Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Menar du sprickor mellan dessa tre internt, dessa tre och KD, eller mera rent allmänt mellan dessa tre och stora delar av väljarna?
Jag tror att Jan Björklunds skyttegravspolitik har varit extremt viktig för att hålla ihop Allahiansen. Skyttegraven mot Sossarna har gått före det egna partiets sakpolitik, det är just bl.a. därför som hans skolpolitik har misslyckats fatalt – Allahiansen är djup oenig inom skolfrågor men JB har inte klagat, hellre hålla ihop Allahiansen och skylla på Sossarna än att barnen får en bra skola. Vi kan t.ex. nämna JBs viktigaste käpphäst
förstatligandet som den övriga Allahiansen aldrig skulle ha gått med på – därmed gick skolpolitiken in i limbo.
JB och Annie Lööf är båda utpräglade högerpolitiker som jag tror har trivts utmärkt ihop på sin högerytterkant.
Birgitta Ohlsson ser ut att vara den raka motsatsen till JB, nämligen en idealist på vänsterkanten som inte drar sig för att vädra
diverse egna åsikter – se t.ex. den modiga öppna kritiken mot monarkin. Jag tror att kemin mellan Lööf och Ohlsson kan bli en akilleshäl, båda är ju spretiga och höger-respektive vänster-falang. Lägg där till att Batra lär bli en betydligt svagare sammanhållare än vad Imam Reinfeldt var – knappast någon vågade utmana Imamen.
Nåja, Birgitta Ohlsson är ju än så länge endast mitt önsketänkande, men dock en lågoddsare. Förvisso finns det flera tänkbara kandidater.
Sedan får jag avsluta med en politiskt inkorrekt tes – tre kärringar som chefer ihop, det låter inte särskilt lovande va? Den empiriska sanningen är att kvinnor har haft det svårt i absoluta toppositioner inom svensk politik av någon anledning. Den timide Erik Ullenhag skulle nog klara att underkasta sig bättre och neutralisera gruppen lika elegant som Bagdad Bob skulle ha gjort det.