• 1
  • 2
2013-01-28, 01:26
Medlem
Ockletts avatar
Hur bra är en självlysande pirk? Köpte en förra veckan och har ännu inte fått något. De som jobbade i affären affären sa att den var jättebra, men jag känner mig lite lurad. Bah. Finns det några pirkar för gös/abborre som ni kan rekommendera som finns att köpa i någon sportfiskeaffär här i Stockholm?

Och hur bra är skalade räkor som agn?

Detta gäller pimpelfiske.

/Ocklett
Citera
2013-01-28, 01:57
Medlem
oordnings avatar
använder det bara till röding och då funkar det utmärkt.
Citera
2013-01-28, 11:53
Medlem
PWMWDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Det är ett typ av fiskedrag som man använder vid pimpelfiske!
Pilk

Om du skall fiska abborre och gös så rekommenderar jag balanspirk.
För abborre hade jag kört på en silverfärgad orginal pilk med limkrok och agnat med maggot.
Citera
2013-01-28, 12:02
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PWMWD
Pilk

För abborre hade jag kört på en silverfärgad orginal pilk med limkrok och agnat med maggot.
Hur fungerar balanspirkar så här års? De som jobbade i affären sa att balanspirk var något och testa när det börjar bli lite varmare.

Ja maggots har jag hört ska vara riktigt bra. Får ta och köpa lite sånt.
Citera
2013-01-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PWMWD
Pilk

Jag är inte 100% på detta men jag tror att pilk är större saker för havsfiske (typ torsk) och pirk är mindra saker för tex abborre. Om du googlar på pirk och pilk så ser du skillnaden.

Åter till topic. Jag har inte självlysande pirk själv men jag har en kompis som fiskar mycket och har gjort det i måånga år. Han skaffade en självlysande pirk förra året och den är nu hans favorit, särskilt när fisket är segt och inte borrarna vill vara med .
Citera
2013-01-28, 12:14
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippoo
Jag är inte 100% på detta men jag tror att pilk är större saker för havsfiske (typ torsk) och pirk är mindra saker för tex abborre. Om du googlar på pirk och pilk så ser du skillnaden.

Åter till topic. Jag har inte självlysande pirk själv men jag har en kompis som fiskar mycket och har gjort det i måånga år. Han skaffade en självlysande pirk förra året och den är nu hans favorit, särskilt när fisket är segt och inte borrarna vill vara med .
Härligt att höra. Jag har haft riktigt tufft de senaste dagarna. Bara lite nafsande om man har tur. Har snart täckt hela sjön också med hål. :/

Är det någon speciell färg på pirken eller något?
Senast redigerad av Ocklett 2013-01-28 kl. 12:16.
Citera
2013-01-28, 12:14
Medlem
Citat:
Hur fungerar balanspirkar så här års? De som jobbade i affären sa att balanspirk var något och testa när det börjar bli lite varmare.

Det är ju olika från dag till dag om balansare fungerar bra. Balanspirkar brukar fungera bra när fisken är väldigt aktiv. personligen brukar jag ha bra fiske med balansare när det har varit mulet och mörkt några dagar och sedan vänder och blir ljust.
Citera
2013-01-28, 12:20
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippoo
Det är ju olika från dag till dag om balansare fungerar bra. Balanspirkar brukar fungera bra när fisken är väldigt aktiv. personligen brukar jag ha bra fiske med balansare när det har varit mulet och mörkt några dagar och sedan vänder och blir ljust.
Okej, låter logiskt, får testa det iallafall. Hur ska man fiska på en sjö som har ett tjockt lager snö som täcker hela isen?
Citera
2013-01-28, 12:55
Medlem
Citat:
Okej, låter logiskt, får testa det iallafall. Hur ska man fiska på en sjö som har ett tjockt lager snö som täcker hela isen?

Leta efter öppna fläckar om det finns. På samma sätt är det ofta bra att leta efter "snöfläckar" om isen till största del är snöfri.

Om det är ett jämnt täcke med snö så är det bara att fortsätta fiska på sina vanliga ställen (de står där och tjurar) och acceptera att det oftast är ganska segt ett tag, men de måste ju äta förr eller senare

Ordentligt med sol kan hjälpa om det är mycket snö på isen.

En sak som jag inte har provat men är väldigt nyfiken på är att prova när det är mycket snö är att skotta av ett område på typ 10x10m på ett ställe där man brukar kunna ha bra fiske, sedan väntar man ett tag och kollar om ljuset lockar in och aktiverar fisken.
Citera
2013-01-28, 15:42
Medlem
PWMWDs avatar
Citat:

Balanspirk fungerar såväl sommar som vinter. Var ute och isfiskade här om dagen och fick endast på balansare, det går från dag till dag hurvida effektivt de olika dragen är. Hade jag varit du hade jag testat med vertikalpirk, limkrok och maggots på kroken. Sök borrarna djupt nu på vintern eftersom vattnet är alldeles för kallt inne vid grunden.
Hålen du borrar attraherar borrarna ibland eftersom de släpper in solljus under isen, och därför kan det vara en god idé att komma tillbaka till hålen du gjort efter ett tag.
Citera
2013-01-28, 18:17
Medlem
Shankss avatar
Finns en riktigt bra film om vilket bete som är bäst som Fiskejournalen har gjort. Nu är det röding det handlar om då men det är grymt att se vad sugna de är på blinkpirken.

http://www.youtube.com/watch?v=SeDmIP5Buh0
Citera
2013-01-28, 21:04
Medlem
Prova annars med mormyska, man kan få riktigt stor abborre på små myskor. Dock mkt småfisk med som man slipper med en lite större balansare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in