2005-05-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack Daw
Vad r det fr skrpig hgskola du gr p?
Handledare samt mngder med litteratur om hur uppsatsen skall se ut och genomfras borde finnas tillgngligt.
Bors - och, jo, litt. och handledare finnes men det r ju inte de som ska skriva skiten... Har bollat problemet med min medskribent idag, och det gr vl framt.
Citera
2005-05-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrunan
h vad sknt det r med medmnniskor ibland! Jag tycker det r krngligt det hr med uppsatser... urk.
Hej pussgurka!
Har du hittat hit...?
Citera
2005-05-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Brja med syfte, nr du formulerat problemet exakt s fljer resten automatiskt, ditt dilemma verkar vara att du inte vet riktigt vad din uppsats ska handla om.
Vad noga med att exakt definiera vad du vill behandla i din uppsats, lt det ta den tid det tar och tnk igenom vad det innebr fr omfng och teori, se till att begrnsa dig ganska hrt till ett enstaka enkelt fenomen/teori eller vad det kan handla om, skriv ingen lrobok i mnet i teoridelen, utan hll dig s kortfattad som mjligt s blir det garanterat bra.
Jo, det ligger nog en del i det du skriver, det gr det.
Citera
2005-05-05, 00:52
Medlem
Knudsons avatar
En sn hr uppsats, hur mnga sidor ska den vara p ungefr?
Citera
2005-05-05, 01:42
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson

Nr jag skrev B-uppsats, i ett annat mne, fick vi veta att den skulle vara p ett ungefr 20-25 sidor.
Citera
2005-05-05, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
Nr jag skrev B-uppsats, i ett annat mne, fick vi veta att den skulle vara p ett ungefr 20-25 sidor.
Jag tror att det dr hller p att ndras. Min C-uppsats klockade in p 29 sidor, och det tyckte handledaren var en rimlig lngd efter r av alltfr lnga uppsatser.
Citera
2005-05-05, 09:46
Medlem
SuiGeneriss avatar
Teori- och metodavsnitt r trams och dravel. Ngot r allvarligt fel nr en upsats till 1/3 bestr av teori- och metodavsnitt. (Min flickvns uppsats t ex, efter ptryckningar frn handledaren att utka det avsnittet)

Tur att man pluggade juridik, dr allt kunde bakas in i floskeln "klassisk juridisk metod" och inte behvde defineras nrmare. Mitt teori- och metodavsnitt var p strax under en halv sida.
Citera
2005-05-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
8000 ord, allt enl. instruktion...
Citera
2005-05-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuiGeneris
Teori- och metodavsnitt r trams och dravel. Ngot r allvarligt fel nr en upsats till 1/3 bestr av teori- och metodavsnitt. (Min flickvns uppsats t ex, efter ptryckningar frn handledaren att utka det avsnittet)

Tur att man pluggade juridik, dr allt kan bakades in i floskeln "klassisk juridisk metod" och inte behvde defineras nrmare. Mitt teori- och metodavsnitt var p strax under en halv sida.
Du har frsttt det hr, det hr jag det!
Citera
2005-05-05, 15:15
Medlem
jaha jovissts avatar
Boktips: Jarl Backman, Rapporter och uppsatser, studentlitteratur, isbn 91-44-00417-6, lund.

Helt oumbrlig handledning om du mste skriva mycket och dessutom vill gra det bra. det innebr ocks en avlastning mentalt att ha ett sdant std fr formen p arbetet s man kan lgga energin p den kreativa delen av arbetet (dvs fylla formen med innehll).
Citera
2005-05-05, 15:21
Medlem
B-uppsats r ju mest till fr att lra sig hur man skriver en uppsats, vad den handlar om r mindre viktigt.
Citera
2005-05-05, 15:23
Medlem
Knudsons avatar
Men 8000 ord r ju inte s jvla mycket. Vad fr formalia anvnder ni nr ni skriver? Vi har ftt uppgifter p att skriva artiklar och rapporter p upp till 2500 ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in