Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-20, 07:18
  #1
Medlem
Många som tränar hårt och bygger muskler äter mer än de 1,2-2 g/kilo kroppsvikt som rekommenderas med motiveringen att de hellre är safe än sorry. Det är inte ovanligt att detta förespråkas då nybörjare försöker samla fakta och lära sig om träning och kost.

Det borde dock nämnas att det protein som kroppen inte kan ta upp omvandlas till ammoniak vilket är direkt skadligt - och således inte optimalt för någon som vill leva sunt och träna upp sin kropp.
Så om du vill vara mer safe än sorry borde du räkna dina proteiner.

Kommer säkert, i egenskap av nybörjare på träningsforumet, bli attackerad av bittra bolatorskar som redan "vet allting" men ta chansen att lära er någonting istället.
Citera
2013-01-20, 08:50
  #2
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
... ammoniak omvandlas sedan till urea och utsöndras via urinen. Ett högt proteinintag är således endast farligt om man sedan innan har problem med njurarna.

Du missade en bit.^
Citera
2013-01-20, 09:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Du missade en bit.^

Jag kan också googla.

"Levern hinner inte omvandla allt till urea och fritt ammoniak åker runt i blodet."
Citera
2013-01-20, 09:27
  #4
Avstängd
sugarpuffextrems avatar
Låter som ett problem som isåfall borde drabba miljontalls människor som absolut får ett överskott av proteiner då de inte alls tränar.
Citera
2013-01-20, 10:03
  #5
Medlem
Dreass avatar
Kroppen tar hand om allt protein. Gör den inte det har du problem
Citera
2013-01-20, 10:23
  #6
Medlem
vassjagarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sasson
Jag kan också googla.

"Levern hinner inte omvandla allt till urea och fritt ammoniak åker runt i blodet."
drick en halvliter vatten till var måltid
Citera
2013-01-20, 11:10
  #7
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sasson
Jag kan också googla.

"Levern hinner inte omvandla allt till urea och fritt ammoniak åker runt i blodet."

Citat:
An 80 kg individual, for example, could theoretically tolerate 325 g protein per day (range 285 to 365 g) without showing symptoms of hyperammo- nemia and hyperaminoacidemia.

A Review of Issues of Dietary Protein Intake in Humans
Shane Bilsborough and Neil Mann
Citera
2013-01-20, 11:51
  #8
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sasson
Många som tränar hårt och bygger muskler äter mer än de 1,2-2 g/kilo kroppsvikt som rekommenderas med motiveringen att de hellre är safe än sorry. Det är inte ovanligt att detta förespråkas då nybörjare försöker samla fakta och lära sig om träning och kost.

Det borde dock nämnas att det protein som kroppen inte kan ta upp omvandlas till ammoniak vilket är direkt skadligt - och således inte optimalt för någon som vill leva sunt och träna upp sin kropp.
Så om du vill vara mer safe än sorry borde du räkna dina proteiner.

Kommer säkert, i egenskap av nybörjare på träningsforumet, bli attackerad av bittra bolatorskar som redan "vet allting" men ta chansen att lära er någonting istället.

Det finns väl studier som motsäger varandra här? Vissa studier förespråkar enorma proteinintag och vissa förespråkar 1,2g/kg och dag.

I verkligheten vet väl ingen vad som är optimalt. Dock vet vi att det inte finns någon bodybuilder som ligger på 1,2-2 g protein / dag utan i princip alltid mer.
Citera
2013-01-20, 12:20
  #9
Medlem
Jag ligger själv på 3g/kg kroppsvikt och har gjort det i åratal (med vissa undantagsdagar såklart).
Och om jag ligger på halva intaget ser jag snabbt skillnad på min kropp, speciellt i form av hårdhet i samband med träning.

Visst luktar man lite amoniak när man svettas... Men å andra sidan så är jag så jävla nyttig i andra avseenden så skulle det nu vara lite farligt med höga proteinintag så får jag ta det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback