• 1
  • 2
2005-05-04, 11:25
Medlem
Som rubriken lyder - ett helvete! Sitter och fnular över i vilken ände man ska börja, det är bara en enda röra av metod, teori och en annan massa skitbegrepp och perspektiv och allt vad fan det kallas som man ska hålla isär och förväntas göra ngt. vettigt med. Förväntar mig inget vettigt svar, var nog mest ute efter att skriva av mig. Börjar så smått misströsta över högskoleutbildningen, den är nog kanske inte skräddarsydd för ickeakademiker-avkommor - börjar förstå det allt mer. Börjar allt mer bli misantropen i mig som tar kommandot. Alla akademiker kan dra åt helvete!
Citera
2005-05-04, 11:30
Medlem
LadyTieras avatar
hejja!

kan du inte ladda hem några andra b-upsatser och läsa hur de har lagt upp det?

du kommer att klarar det! när man väl har satt sig ner och kört igång så flyter det på några timmar.

ta fram något att dricka (kaffe, te, cola, juice,)och något matigt (en rejäl smörgås) och sätt igång
Citera
2005-05-04, 11:55
Medlem
miklons avatar
Vilket ämne är det?
Citera
2005-05-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
hejja!

kan du inte ladda hem några andra b-upsatser och läsa hur de har lagt upp det?

du kommer att klarar det! när man väl har satt sig ner och kört igång så flyter det på några timmar.

ta fram något att dricka (kaffe, te, cola, juice,)och något matigt (en rejäl smörgås) och sätt igång
Tack
Citera
2005-05-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Vilket ämne är det?
Bibliotek- och informationsvetenskap
Citera
2005-05-04, 12:19
Medlem
Rob Halfords avatar
Du behöver förmodligen inte ta allt för allvarligt på uppgiften, personlig uppfattning om uppsatsskrivande och allt annat skrivande som sker på universitet och högskolor är att det är precis lika avancerat som i gymnasiet. Det vill säga att du förväntas skriva av vad någon med bättre kunskaper i ämnet redan har skrivit. Se bara till att skriva lite sämre (annars är risken att du misstänks för fusk rätt stor) så har du din uppsats klar i ett nafs!

Har fungerat under för mig under fyra års studier bedrivna på två olika lärosäten.
Citera
2005-05-04, 14:33
Bannlyst
Om du har såna problem med en B-uppsats så... Våndorna brukar ju oftast dyka upp på C-nivå.
Citera
2005-05-04, 14:36
Medlem
evolutes avatar
Både B och C-uppsatser innebär väl mest att läsa lite och sedan skriva om
det som står i böckerna. Inte särskilt krävande. Jag har (allvarligt) sett
C-uppsatser i matematik (!) med titeln Pythagoras sats.
Citera
2005-05-04, 15:03
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Något som jag brukade göra när jag körde tvärfast var att försöka få ihop en struktur. Sen gick det lite lättare att börja skriva lite i de olika avsnitten. Ett förslag på hur du skulle kunna lägga upp det:

Inledning där du beskriver syfte, avgränsningar och disposition. Kanske något litet om själva ämnet du tänker avhandla.
Metod lite om vilken metod du valt och varför du valt den metod du valt.
Resultat
Sammanfattning och diskussion
Källförteckning
Eventuella bilagor
Citera
2005-05-04, 15:14
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe1
Som rubriken lyder - ett helvete! Sitter och fnular över i vilken ände man ska börja, det är bara en enda röra av metod, teori och en annan massa skitbegrepp och perspektiv och allt vad fan det kallas som man ska hålla isär och förväntas göra ngt. vettigt med. Förväntar mig inget vettigt svar, var nog mest ute efter att skriva av mig. Börjar så smått misströsta över högskoleutbildningen, den är nog kanske inte skräddarsydd för ickeakademiker-avkommor - börjar förstå det allt mer. Börjar allt mer bli misantropen i mig som tar kommandot. Alla akademiker kan dra åt helvete!
Börja med syfte, när du formulerat problemet exakt så följer resten automatiskt, ditt dilemma verkar vara att du inte vet riktigt vad din uppsats ska handla om.
Vad noga med att exakt definiera vad du vill behandla i din uppsats, låt det ta den tid det tar och tänk igenom vad det innebär för omfång och teori, se till att begränsa dig ganska hårt till ett enstaka enkelt fenomen/teori eller vad det kan handla om, skriv ingen lärobok i ämnet i teoridelen, utan håll dig så kortfattad som möjligt så blir det garanterat bra.
Citera
2005-05-04, 15:24
Medlem
Jack Daws avatar
Vad är det för skräpig högskola du går på?
Handledare samt mängder med litteratur om hur uppsatsen skall se ut och genomföras borde finnas tillgängligt.
Citera
2005-05-04, 21:08
Medlem
alrunans avatar
åh vad skönt det är med medmänniskor ibland! Jag tycker det är krångligt det här med uppsatser... urk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in