2005-05-05, 17:34
Medlem
Mx2000s avatar
Tror jag joinar den här tråden. Har precis själv börjat på min b-uppsats. Idag skulle jag ha skrivit, fast det var sol ute

Vi ska också skriva 6-8000 ord på våra b-uppsatser. Kan hålla med om att det är lite segt innan man kommer igång och har fått ordning på syfte och frågeställningar. Men sen är det bara att plöja ner en massa text bara.
Citera
2005-05-05, 20:03
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx2000
Tror jag joinar den här tråden. Har precis själv börjat på min b-uppsats. Idag skulle jag ha skrivit, fast det var sol ute

Vi ska också skriva 6-8000 ord på våra b-uppsatser. Kan hålla med om att det är lite segt innan man kommer igång och har fått ordning på syfte och frågeställningar. Men sen är det bara att plöja ner en massa text bara.

Håller med, den viktigaste biten är att (profetiskt) begränsa sin uppgift till hanterbar omfattning, utan att för den skull döda diskussionen, jag håller inte med om att man bara ska skriva om någon annans uppsats utan detta är ett bra tillfälle att testa på hur vetenskapligt arbete ser ut och vilka krav det ställer på en forskare. Försök göra något halvnytt så det finns färdig teori att börja gräva i och som kan fyllas på med nyheter och hitta en egen vinkel på problemet. Och även ett smalt spår kan utforskas grundligt, var inte orolig för att frågeställningen verkar simpel, enkelt är bra.
Citera
2005-05-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
...Vad för formalia använder ni när ni skriver?...
Formalia? Jag förstår inte ens frågan...? Så helt bra är det inte... Ja, den som lever får se.
Citera
2005-05-05, 22:10
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe1
Formalia? Jag förstår inte ens frågan...? Så helt bra är det inte... Ja, den som lever får se.
formalia..inte jag heller, men det har gått bra för mig ändå. Vad är det för kurs du skriver i?
Citera
2005-05-05, 22:14
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Olika institutionen ställer olika krav på formalia, dvs hur uppsatsen ska vara uppställd och vilka delar den bör bestå av. Jag skrev i ett inlägg ovan en "ram" som bör duga alldeles utmärkt för en B-uppsats.

Sen är det ju en fråga om du aspirerar på G eller VG? En snyggt uppställd uppsats har större förutsättningar för ett VG oavsett innehåll.
Citera
2005-05-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
formalia..inte jag heller, men det har gått bra för mig ändå. Vad är det för kurs du skriver i?
Biblioteks- och Infovetenskap, Kollegie 1, besvarar det frågan...?
Citera
2005-05-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Olika institutionen ställer olika krav på formalia, dvs hur uppsatsen ska vara uppställd och vilka delar den bör bestå av. Jag skrev i ett inlägg ovan en "ram" som bör duga alldeles utmärkt för en B-uppsats.

Sen är det ju en fråga om du aspirerar på G eller VG? En snyggt uppställd uppsats har större förutsättningar för ett VG oavsett innehåll.
Jodå jag såg allt det, men man måste hinna med att deppa lite över skiten också *usch* G el. IG är alternativen, så G (skulle jag i.o.f.s. nöja mig med whatsoever...) är det som gäller här.
Citera
2005-05-05, 22:33
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
När jag skrev B-uppsats, i ett annat ämne, fick vi veta att den skulle vara på ett ungefär 20-25 sidor.

Våra uppsatser (PM) på a-nivå ligger oftast på runt 20 sidor.
Citera
2005-05-05, 22:48
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Jodå jag såg allt det, men man måste hinna med att deppa lite över skiten också *usch* G el. IG är alternativen, så G (skulle jag i.o.f.s. nöja mig med whatsoever...) är det som gäller här.

What! Deppa det är att förspilla energi! Lägg krutet på uppsatsen istället så att du får den ur världen och kan göra roliga saker när du är klar! Som t.ex.
Citera
2005-05-05, 22:52
Medlem
jaha jovissts avatar
http://www.hb.se/bhs/nyutb/kurswebb/...bkurs_2005.doc

vet inte om det är någon hjälp, jag googlade runt lite på informationsvetenskap men hittade ingen b-uppsats jag tyckte var så vidare bra faktiskt. Har du valt ämne är det väl bara att sätta igång och begränsa frågeställningen, har du inte valt ämne, så fundera på vad du är intresserad av. Jag tror din deppighet är det största problemet, det bästa botemedlet mot uppsatsångest är som bekant hårt arbete. När man väl kommer igång så går det framåt, det gäller bara att sätta sig ner och börja gräva i skiten sen ska det nog lösa sig, men sätt igång. Gör det lite trevligt framför datorn med te och ett äpple eller vad du nu äter, sen låtsas du att det är mysigt att sitta där och skriva, gärna i en kofta på författarmaner.
Citera
2005-05-15, 08:27
Medlem
Mx2000s avatar
Hur går det med era b-uppsatser nu? Har ni kommit igång? Själv har jag hållt ett jäkla tempo de senaste veckorna och är snart klar! Så himla skönt när man börjar se slutet. Får hoppas att examinatorn också tycker den är hyfsad!
Citera
2005-05-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx2000
Hur går det med era b-uppsatser nu? Har ni kommit igång? Själv har jag hållt ett jäkla tempo de senaste veckorna och är snart klar! Så himla skönt när man börjar se slutet. Får hoppas att examinatorn också tycker den är hyfsad!
"...jag..." skriver du, skriver du ensam? Vi måste vara två om B-uppsatsen. Jag vet faktiskt inte, kollegan har författat en inledning (annars skulle det inte varit så mkt. producerat...) medan jag har, och fortfarande läser mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in