2005-05-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack Daw
Vad är det för skräpig högskola du går på?
Handledare samt mängder med litteratur om hur uppsatsen skall se ut och genomföras borde finnas tillgängligt.
Borås - och, jo, litt. och handledare finnes men det är ju inte de som ska skriva skiten... Har bollat problemet med min medskribent idag, och det går väl framåt.
Citera
2005-05-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrunan
åh vad skönt det är med medmänniskor ibland! Jag tycker det är krångligt det här med uppsatser... urk.
Hej pussgurka!
Har du hittat hit...?
Citera
2005-05-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Börja med syfte, när du formulerat problemet exakt så följer resten automatiskt, ditt dilemma verkar vara att du inte vet riktigt vad din uppsats ska handla om.
Vad noga med att exakt definiera vad du vill behandla i din uppsats, låt det ta den tid det tar och tänk igenom vad det innebär för omfång och teori, se till att begränsa dig ganska hårt till ett enstaka enkelt fenomen/teori eller vad det kan handla om, skriv ingen lärobok i ämnet i teoridelen, utan håll dig så kortfattad som möjligt så blir det garanterat bra.
Jo, det ligger nog en del i det du skriver, det gör det.
Citera
2005-05-05, 00:52
Medlem
Knudsons avatar
En sån här uppsats, hur många sidor ska den vara på ungefär?
Citera
2005-05-05, 01:42
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson

När jag skrev B-uppsats, i ett annat ämne, fick vi veta att den skulle vara på ett ungefär 20-25 sidor.
Citera
2005-05-05, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
När jag skrev B-uppsats, i ett annat ämne, fick vi veta att den skulle vara på ett ungefär 20-25 sidor.
Jag tror att det där håller på att ändras. Min C-uppsats klockade in på 29 sidor, och det tyckte handledaren var en rimlig längd efter år av alltför långa uppsatser.
Citera
2005-05-05, 09:46
Medlem
SuiGeneriss avatar
Teori- och metodavsnitt är trams och dravel. Något är allvarligt fel när en upsats till 1/3 består av teori- och metodavsnitt. (Min flickväns uppsats t ex, efter påtryckningar från handledaren att utöka det avsnittet)

Tur att man pluggade juridik, där allt kunde bakas in i floskeln "klassisk juridisk metod" och inte behövde defineras närmare. Mitt teori- och metodavsnitt var på strax under en halv sida.
Citera
2005-05-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
8000 ord, allt enl. instruktion...
Citera
2005-05-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuiGeneris
Teori- och metodavsnitt är trams och dravel. Något är allvarligt fel när en upsats till 1/3 består av teori- och metodavsnitt. (Min flickväns uppsats t ex, efter påtryckningar från handledaren att utöka det avsnittet)

Tur att man pluggade juridik, där allt kan bakades in i floskeln "klassisk juridisk metod" och inte behövde defineras närmare. Mitt teori- och metodavsnitt var på strax under en halv sida.
Du har förstått det här, det hör jag det!
Citera
2005-05-05, 15:15
Medlem
jaha jovissts avatar
Boktips: Jarl Backman, Rapporter och uppsatser, studentlitteratur, isbn 91-44-00417-6, lund.

Helt oumbärlig handledning om du måste skriva mycket och dessutom vill göra det bra. det innebär också en avlastning mentalt att ha ett sådant stöd för formen på arbetet så man kan lägga energin på den kreativa delen av arbetet (dvs fylla formen med innehåll).
Citera
2005-05-05, 15:21
Medlem
B-uppsats är ju mest till för att lära sig hur man skriver en uppsats, vad den handlar om är mindre viktigt.
Citera
2005-05-05, 15:23
Medlem
Knudsons avatar
Men 8000 ord är ju inte så jävla mycket. Vad för formalia använder ni när ni skriver? Vi har fått uppgifter på att skriva artiklar och rapporter på upp till 2500 ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in