Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-25, 20:27
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Men någon typ av åsikt hos exemplets TS får man väl tro att h*n har? (Edit: Handlar inte om kunskap för övrigt, utan min åsikt, säger jag att jag har 2K SEK men vill ha en 200" TV så är det något som inte går att uppnå, då får folk med kunskap guida mig mot det alternativ som är bäst för mig.)

Eller iaf någon typ av "dealbreaker", tillbaka till mitt TV exempel: Jag vill ha en TV, men uttrymmet där den ska stå är X*Y och kan bara hantera Z kilo"

Även om jag inte vet vad för TV jag vill ha, så vet jag iaf vilken typ av TV jag kan ha.

Annars så får vi skittrådar som "Ge mig tips på musik?" utan att veta vad för typ av musik som TS efterfrågar?

Lite balansgång får det vara, dels för att man borde kunna ställa lite krav men även för att undvika idiotiska trådstarter.

Edit2: Vettefan vad som hände med citeringen där.

Hela min tråd handlar om de frågor du ställer... "Ge mig tips på politiska partier" - är inte i nivå med TS som jag ser det!
Citera
2013-01-25, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Du har en klar poäng - om vi skall ha en konspiratorisk utgångspungt på FB!
Varken du eller jag vet om TS är ett troll. Men frågan kvarstår: Gäller yttrandefriheten på FB även okunniga...

Nja, det är mer hur TS kan ha uppfattats av mod när den gjorde sin bedömning. Absolut! 100%. Fins inget att argumentera emot.

Även för att pusha på lite så är TS en start på en tankekedja inte en ägare av en tankekedja. Det finns ett regelverk som är bra, exempelvis att inte gå off topic. TS som tar upp ett ämne med en bredd frågeställning öppnar för en diskussion startad av TS men med annan inriktning.

Det är lite som den på festen som ställer en konstig fråga och sen är samtalet igång. Om TS vill styra ämnet så kan han göra detta genom att rapportera inlägg eller skriva i tråden. De flesta tar till sig och följer TS ställning.

Fler ska våga ställa "idiotiska frågor". Fler ska våga öppna upp för annorlunda tankegångar. Vi har diskuterat detta i en tidigare tråd och vi är överens då och vi är överens nu.
Citera
2013-01-25, 20:30
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Hela min tråd handlar om de frågor du ställer... "Ge mig tips på politiska partier" - är inte i nivå med TS som jag ser det!

Fast det är en samlingstråd (länken funkar inte men antar det).

Annars Buffelo Ball, ge mig tips på en TV jag ska köpa?
Citera
2013-01-25, 20:30
Moderator
skunkensunes avatar
Det finns ju en uppsjö trådar på samma tema. Man får vara okunnig och starta trådar. Men om man är okunnig i att använda sökfunktionen får man räkna med både låsta och papperskorgade trådar.
Citera
2013-01-25, 20:31
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Du har en klar poäng - om vi skall ha en konspiratorisk utgångspungt på FB!
Varken du eller jag vet om TS är ett troll. Men frågan kvarstår: Gäller yttrandefriheten på FB även okunniga...
Meeeeeeen, du verkar ju också vara en sådan där "yttrandefrihets-tomte" som gnäller för att en tråd inte lever upp till kriterierna.

Tråden har väl fasiken absolut ingenting med yttrandefrihet att göra.

Att starta en tråd kräver absolut ingen som helst kunskap i ämnet, men för att skapa en diskussion så behöver du ställa en vettig fråga som kan skapa en diskussion eller debatt.
Svårare än så är det inte, att bara fråga "vad jag ska rösta på?" kommer inte inleda någon som helst diskussion utom att folk enbart kommer lista vad TS borde rösta på.

För att t.ex starta en tråd om ämnet "vad ska jag rösta på?" Så får man allt ta och komma med lite mer.
Inleda med vad man själv tycker och tänker, vad man anser är det viktigaste inom politiken m.m.
Handlar det om kunskap menar du? Att veta vad man själv tycker och tänker?

Yttrandefrihet ger dig rätten att yttra dig och framföra ÅSIKTER utan censur, bestraffning eller någon typ av begränsning.
Citera
2013-01-25, 20:36
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Fast det är en samlingstråd (länken funkar inte men antar det).

Annars Buffelo Ball, ge mig tips på en TV jag ska köpa?

I den här tråden undrar jag om jag skall köpa en TV eller inte. Är det ens värt att köpa en Tv?
Citera
2013-01-25, 20:39
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Det finns ju en uppsjö trådar på samma tema. Man får vara okunnig och starta trådar. Men om man är okunnig i att använda sökfunktionen får man räkna med både låsta och papperskorgade trådar.

OK! Du påstår att man får vara okunnig och starta trådar... Men hur okunnig får man vara?
Citera
2013-01-25, 20:41
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
OK! Du påstår att man får vara okunnig och starta trådar... Men hur okunnig får man vara?

Vad är det du inte förstår, du får vara okunnig om ämnet, men du borde iaf kunna presentera någon typ av fakta som gör det möjligt att svara på din fråga.
Citera
2013-01-25, 20:41
Medlem
Citat:

Vad tycker du själv?
Citera
2013-01-25, 20:44
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Men snälla, se en del av problemet.
Sluta att kasta/låsa trådar med hänvisning till diffust diskussionsunderlag/avsaknad av frågeställning.

https://www.flashback.org/regler
Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas.
Vore det inte trevligare att åtminstone kunna hänvisa till reglerna när man kastar/låser en tråd?

Det går mycket på sedvänja.

Jag vill ha ett diskussionsvärde på trådstarter.
Men hur förankras det i regler?

EDIT:
Vidare kan man fundera i banor som...

En kastad/låst tråd ska ju ge TS en hint om hur man felat.
Är det då rätt och riktigt att hänvisa till Saknar tydligt diskussionsunderlag. när det snarare handlar om 0.02? (enligt dig då i det upptagna exemplet).
Senast redigerad av epost72 2013-01-25 kl. 21:39.
Citera
2013-01-25, 20:53
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Meeeeeeen, du verkar ju också vara en sådan där "yttrandefrihets-tomte" som gnäller för att en tråd inte lever upp till kriterierna.

Tråden har väl fasiken absolut ingenting med yttrandefrihet att göra.

Där har vi olika syn... Jag erkänner att jag är okunnig om var gränsen går: Därför ställer jag frågan...

Citat:
Att starta en tråd kräver absolut ingen som helst kunskap i ämnet, men för att skapa en diskussion så behöver du ställa en vettig fråga som kan skapa en diskussion eller debatt.
Svårare än så är det inte, att bara fråga "vad jag ska rösta på?" kommer inte inleda någon som helst diskussion utom att folk enbart kommer lista vad TS borde rösta på.

Bra! Då har du gett din syn... Yttrandefrihet kräver alltså viss kunskap för att få yttra sig - om du får bestämma?

Citat:
För att t.ex starta en tråd om ämnet "vad ska jag rösta på?" Så får man allt ta och komma med lite mer.
Inleda med vad man själv tycker och tänker, vad man anser är det viktigaste inom politiken m.m.
Handlar det om kunskap menar du? Att veta vad man själv tycker och tänker?

Men min fråga utgår ifrån att man inte vet vad man tycker. Man har ingen egen åsikt! Är man då portat från att starta en diskussion på FB?¨

Citat:
Yttrandefrihet ger dig rätten att yttra dig och framföra ÅSIKTER utan censur, bestraffning eller någon typ av begränsning.

Helt rätt! Men om du inte har en åsikt utan enbart är intresserad, och dessutom saknar kunskap - anser du att det är rätt att FB låser tråden
Citera
2013-01-25, 21:38
Medlem
Citat:
Bra fråga! En diskussion kan ju öppnas av någon helt okunnig, men det krävs en någorlunda kunnig för att svara på frågan som den okunnige ställde...

Jag menar att alla politiskt intresserade har möjlighet att berätta hur de ser på saken.

Håller jag inte alls med dig om. TS ifråga öppnar för argument från alla... Ditt förslag är enbart öppen för färdiga svarsalternativ (som en poll)

OK! Du menar alltså att man måste ha en viss kunskap för att få starta en tråd? Jag respekterar din åsikt men delar den inte... TS verkar intresserad men saknar kunskap och jag inbillar mig att massor av människor är intresserade av olika frågor, men de är rädda för att visa sin okunskap. Borde inte FB vara öppen även för okunniga -intresserade?

Yttrandefrihet borde inte gälla enbart de kunniga och insatta

En diskussion får öppnas av vem som helst tycker jag. Har spenderat tid på "elittistiska" forum inom specifika genrer och det finns inget värre än när noviser nonchas. Alla som visar intresse ska såklart ha en chans i gemenskapen.
Just nu gällde politik ja, och en debatt kan aldrig hållas om inte alla intressen får vädras. Så självklart ska allas åsikter få plats.

Ja, jag var medveten om att en undersökningstråd blir pollartad, och att man därmed blir slussad i sitt tänkande. Inte bra, nånstans eller någongång. Men en så jävla allmän fråga rakt ut i publikhavet är ingen lämplig TS. TS själv kommer aldrig att kunna sålla, tråden kommer inte kunna bli överskådbar, och åsikter av noll allmänkaraktär kommer att besudla helheten. Därmed inte sagt att dom inte får finnas, MEN... de är inget svar på: "-vad ska jag rösta på?"

Nej! Jag menar att man får va novis. Det har vi alla varit. Det är så vi lär oss och det är så samhället går vidare. Det jag menar är att om man har ett intresse för något börjar man väl luska lite själv!?
Vill jag börja segla till våren frågar jag inte bara i en TS om nån kan rekommendera en båt. Jag beskriver väl lite om hur jag bor, rent geografiskt. Om jag vill ha en dagskryssning ensam eller med kompisen, inomskärs. Eller om jag planerar världsomsegling med fru å barn i tre år. Och innan det kanske man googlar skot vinsh fall fock stäv köl ruskprick & knorrhane?
Politik är inte lätt! Det finns 13 livsöden och minst lika många livsåskådningar på dussinet. Och då är det inte alltid lätt att besvara en, till synes, enkel fråga.
Ingen borde känna skam för sin okunskap. FB bäddar väl för det i allra högsta grad där man kan va anonym och egentligen haspla ur sig vad som helst. Dessutom är det ju en outtömlig källa om man söker lite själv.

Mycket mer yttrandefrihet än så här vetefan om det går att få?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in