Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-31, 16:37
  #13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är då de verkligen börjar smaka gott
Det är ju nu man ska göra glögg om man vill ha den klart till denna julen
Hm, det har jag inte tänkt på. Men det låter ju helt logiskt.

~Paul~
Citera
2013-01-31, 17:27
  #14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, det har jag inte tänkt på. Men det låter ju helt logiskt.

~Paul~
Testa och göra, bästa är egentligen att efter julen köpa in svagdrickan på rea, och helst den i dunken.
Så får man billig grund, om man nu gör en svagdrickabaserad glögg, bara kolla så det inte är någon svagdricka med konserveringsmedel, för då går det åt skogen.
Annars kan man ta en billig rödvinssats och skala ner kraftigt.

Sen med de allra flesta vinsorter, så kräver de +6månader för bli goda och en del börjar inte arta sig innan efter 2år.
Dock itne glöggen, gör man den på vanlig bakjäst, så tar det nog ett år innan den börjar rätta in sig i ledet.
Och använder man någon bra vinjäst ala RC-212 om man är nöjd med 12-14% och vill man ha det starkare så så KV-116/K1V-1116 sett den med bägge namnen.
Den första är en bourgone jäst andra är montpellier jäst som pallar upp till 20%, men mer realistiskt runt 18%
Citera
2013-01-31, 17:29
  #15
Medlem
prostinnans avatar
Nu har jag hoppat över att skriva i den här tråden flera gånger. Måste bara säga vad jag tänkt varje gång jag sett rubriken: gegga ned den i en glaze. Kan inte mycket om mat och har inte en susning om ifall det kommer passa sig - men nu har jag iallafall fått skriva av mig tanken.
Citera
2013-01-31, 19:59
  #16
Medlem
Drick den kall med massor av is och gärna lite pressad apelsin.
Citera
2013-01-31, 20:11
  #17
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Du kan slänga i det som krydda i en gryta som du käkar med wok.

Gillar du att baka så vet jag att vissa gör glöggkladdkaka såväl som någon form av sockerkaksliknande skapelse. Antar att du hittar recept på Google.

Äter du kött så kan du ju själklart marinera kött som du steker/grillar i glögg, men jag vet också folk som har slängt i det i en helt vanlig köttfärssås.
Citera
2013-01-31, 21:40
  #18
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Kanongott att marinera tunna revbenspjäll i glögg och soja för att sedan köra de länge i ugnen på svag värme. Pensla ribsen med marinaden då och då.
hur mycket glögg och soja använder du? låter gott
Citera
2013-02-01, 09:18
  #19
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
hur mycket glögg och soja använder du? låter gott

Beror på hur mycket revben det är men typ en matsked kinesisk soja/ dl. glögg.
Ett bra sätt är även att koka ribsen i marinaden för att sedan glejsa av dem i ugnen med den nerkokta marinaden eller annan valfri glaze.

Finns många recept på nätet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback