Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-25, 19:13
Medlem
"Vad ska jag rösta på?" är ju en underbar trådstart. Var ska man börja? Plita ner samtligas partiprogram, sen fylla på med några miljoner: "om du kanske har barn i xåldern så säger FP abc, medans V säger 123..."

Hade ju i detta fallet räckt med formuleringen: "Vad ska ni rösta på nästa val + viktigaste frågan". Vips har du en undersökningstråd som uppmanar till motivering.

Så nej, nån jävla input bör man nog ha i en trådstart.
Citera
2013-01-25, 19:13
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergens.Herre
Vad ska diskuteras?

Vad skall jag rösta på! Den frågan torde vara ett diskussionsunderlag för alla som är intresserade av politik,

Citat:
Frågan blir allt eller inget?
I detta fall inget.

Dessutom ställer TS frågan: Skall jag rösta över huvud taget? Om du anser att TS inte skall rösta alls, så borde du kunna argumentera för din ståndpunkt = diskussionsunderlag!
Citat:
Ska vi diskutera grundläggande ideologier hos alla partier, alla partiers politik a-ö, etc?
Nej.

Jag svarar JA på din fråga. Hela forumet P&I handlar om olika grundläggande ideologier hos alla partier...
Citera
2013-01-25, 19:16
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Diskussionsunderlag är en rätt intressant faktor.
Ingenstans står att trådar ska ha det, det står heller ingenting om att det ska finnas en frågeställning.

Underförstått är det ändå så att man bör ha något som främjar en diskussion om man startar en tråd.

Alltid lite intressant när en tråd med 10+ inlägg kastas/låses för avsaknad av diskussionsunderlag

Tro mig jag vill gärna att man fortsätter på det viset men det borde vara mer tydligt förankrat i reglerna.

Jag är lika intresserad som du av att få en tydligare beskrivning av ett "diskussionsunderlag"!
Citera
2013-01-25, 19:29
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
"Vad ska jag rösta på?" är ju en underbar trådstart. Var ska man börja?

Bra fråga! En diskussion kan ju öppnas av någon helt okunnig, men det krävs en någorlunda kunnig för att svara på frågan som den okunnige ställde...

Citat:
Plita ner samtligas partiprogram, sen fylla på med några miljoner: "om du kanske har barn i xåldern så säger FP abc, medans V säger 123..."

Jag menar att alla politiskt intresserade har möjlighet att berätta hur de ser på saken.

Citat:
Hade ju i detta fallet räckt med formuleringen: "Vad ska ni rösta på nästa val + viktigaste frågan". Vips har du en undersökningstråd som uppmanar till motivering.

Håller jag inte alls med dig om. TS ifråga öppnar för argument från alla... Ditt förslag är enbart öppen för färdiga svarsalternativ (som en poll)
Citat:
Så nej, nån jävla input bör man nog ha i en trådstart.
OK! Du menar alltså att man måste ha en viss kunskap för att få starta en tråd? Jag respekterar din åsikt men delar den inte... TS verkar intresserad men saknar kunskap och jag inbillar mig att massor av människor är intresserade av olika frågor, men de är rädda för att visa sin okunskap. Borde inte FB vara öppen även för okunniga -intresserade?

Yttrandefrihet borde inte gälla enbart de kunniga och insatta
Citera
2013-01-25, 19:54
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Men anledningen till att den är "helt värdelös" är ju att TS saknar kunskap i frågan.

Hur skall man kunna ge exempel om vissa sakfrågor när man inte vet vad man skall fråga Med andra ord: Måste man ha kunskap om ett ämne för att kunna starta en tråd i FB (utan att tråden blir låst)?

Ok, men för att ändra från politik.

Om en trådstart i köpråd dator varit: "Jag ska köpa dator, vad ska jag köpa?" så tror jag att den hade slängts, då trådstarten inte säger något.

Vad ska den användas till?
Vad för programvara ska köras?
osv osv osv.

Det samma tycker jag att man kan förvänta sig i andra forumdelar, t.ex den du länkade till.

Vad ska jag rösta på?
När det handlar om vård så tycker jag X, när det handlar om invandring så tycker jag Y, när det handlar om skatter så är det Z osv osv osv osv.

Lite mer input får man ge.

För att ta ett eget exempel då jag går i tankar om att skaffa ny TV:
Jag ska köpa TV, vad ska jag köpa?
(Har inte angett om jag vill ha 3d eller inte, vilka storlekar jag överväger, LED, LCD eller Plasma osv eller hur mycket pengar jag är villig att lägga ut.)

Kort sagt, så vore den trådstarten helt värdelös, om någon skriver att jag borde köpa en 70" plasma men jag utelämnar att jag bara är villig att betala 2000SEK så hjälper trådstarten inget.

Eller för att vända på det, jag har 100K SEK att spendera på en tv och någon föreslår en 28" tjockTV.

Kunskapen behöver inte finnas där, jag vet inte mycket om vad som är bäst när det handlar om TV's, men jag vet vad jag letar efter, vad jag kan spendera och vad jag inte vill ha.

Det samma tycker jag att man ska kunna förvänta sig i trådstarter där TS efterfrågar ett direkt svar, e.g. VAD ska jag rösta på?
Citera
2013-01-25, 20:03
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ok, men för att ändra från politik.

Om en trådstart i köpråd dator varit: "Jag ska köpa dator, vad ska jag köpa?" så tror jag att den hade slängts, då trådstarten inte säger något.

Vad ska den användas till?
Vad för programvara ska köras?
osv osv osv.

Det samma tycker jag att man kan förvänta sig i andra forumdelar, t.ex den du länkade till.

Vad ska jag rösta på?
När det handlar om vård så tycker jag X, när det handlar om invandring så tycker jag Y, när det handlar om skatter så är det Z osv osv osv osv.

Lite mer input får man ge.

För att ta ett eget exempel då jag går i tankar om att skaffa ny TV:
Jag ska köpa TV, vad ska jag köpa?
(Har inte angett om jag vill ha 3d eller inte, vilka storlekar jag överväger, LED, LCD eller Plasma osv eller hur mycket pengar jag är villig att lägga ut.)

Kort sagt, så vore den trådstarten helt värdelös, om någon skriver att jag borde köpa en 70" plasma men jag utelämnar att jag bara är villig att betala 2000SEK så hjälper trådstarten inget.

Eller för att vända på det, jag har 100K SEK att spendera på en tv och någon föreslår en 28" tjockTV.

Kunskapen behöver inte finnas där, jag vet inte mycket om vad som är bäst när det handlar om TV's, men jag vet vad jag letar efter, vad jag kan spendera och vad jag inte vill ha.

Det samma tycker jag att man ska kunna förvänta sig i trådstarter där TS efterfrågar ett direkt svar, e.g. VAD ska jag rösta på?

Du behöver inte fler argument! Du anser uppenbarligen att man behöver viss kunskap för att ha rätt att starta en diskussion på Flashback.

Min fråga kvarstår - med tillägget: Hur mycket kunskap behöver man för att starta en tråd på FB?
Citera
2013-01-25, 20:08
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Du behöver inte fler argument! Du anser uppenbarligen att man behöver viss kunskap för att ha rätt att starta en diskussion på Flashback.

Min fråga kvarstår - med tillägget: Hur mycket kunskap behöver man för att starta en tråd på FB?

Nej, du behöver inte kunskap.

Jag kan inte något om TV's.

Men jag vill ha en ny TV, vad jag vill ha i en TV borde jag kunna presentera. Ska den vara platt, ska den ha 3d, ska jag kunna koppla in min XBOX.

Sen får folk med kunskap ge mig tips om vilken TV som uppnår de kriterier jag ställer.

(Eller vid partifrågan, vill jag att bönder ska få mer pengar för att främja bönderna i Sverige, vill jag ha ökad invandring, vill jag att betyg ska införas redan från lekskolan?
Kort sagt, personen ifråga har inte gett några kriterier för vad som är önskvärt i ett parti för honom/ henne och därför går inte frågan att svara på).

Det handlar inte om kunskap som sådan, men vad man faktiskt letar efter.
Citera
2013-01-25, 20:12
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Nej, du behöver inte kunskap.

Jag kan inte något om TV's.

Men jag vill ha en ny TV, vad jag vill ha i en TV borde jag kunna presentera. Ska den vara platt, ska den ha 3d, ska jag kunna koppla in min XBOX.

Sen får folk med kunskap ge mig tips om vilken TV som uppnår de kriterier jag ställer.

(Eller vid partifrågan, vill jag att bönder ska få mer pengar för att främja bönderna i Sverige, vill jag ha ökad invandring, vill jag att betyg ska införas redan från lekskolan?
Kort sagt, personen ifråga har inte gett några kriterier för vad som är önskvärt i ett parti för honom/ henne och därför går inte frågan att svara på).

Det handlar inte om kunskap som sådan, men vad man faktiskt letar efter.

Då verkar det ju som att du vet vad man letar efter
Citera
2013-01-25, 20:14
Medlem
Citat:
Jag undrar rent generellt hur det fungerar på FB (som är ett diskussionsforum)

Den här tråden blev låst för att den saknade diskussionsunderlag...

Jag har skrivit till moderatorn ifråga och väntar ett svar... Men rent generellt skulle det vara intressant att få veta hur mycket kunskap man behöver ha i ett ämne för att få starta en tråd/diskussion på Flashback?

Det räcker uppenbarligen inte att vara okunnig men ändå intresserad av ett ämne

Okunskap eller inte, det ska inte ha någon betydelse för TS. Men i det här fallet kan det varit så att frågan är ställd på ett mer personligt vis. Vilket leder till en ego-tråd, där någon ska göra jobbet för dig. Vilket inte behöver göra någon skillnad om frågan var ställd "vilket parti ska den som inte är insatt rösta på?"

Även om alt 2 skulle fungera som TS.

Ingen kan eller har möjlighet att se igenom ett troll som satsar på att inte vara ett uppenbart troll. Ganska självklart egentligen. Det gör att min röst landar på den TS som är tillräckligt informativ och intressant för någon att hjälpa/diskutera ämnet.

Mer "idiotiska" TS som får bort oss från det självklara.
Citera
2013-01-25, 20:17
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
[/b]

Då verkar det ju som att du vet vad man letar efter

Men någon typ av åsikt hos exemplets TS får man väl tro att h*n har? (Edit: Handlar inte om kunskap för övrigt, utan min åsikt, säger jag att jag har 2K SEK men vill ha en 200" TV så är det något som inte går att uppnå, då får folk med kunskap guida mig mot det alternativ som är bäst för mig.)

Eller iaf någon typ av "dealbreaker", tillbaka till mitt TV exempel: Jag vill ha en TV, men uttrymmet där den ska stå är X*Y och kan bara hantera Z kilo"

Även om jag inte vet vad för TV jag vill ha, så vet jag iaf vilken typ av TV jag kan ha.

Annars så får vi skittrådar som "Ge mig tips på musik?" utan att veta vad för typ av musik som TS efterfrågar?

Lite balansgång får det vara, dels för att man borde kunna ställa lite krav men även för att undvika idiotiska trådstarter.

Edit2: Vettefan vad som hände med citeringen där.
Senast redigerad av ^Eaz 2013-01-25 kl. 20:20.
Citera
2013-01-25, 20:21
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Okunskap eller inte, det ska inte ha någon betydelse för TS. Men i det här fallet kan det varit så att frågan är ställd på ett mer personligt vis. Vilket leder till en ego-tråd, där någon ska göra jobbet för dig. Vilket inte behöver göra någon skillnad om frågan var ställd "vilket parti ska den som inte är insatt rösta på?"

Även om alt 2 skulle fungera som TS.

Ingen kan eller har möjlighet att se igenom ett troll som satsar på att inte vara ett uppenbart troll. Ganska självklart egentligen. Det gör att min röst landar på den TS som är tillräckligt informativ och intressant för någon att hjälpa/diskutera ämnet.

Mer "idiotiska" TS som får bort oss från det självklara.

Du har en klar poäng - om vi skall ha en konspiratorisk utgångspungt på FB!
Varken du eller jag vet om TS är ett troll. Men frågan kvarstår: Gäller yttrandefriheten på FB även okunniga...
Citera
2013-01-25, 20:26
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Du har en klar poäng - om vi skall ha en konspiratorisk utgångspungt på FB!
Varken du eller jag vet om TS är ett troll. Men frågan kvarstår: Gäller yttrandefriheten på FB även okunniga...

Okunnig ser jag bort ifrån, men någon typ av kriterie borde man kunna efterfråga vid en trådstart som denna.

Då TS inte ger något exempel i vad denna anser i olika frågor så är frågan omöjlig att svara på.

Okunnighet är främsta orsaken för många trådstarter "När jag gasar så får inte bilen någon effekt, vad behöver jag göra?" - okunnighet om bilar för att få hjälp men beskrivning på problemet.

En sämre strådstart hade varit: "Jag har problem med bilen, vad ska jag göra?" vilket i grund och botten är trådstarten du länkar till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in