2013-01-25, 22:57
Medlem
Tjena har nu dom senaste dagarna hafft problem med min diskmaskin hemma. Är en electrolux esf4110.
Disken blir inte ren också verkar den inte värma vattnet eller torka disken efter sig. Filter och armar är rengjorda men ingen skillnad ändå.

Är det bara till å köpa en ny ? Har kollat på kretskortet men inte kunnat se nåt fel på någon löddning.
Citera
2013-01-25, 23:13
Medlem
Midus avatar
Ladda ner och läs senaste versionen av tillverkarens manual. Pröva det som står där. Om det inte hjälper, vänd dig hit igen.
Citera
2013-01-25, 23:21
Medlem
Bongomans avatar
Bränt element? Bara att resistansmäta det och gå inåt med mätaren.
Citera
2013-01-26, 10:30
Moderator
Tystnads avatar
Värmer den inte är det till 100% fel i kretskortet.
Jag har i denna tråd : https://www.flashback.org/t513582 gett tips på hur man kan laga den själv OM man är någorlunda tekniks händig samt har en lödkolv.

Ett vanligt fel på dessa modeller.

Edit : din maskin är från 2004-2006 va ?
Ett NYTT kretskort kostar vad jag kan se ca 1200 kr (troligen tillkommer moms för privatpersoner)
Om du inte kan löda kan du kanske köpa nytt kort ,det är ju enkelt att plocka väck ,men att ta dit en service gubbe som gör detta är knappast lönt
Senast redigerad av Tystnad 2013-01-26 kl. 10:36.
Citera
2013-01-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Värmer den inte är det till 100% fel i kretskortet.
Jag har i denna tråd : https://www.flashback.org/t513582 gett tips på hur man kan laga den själv OM man är någorlunda tekniks händig samt har en lödkolv.

Ett vanligt fel på dessa modeller.

Edit : din maskin är från 2004-2006 va ?
Ett NYTT kretskort kostar vad jag kan se ca 1200 kr (troligen tillkommer moms för privatpersoner)
Om du inte kan löda kan du kanske köpa nytt kort ,det är ju enkelt att plocka väck ,men att ta dit en service gubbe som gör detta är knappast lönt

Va ditt tips jag såg faktist när jag bestämmde mig för å montera ner och kolla på kretskortet, i mitt tycke kunde jag inte så nåt fel på någon löddning. Men borde kanske skruva ner det idag igen och titta.
Skulle gissa på att den e där ifrån nån gång, fanns när jag köpte lägenheten i sommras !
Citera
2013-01-26, 19:06
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diresnire
Va ditt tips jag såg faktist när jag bestämmde mig för å montera ner och kolla på kretskortet, i mitt tycke kunde jag inte så nåt fel på någon löddning. Men borde kanske skruva ner det idag igen och titta.
Skulle gissa på att den e där ifrån nån gång, fanns när jag köpte lägenheten i sommras !

Kan ju vara reläet i sig som bränt eller sönder då om elementen inte ger värme ,vad jag förstått är kvaliten på dessa kretskort usel.

OT: Passerade för något år sedan en vitvaro service station pga den låg precis bredvid en stor Hamburgerkedja där jag käkade ,efteråt såg jag att det stod en stor låda med skrot och div skrotade vitvaror utanför deras verkstad ,av nyfikenhet kollade jag i lådan och kände direkt igen dessa kretskort ,låg säkert en 25-30 st
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in