2013-01-22, 09:12
Medlem
Tjena!

Är helt ny på Ubuntu sen igår. Installerade Ubuntu 12.10 och gjorde en uppdatering igår på 200+ megabyte, startade om datorn och efteråt så hade jag ingen internet. Lite som att drivrutinen för nätverket inte var där. Råkade få upp en ruta däremot där ja kunde klicka mig vidare till drivrutiner och de hade jag trots allt. Det var som att de trådlösa kortet va inaktiverat. Och inte heller funkade de att köra trådad internet. Det var helt som att nätverkskortet blev inaktiverat efter uppdateringen.

Gjorde en ny ren installation av Ubuntu nu och har internet men rädd att internet försvinner igen.

Någon som har erfarenhet av detta?
De är en gammal experimentdator av märket DELL Studia 1535 (?)

Mvh Uncle Dan
Citera
2013-01-22, 10:32
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleDan
Tjena!

Är helt ny på Ubuntu sen igår. Installerade Ubuntu 12.10 och gjorde en uppdatering igår på 200+ megabyte, startade om datorn och efteråt så hade jag ingen internet. Lite som att drivrutinen för nätverket inte var där. Råkade få upp en ruta däremot där ja kunde klicka mig vidare till drivrutiner och de hade jag trots allt. Det var som att de trådlösa kortet va inaktiverat. Och inte heller funkade de att köra trådad internet. Det var helt som att nätverkskortet blev inaktiverat efter uppdateringen.

Gjorde en ny ren installation av Ubuntu nu och har internet men rädd att internet försvinner igen.

Någon som har erfarenhet av detta?
De är en gammal experimentdator av märket DELL Studia 1535 (?)

Mvh Uncle Dan
Testa att ställa frågan i följande tråd:https://www.flashback.org/t1003234
Citera
2013-01-29, 22:21
Medlem
TorrentLovers avatar
Kan ju varit så att kortet var inaktiverat?

För wireless:
Kod:
sudo ifconfog wlan0 down && sleep 10 && sudo ifconfig wlan0 up

För Ethernet-sladd:För wireless:
Kod:
sudo ifconfog eth0 down && sleep 10 && sudo ifconfig eth0 up
Nu har du i och för sig installerat om, men om det händer igen kan du ju alltid kolla om datorn hittar hårdvaran eller ej.
Kod:
sudo lshw|grep 'wlan0\|eth0'
Om den listar wlan0/eth0 hittar datorn hårdvaran och då kan det fungera med det första kommandot jag skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in