Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-10, 12:54
  #1
Medlem
kalabalikens avatar
Man ska aldrig tänka på elände... Häromdagen så funderade jag på hur länge olika hushållsmaskiner håller egentligen. Jag kom fram till att jag kört diskmaskinen cirka 1200 gånger under ca. fyra år. Idag visade det sig att den inte vill vara med och leka felfritt längre!

Före lunch körde jag ett 65 graders program på min Electrolux ESP 6242 (eller om det nu är 4262). Allt var gott och väl tills jag öppnade luckan just efter programmet var klart. Ingen ånga steg upp och disken var blöt och kall. Den var dock rätt så ren. Ev. hade jag skrapat av gröttallrikarna och rispannan lite dåligt för det fanns lite sådana rester på en del av disken. Eller så var det inte riktigt SÅ bra diskat som det brukar.

Nu över till frågorna. Vad är det troligen som är trasigt? Nåt torkelement? Körs uppvärmningen av vattnet på samma element i så fall? Finns det nån säkring som jag kan kolla? Nåt annat som kan kollas själv?

Om jag nu ska anlita en reparatör, blir det en dyrsmäll???
Citera
2007-07-10, 14:20
  #2
Medlem
kalabalikens avatar
Nu vete fan vad som händer. Jag körde en ny omgång för att kolla lite extra och plötsligt funkar den igen. Återkommer med en bump när/om den tappar värmen igen.
Citera
2007-07-10, 19:56
  #3
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Underhåller du den bra då?

De e ju filter å sånt man får rengöra.

Det förvånar mig alltid hur folk har en total övertro på diskmaskinens förmåga att disintegrera smuts, de slänger in tallrikar som inte är fördiskade med stora matrester kvar på och verkar tro att smutsen försvinner i ngt svart hål.

Jättenajs när de låg "diskade" makaroner bland den rena disken i farsgubbens diskmaskin.

Annars så har du väl hemförsäkring? Om maskinen e yngre än tre år gör de ingen värdeminskning på den. Sedan börjar de cut'a ett okänt antal procent för varje år som den överstiger 3år.
Citera
2007-07-11, 03:34
  #4
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Det förvånar mig alltid hur folk har en total övertro på diskmaskinens förmåga att disintegrera smuts,
vadå klarar inte diskmaskiner kycklingben

kalabaliken, kan det va så att maskinen inte har fyllts upp ordentligt med vatten så att värmelementet kopplats ur automatiskt för att förhindra överhettning ?
Citera
2007-07-12, 16:09
  #5
Medlem
kakburks avatar
Om jag inte missminner mig så har denna typen av diskmaskiner elektronikproblem. Den drar väl värmningen från ett relä på kortet.
Citera
2007-07-12, 17:28
  #6
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Om jag inte missminner mig så har denna typen av diskmaskiner elektronikproblem. Den drar väl värmningen från ett relä på kortet.

Jag har varit med ett par fall som jag anmält ,där servicekillen bytt programverkskortet(elektronisk) ,då inte värmen funkat.

Så det kanske är vanligt att programverkskortet måste bytas på nya elektronikstyrda maskiner ?

Är ett någon som vet hur åskkänsliga elektronikstyrda vitvaror är ? Vi snackar alltså om tätort nu ,med nergrävda kablar.
Citera
2007-07-12, 23:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Om jag inte missminner mig så har denna typen av diskmaskiner elektronikproblem. Den drar väl värmningen från ett relä på kortet.

japp, det är garanterat kortet som är trasigt..
Citera
2007-10-27, 18:14
  #8
Moderator
Tystnads avatar
TIPS! lödning släppt i kretskort för värme relä

Bumpar upp denna tråd.
Hade för ett tag sedan tillfälle att hos en kompis se om jag kunde fixa hans diskmaskin .Var en Electrolux med elektronik kretskort.
Den hade exakt samma fel som trådskaparens "ingen värme"
Plockade väck elektronik boxen vilket var busenkelt då den sitter med snäppfäste och kablarna har snabbanslutningar.
Öppnade sedan på boxen och tog ut kretskorten (är två stycken)
Såg direkt vad som var fel!
Värme relä´s ben visade sig ha en "kallödning" dvs ej riktigt lödat från fabriken ,sedan hade detta släppt helt efter några års drift.Syntes tydligt att benet inte hade någon kontakt med kortets ledningsbanor dessutom lite bränt runt benet.
Var bara att ta fram lödpennan och löda fast benet.

Och maskinen går nu som en klocka

Enligt uppgift kostar ett sådant här kort flera tusen inklusive byte av en service firma.

för er som har sådana maskiner med electrolux elektronik och garantin gått ut kan det vara värt att kolla lödningen på kretskortet vid sådana fel.Vansinnigt att slänga ut flera tusen på ett nytt kort för ett sådant bagatell fel.
Är garanterat ett vanligt fel .
Citera
2007-10-27, 21:57
  #9
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Bumpar upp denna tråd.
Hade för ett tag sedan tillfälle att hos en kompis se om jag kunde fixa hans diskmaskin .Var en Electrolux med elektronik kretskort.
Den hade exakt samma fel som trådskaparens "ingen värme"
Plockade väck elektronik boxen vilket var busenkelt då den sitter med snäppfäste och kablarna har snabbanslutningar.
Öppnade sedan på boxen och tog ut kretskorten (är två stycken)
Såg direkt vad som var fel!
Värme relä´s ben visade sig ha en "kallödning" dvs ej riktigt lödat från fabriken ,sedan hade detta släppt helt efter några års drift.Syntes tydligt att benet inte hade någon kontakt med kortets ledningsbanor dessutom lite bränt runt benet.
Var bara att ta fram lödpennan och löda fast benet.

Och maskinen går nu som en klocka

Enligt uppgift kostar ett sådant här kort flera tusen inklusive byte av en service firma.

för er som har sådana maskiner med electrolux elektronik och garantin gått ut kan det vara värt att kolla lödningen på kretskortet vid sådana fel.Vansinnigt att slänga ut flera tusen på ett nytt kort för ett sådant bagatell fel.
Är garanterat ett vanligt fel .


Intressant, mitt fel kommer och går ibland. Har hänt ett par gånger den senaste veckan faktiskt. För mig som aldrig har skruvat i en diskmaskin: Var sitter elektronikboxen och hur kommer jag åt den?
Citera
2007-10-27, 22:14
  #10
Moderator
Tystnads avatar
I luckan.
Dra ur stickproppen till maskinen
Man fäller ner luckan ,skruvar väck 4 eller 6 skruvar ,som sitter längs kanten ,dock inte dem översta skruvarna vid panelen/längst upp.
fäller upp luckan ,ta väck ytter plåten som sitter under manöverpanelen ,ta väck frigolit isoleringen.
Sedan sitter elektronik boxen uppe vid vänstra sidan ,man ser två snäppfästen som man trycker ner och sedan får man pilla ut boxen ,märka upp sladdarnas snabbfästena med en tusch penna så man vet vart dem skall sitta .När man väl fått ut boxen skall den gå att dela då man trycker på snäppfästena ,väl inne sitter två kretskort på vadera sida som man plockar ut efter litte pillande.
Citera
2007-10-28, 20:47
  #11
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
I luckan.
Dra ur stickproppen till maskinen
Man fäller ner luckan ,skruvar väck 4 eller 6 skruvar ,som sitter längs kanten ,dock inte dem översta skruvarna vid panelen/längst upp.
fäller upp luckan ,ta väck ytter plåten som sitter under manöverpanelen ,ta väck frigolit isoleringen.
Sedan sitter elektronik boxen uppe vid vänstra sidan ,man ser två snäppfästen som man trycker ner och sedan får man pilla ut boxen ,märka upp sladdarnas snabbfästena med en tusch penna så man vet vart dem skall sitta .När man väl fått ut boxen skall den gå att dela då man trycker på snäppfästena ,väl inne sitter två kretskort på vadera sida som man plockar ut efter litte pillande.


Tack, vi får se när/om jag vågar mig på att plocka isär den.
Citera
2008-05-21, 20:18
  #12
Medlem
kalabalikens avatar
Vilken braksuccé!
Jag gjorde inget åt detta efter trådskapandet eftersom problemet försvann efter några dagar, men så kom det tillbaka igen för en vecka sedan. Det gick väl an så länge den diskade varmt, men inte torkade disken. Tillsist så kördes allt kallt, och det vara bara att börja leka elektriker. En halvtimmes demonterande efter Tystnads instruktioner. Hittade en lödning som såg direkt dålig ut och en som var lite sådär lagom misstänkt. Jag gjorde om lödningarna, monterade ihop och nu funkar det! Tack för det Tystnad!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback