mitt inlägg har jag lagt en extra tyngd på regeln 1.01. Men frågan gäller forumet som helhet. Den gäller debattklimatet, och vad ni har för synpunkter på det.

admin

Debattklimatet är enligt mig ganska så bra. Jag personligen bättre om ett ställe att skriva på och där jag får lite motstånd. Flashback är inte och skall enligt mig aldrig vara ett ställe som Famlijeliv där bara "de rätta åsikterna" får komma fram och resten censureras. Visst kan det vara hårda ord och ibland bli lite personligt, men det är i alla fall så jag vill ha det.
JAg vill vara brutalt ärligt och jag vill bli bemött likadant.

Men att den här Pirat-trollet och hennes jornalist-kompisar blir avstängda visar ju precis bara att vi på Fb hela tiden har haft rätt. Dessa människor vill inte följa några andras regler förrutom dem de själva skapat. Det känns säkert jätte jobbigt för denna Anna och även Debatt i SVT som blev avstängda. Men hade de tagit sig tid att läsa reglerna och följa dem här inne så hade de ju fått vara kvar? förstår inte hur de tänker mer än att jag tror de liksom den övriga vänstern inte kan eller vill följa andras regler.

Pirat-kärringen misstänkte jag från början bara var här inne och skrev på Fb för att raggat röster och väljare till sitt skämt-parti. Visst jag är också för olaglig nerladdning, men jag ser invandringen som ett betydligt viktigare valargument än att några fjuniga pubertala grabbar får tanka ner sina filmer från nätet.

Så slutordet blir att jag anser du Admin gjorde rätt som stängde av dem. När de är villiga till att följa reglerna som alla vi andra följer här inne är de igen välkomna att debattera här inne.
Citera
2013-01-30, 22:20
Administrator
admins avatar
Citat:
Jag skulle vilja att admin svarade på varför den här tråden startats för motiveringen känns som om den borde vara bättre underbyggd än vad vi får fram i trådstarten. Har det skett någon vild diskussion i Outlaw eller finns det någon tanke om att flashback (forum) skall utvecklas till någon form av socialtnätverk som varit en fråga som diskuterats tidigare?

Det känns för mig som rätt så givet att jag inte skall kunna annonsera för projekt som drivs utanför forumets gränser.

Jag tror att det är hälsosamt att ibland ifrågasätta hur saker fungerar. Det betyder inte att något är fel. Men att man ibland tar en dialog kring hur saker fungerar. Det är så man upptäcker fel eller saker som kan förbättras.

Det har inte varit någon intern diskussion innan jag startade det här inlägget.

Jag startade tråden därför att jag läste Anna Trobergs inlägg om Flashback. Det inspirerade mig att ta upp frågan för diskussion. Inte för att gå i svaromål, utan för att lyfta frågan.

Det finns inga planer på att bygga några sociala nätverk, eller att släppa annonseringen fri. Däremot så tror jag det är oklokt att låsa sig vid en specifik ståndpunkt. Vi tillåter redan att man skänker bort saker (i forumet 'Recycle Your Stuff') och det finns även ytterligare undantag från 1.01. i några andra forum. Men samtliga undantag är gjorda på ett sätt så det gynnar användarna.

Orsaken till att exempelvis regel 1.01. är skriven som den är skriven är ingen slump. Vi har arbetat länge kring vart gränsen bör gå. Men det hindrar oss inte från att ha målsättningen att alltid bli bättre.

Dessutom riktade Anna Troberg kritik mot Flashback på flera områden än bara 1.01. Så istället för att bara konstatera att hon har fel (vilket var min åsikt), så startade jag en tråd. Inte för att få medhåll, utan för att diskutera frågan, och se ifall det var något jag hade missat.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in