Citat:
Ursprungligen postat av Pastor.K
Jag har en teori som jag gärna skulle vilja få synpunkter på.
Om vi utgår ifrån att tiden är oändlig, så skulle det innebära att allt som en gång har hänt kommer att hända igen. Teorin för det påståendet är enkel matematik, allt som kan inträffa har en sannolikhetsfaktor att det kan inträffa. Om man då har hur många chanser som helst, så spelar det ingen roll hur osannolikt det är, det kommer förr eller senare att inträffa.
Om vi fördjupar oss ytterligare i den teorin, så skulle man aldrig upplevelsemässigt kunna dö, utan alla som en gång har levt kommer alltid att uppleva att dom lever. Det går med andra ord inte att dö. Den enskilde individen kommer i samma stund kroppen dör, uppleva att livet startar på nytt.
Och detta för att vi vet att liv kan uppstå, och det ges hur många chanser som helst till det, om nu tiden är oändlig.
Detta är en liknande tankegång som jag haft. Dock är det inte frågan om sannolikheter. Den är absolut.
I ett oändligt rum med oändlig tid så finns oändliga konstellationer. Det innebär inte att man inte dör så som vi i vardagligt tal uppfattar kategorierna, dock bör medvetandet ha oändlig räckvidd. Exempelvis bör oändligheten leda till att man lever (dvs. bär på medvetande-agenten) som fisk, fågel eller mittemellan i oändlighet. Medvetandet som PuppetCitizen dör, men medvetandet i sig är oändligt. Eftersom varat är oändligt så kommer jag inte bara att återupprepa mitt liv exakt som det har blivit levt (plus oändliga variationer av det), jag kommer också att återuppleva samtliga medvetna liv som har funnits och kommer att finnas.
Hur angriper man denna tankegång logiskt?
Är denna tankegång solipsistisk?