Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-01-23, 00:08
Hej!
I ABoK ligger det massvis med trådar om brott som väl egentligen inte är speciellt aktuella längre. Tillexempel tråden om Linda Chen, tråden om Göran Lindberg, den här tråden om ett mord 2007: https://www.flashback.org/t429476, helikopterrånet osv.

Det blir lite missvisande att många av brotten som avhandlas i ABoK skedde för flera år sedan.
Citera
2013-01-23, 08:35
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Håller med. Marina från Spekeröd är ett annat exempel. Borde finnas något mellanting mellan Aktuella brott och Kriminalhistoria.
Citera
2013-01-23, 08:49
Medlem
epost72s avatar
Det var värre förr när den delen kallades Veckans brott

Varför skulle det behövas något mellan ABoK och KH?
Ett brott är ju i någon mån fortfarande aktuellt så länge något händer kring det hela?
Dock kunde en del av dem utan tvekan flyttas till KH

EDIT:
Men man skulle kanske fundera i banor som...
När rättegång har varit och eventuell dom vunnit laga kraft och ej överklagats så borde flytt till KH vara aktuell?
Man kan ju rapportera trådar som man anser ska flyttas.
Det kan ju vara intressant att höra hur resonemanget går hos moderatorerna.
Senast redigerad av epost72 2013-01-23 kl. 09:00.
Citera
2013-01-23, 09:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag tänkte mer på att det låter "historia" om Kriminalhistoria. Jag tänker mig brott begågna för tiotals år sedan när jag ser rubriken. Men, det kan handla om mig och enbart mig (tolkningen alltså )
Citera
2013-01-23, 09:19
Medlem
epost72s avatar
Tråd
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Detta visar ju lite på att det var bättre när det fanns forumbeskrivningar

Slog mig just att det kanske vore en idé med en uppdelning.

Olösta resp lösta kriminalfall?
Citera
2013-01-23, 13:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Hej!
I ABoK ligger det massvis med trådar om brott som väl egentligen inte är speciellt aktuella längre. Tillexempel tråden om Linda Chen, tråden om Göran Lindberg, den här tråden om ett mord 2007: https://www.flashback.org/t429476, helikopterrånet osv.

Det blir lite missvisande att många av brotten som avhandlas i ABoK skedde för flera år sedan.

I nuläget är principen att de trådar som en gång startas i Aktuella brott och kriminalfall får ligga kvar där. Att flytta trådar bara för sakens skull utan att det i sak gynnar diskussionen är inte givet bra. Man kan också diskutera vad som är Kriminalhistoria - vilket vore alternativ placering för trådarna. Är ett två år gammalt brott verkligen plötsligt förvandlat till kriminalhistoria? I någon mening är det det, men inte i samma mening som ett uppmärksammat och välkänt mord från låt oss säga femtiotalet.

Vi har diskuterar saken internt bland krimmoderatorer och jag är nog den som mest konsekvent har verkat för att undvika att vi regelmässigt skall hålla på att flytta trådar från ABoK till Kriminalhistoria.

Vissa trådar har dock tidigare flyttats och de har fått ligga kvar i Kriminalhistoria (exempelvis den om Sturebymordet). Om man skulle köra helt på ovanstående system skulle de flyttas tillbaka till ABoK, men inte heller det är absolut nödvändigt ur ren diskussionssynpunkt och det är ju det överordnade.

Som epost72 är inne på är ett med detta sammanhörande problem att den stora skillnaden egentligen är mellan uppklarade och fortfarande olösta brott. Mordet på Marina Johansson, dubbelmordet i Linköping och Palmemordet tillhör egentligen inte ännu kriminalhistorien, då de fortfarande håller på att utredas. Med de nya preskriptionsreglerna för mord kan de ju teoretiskt utredas i all evighet.
Citera
2013-01-23, 13:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det var värre förr när den delen kallades Veckans brott

Varför skulle det behövas något mellan ABoK och KH?
Ett brott är ju i någon mån fortfarande aktuellt så länge något händer kring det hela?
Dock kunde en del av dem utan tvekan flyttas till KH

EDIT:
Men man skulle kanske fundera i banor som...
När rättegång har varit och eventuell dom vunnit laga kraft och ej överklagats så borde flytt till KH vara aktuell?
Man kan ju rapportera trådar som man anser ska flyttas.
Det kan ju vara intressant att höra hur resonemanget går hos moderatorerna.

Alla system innebär gränsdragningsproblem. Med det du föreslår borde som sagt Palmemordet vara ett aktuellt brott. Da Costa-mordet från samma tid är också olöst men hann preskriberas. Osv.

Det är en möjlig uppdelning. Men jag förespråkar nog fortfarande gällande princip att det som en gång startas i Aktuella brott ligger kvar där, medan diskussioner som tas upp om äldre brott läggs i Kriminalhistoria. Inga flyttar normalt.
Citera
2013-01-23, 15:50
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag tycker att det är bra som det är. Brottet är aktuellt så länge någon diskuterar det, sedan sjunker det ner bakåt i ämneslistan när folk börjar diskutera nyare brott istället, men kan stiga upp ur graven om något händer och den börjar diskuteras igen.

Att forumsdelen heter som det heter tycker jag bara är en pekpinne så att man vet att när det inträffar ett nytt brott/fall och det ska diskuteras så är det där dom ska hamna och att det är där man ska leta efter diskussioner kring aktuella brott/fall.
Citera
2013-01-24, 21:44
Medlem
TheBusters avatar
Har tänkt på detta också.

Borde inte preskriberade fall hamna kriminalhistoria, samt när dom är fallen och det inte kan överklagas?
Citera
2013-01-25, 09:58
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Har tänkt på detta också.

Borde inte preskriberade fall hamna kriminalhistoria, samt när dom är fallen och det inte kan överklagas?
Till att börja med så har vi HusvagnSvenssons påpekande ovan, som jag principiellt håller med om.

Din tanke här är att ärenden som så att säga mist sin aktualitet med automatik är historia, och de är de ju i någon mening. Men om man går från andra hållet och börjar med vad som är definitivt är Kriminalhistoria, så nås man först av tanken att det är gamla deckargåtor som man aldrig blivit riktigt klok på, en gammal händelse som kittlar fantasin. Jack the Ripper t ex, eller för all del Palmemordet som numera, för folkflertalet, är en händelse någonstans i forntiden utan egentlig politisk eller polisiär relevans.
Alltså, det är inte helt rättvist att definiera Kriminalhistoria som allt som inte är högaktuellt, historieämnet förtjänar en existens. Jag är medveten om att denna fundering inte svarar på frågan vad vi gör med samtida brottsfall som i någon utredningsmening inte längre är aktuella.
Citera
2013-10-10, 17:36
Medlem
MrFolds avatar
Funderat lite på det här också.

I Försvunna personer har vi ju ett underforum "Uppklarade försvinnanden" dit trådar där den försvunna personen på ena eller andra viset kommit till rätta blir flyttade. På så vis vet man att de trådar som ligger under "Försvunna" normalt verkligen rör försvinnanden som är aktuella. Nu är ju mängden trådar i ABK så långt mycket större och vi kan knappast begära att moderatorerna ska bevaka utgången i alla brott som kommer in där. Samtidigt tycker jag att mängden trådar är så stor att det vore skönt att få någon uppdelning. Ibland kan en egentlligen i högsta grad aktuell tråd ligga på sidan 3-5 bara för att det så mycket småtrådar om mopedstölder, fyllebråk och annan skit som postas hela tiden.

Det jag kanske ändå skulle önska mig är att det vanliga krafset får sjunka till botten precis som StefanHeterJag skriver, men att trådar där det förekommit relativt mycket eller mycket aktivitet får flytta till ett underforum för uppklarade brott när det finns en lagakraftvunnen dom (och det brukar ju alltid enskilda medlemmar hålla reda på). Ett par typexempel på såna trådar är den om Alexander Åhman och "Norrman sköt neger". På G är t ex den om mordet på Susanne Hasselsjö sedan hovrätten idag fastställt tingsrättens dom.

Ska man sen vara petig så blir det ju ändå ett problem med nuvarande ordning att rubriken inte speglar det verkliga innehållet. Trådar må sjunka till botten, men de finns ju kvar där och rätt som det är blir de också återupplivade av att någon går in och skriver något som inte alltid har någon större relevans för ursprungsämnet. Och vad är förresten skillnaden mellan ett brott och ett "kriminalfall"? Har inget jättebra förslag på lut, men det vore väl inte så tokigt om man kunde sätta rubriker som gjorde att allt som handlar om brott hamnar intill varandra under Samhälle, istället för lite utspritt som idag. T ex:
  • Brott: Enskilda brott och händelser som kan vara brott
  • Brott: Allmänna diskussioner om brott och brottsbekämpning
  • Brott: Kriminalhistoria

... fast helst kortare förstås
Citera
2016-08-20, 13:53
Medlem
ABK är så stort att det skulle vara bra att flytta trådar som berör fall där sista dom fallit. Linda Chen-fallet känns ju inte så aktuellt, och tråden heter Aktuella...
Vill man inte att tex Linda Chen ska hamna i historiska delen för att det är ett nutida brott kan man ju bestämma att kriminalhistoria omfattar fall som är 25+ år, som väl är den längsta preskriptionstid vi har.
Så förslagsvis 3 forum;
- ABK
- Nutida avslutade brottsutredningar
- Kriminalhistoria
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem