Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-10, 08:11
  #1873
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Nästan rätt.

Han tog pengar ifrån bevisrummet för att skicka de till Hannas dotter i Polen. Vet inte riktigt vad du får "lettländska horor" ifrån. Lasse spårar ju ur efter Operation Näktergal, efter att ha betuttat sig i Hanna, och som sedemera dör i slutet av den filmen.


Och ett par andra, kolla sammanlagt så skickar han 5+ brev, 3 av de är märkta Polen, & jo jag minns väldigt väl, Skitsamma egentligen, han var ett svin.
Citera
2024-02-10, 22:54
  #1874
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S1000rr
Jens Hultén sa öppet att han gjort tillräckligt med Falk-filmer, tyvärr.
Det finns ju inget som säger att han inte ändrar sig. Om manus är intressant lär han nappa.

Jag ser gärna en film där man får se livet för Rydell mfl före tiden med GSI.
Citera
2024-02-11, 09:46
  #1875
Medlem
GretelThronbergs avatar
Kör säsong 2 nu på TV4 play (2012-2013). Bara sett säsong 1 tidigare av de nyare omgångerna filmer.
Några av de nyare Falk-filmerna var rätt dåliga, men de flesta tycker jag är rentav bra, flera av dem är bättre än de gamla från tidiga 2000-talet. Speciellt "Alla råns moder" gillade jag där även skådespelet på militärligan var riktigt bra för att vara svensk dussin-kriminalare. Lätt 8/10-film.

Rätt sjukt mycket högre kvalité än Beck-filmerna generellt, de har ju nästan blivit parodidåliga numera.

Det enda jag aldrig riktigt gillat med de nyare filmerna är han den där långhåriga "Lisa" med 1cm smalt ansikte och flottigt hår. Sjukt svår karaktär att ta på allvar när han ena sekunden ska spela cool och världsvan, andra sekunden gormar om "horungar" som ett förortskid på 14 bast...
Sen är ju Jakob Eklund ganska tröttsam också som standardmodell arg polis, men man tolererar honom för Seth och chefen för GSI är å andra sidan riktigt bra karaktärer.
__________________
Senast redigerad av GretelThronberg 2024-02-11 kl. 09:50.
Citera
2024-02-11, 09:50
  #1876
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
Kör säsong 2 nu på TV4 play (2012-2013). Bara sett säsong 1 tidigare av de nyare omgångerna filmer.
Några av de nyare Falk-filmerna var rätt dåliga, men de flesta tycker jag är rentav bra, flera av dem är bättre än de gamla från tidiga 2000-talet. Speciellt "Alla råns moder" gillade jag där även skådespelet på militärligan var riktigt bra för att vara svensk dussin-kriminalare. Lätt 8/10-film.

Rätt sjukt mycket högre kvalité än Beck-filmerna generellt, de har ju nästan blivit parodidåliga numera.



Jag tycker Johan Falk är mer verklighetstroget/taget från verkligheten än Beck är, delvis för senare säsong du kommer se är upplägg/inspiration av Peter rätz, samt vissa av "fallen/gängen" i Johan Falk finns ju på riktigt,
Citera
2024-02-11, 09:52
  #1877
Medlem
GretelThronbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Jag tycker Johan Falk är mer verklighetstroget/taget från verkligheten än Beck är, delvis för senare säsong du kommer se är upplägg/inspiration av Peter rätz, samt vissa av "fallen/gängen" i Johan Falk finns ju på riktigt,

Jo, tror också de gestaltar både brottslighet och polisarbete mer realistiskt. Sen så är ju actionscenerna på en helt annan nivå än Beck, tycker de är ofta är riktigt välgjorda och spännande att man spolar tillbaka dem.
Citera
2024-02-11, 09:57
  #1878
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
Jo, tror också de gestaltar både brottslighet och polisarbete mer realistiskt. Sen så är ju actionscenerna på en helt annan nivå än Beck, tycker de är ofta är riktigt välgjorda och spännande att man spolar tillbaka dem.


Exakt så, mer budget i sina action scener, mer verkligt, minns speciellt från den tredje vågen, när Johan blir skjuten av gummi pistolen/kulor så ser man nu i de nyare filmerna ärren efter det,
Citera
2024-02-11, 10:00
  #1879
Medlem
GretelThronbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Exakt så, mer budget i sina action scener, mer verkligt, minns speciellt från den tredje vågen, när Johan blir skjuten av gummi pistolen/kulor så ser man nu i de nyare filmerna ärren efter det,

Det är så pass alltså?
Ja, att de som producerar Falk faktiskt bryr sig om detaljer för att upprätthålla kontinuitet visar ju på att de har en seriös syn på filmerna.
Citera
2024-02-11, 10:08
  #1880
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
Det är så pass alltså?
Ja, att de som producerar Falk faktiskt bryr sig om detaljer för att upprätthålla kontinuitet visar ju på att de har en seriös syn på filmerna.


Jajjemen 🙂,


Exakt, Ser framemot eventuellt de nya som kommer,


🙂
Citera
2024-02-12, 19:05
  #1881
Medlem
Hej! Nyss glott igenom filmerna. Hur kommer det sig att Seth hjälper Frank med att ge han info om ryssarna osv i kodnamn lisa? Sen i tyst diplomati när Jack frågar om Frank så byter Seth samtalsämne nästan direkt. Borde ju vilja se han död tycker man🙂
Citera
2024-02-13, 15:24
  #1882
Medlem
munkenpetersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse82
Hej! Nyss glott igenom filmerna. Hur kommer det sig att Seth hjälper Frank med att ge han info om ryssarna osv i kodnamn lisa? Sen i tyst diplomati när Jack frågar om Frank så byter Seth samtalsämne nästan direkt. Borde ju vilja se han död tycker man🙂

om jag får gissa är det för att Seth inte gillar ryssarna(dålig för affärerna). Seth gillar Frank innerst inne även fast han hatar han.
Citera
2024-02-13, 15:42
  #1883
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse82
Hej! Nyss glott igenom filmerna. Hur kommer det sig att Seth hjälper Frank med att ge han info om ryssarna osv i kodnamn lisa? Sen i tyst diplomati när Jack frågar om Frank så byter Seth samtalsämne nästan direkt. Borde ju vilja se han död tycker man🙂
Han föredrog att få väskan med pengar och skjuts till akuten än att bli dumpad i ett dike och dö.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback