• 1
  • 2
2013-01-17, 16:47
Medlem
(Postade detta först i "Hallucinogener'', men passar bättre här)

Vad är "det största" du kan uppleva? är min stora fråga här.
Vare sig det handlar om LSD eller att äta en viss typ av mat, att uppfinna en apparat som stänger av sig själv, eller vad helst det kan vara för något som sätter sig i ditt minne så starkt att du vet att du aldrig kommer att glömma det.

Och förresten, VAD är det som får hjärnan att komma ihåg saker så starkt? Vad jag hört så är det; ju extremare och roligare desto bättre fäster det sig i minnet.

Diskutera gärna också dessa tankar:

Vad ser ni?
Många människor får closed eye visions (på psykoaktiva substanser, LSD, svamp, DMT...) och upplever väldigt skrämmande saker, medan det för vissa jag talat med högst blir lite mer färger, de har inte upplevt closed eye visions och de har aldrig mått dåligt i en tripp. Vad beror detta på?

Har ni upplevt att ni sett en viss typ av bilder och mönster hela livet och någon gång tänkt; sånt här ser man på syra. Och sedan, efter er första tripp, visar det sig att ni hade helt rätt? Hur känns det? Vad tar man sig till?
För mig, och många fler, är det den största upplevelsen vi vart med om.
Eller? Är det bara en del av en hallucination eller är det sanning?

Vad är det största för de människor som inte upplevt det så stort på syra? <--- Vad är ens "det" i den frågan?
Citera
2013-01-17, 16:57
Medlem
Inte helt säker på att jag förstår din frågeställning men jag tror det.

Jag tror att OS-guld i någon individuell sport, typ maraton eller längdskidåkning är bland det största man kan uppleva. De människor som når dit har lagt ner hela sitt liv på att träna, inte äta sötsaker, inte dricka alkohol, inte kunna umgås som vanligt med vänner, ja ni fattar! Det måste vara en otrolig känsla att få vinna ett OS-guld efter allt slit!

Men samtidigt så är det ju olika för alla, folk som tagit OS-guld och sen får barn tycker ofta att barnet är de största som hänt dem.
Citera
2013-01-17, 17:39
Medlem
GudsSons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toplesskivling
Vad är "det största" du kan uppleva?
livet
Citera
2013-01-17, 17:49
Medlem
Se ett barn födas ?
Citera
2013-01-17, 17:55
Medlem
Kääärleeeek . Nä skojade bara. Lär väll vara rätt subjektivt. Men heroin är ju en pur endorfin kick så måste komma nära?
Citera
2013-01-17, 18:03
Medlem
Power41s avatar
Att råka döda ett barn glömmer man väl inte i första taget. Blir nog en extrem upplevelse som ingen normal människa vill vara med om?
Citera
2013-01-18, 03:16
Medlem
Jag har tagit DMT och andra droger mer än ett fåtal gånger. Det största man kan uppleva är nuet; det faktum att upplevelsen av nuet existerar överhuvudtaget är större än allt annat, oavsett dess innehåll.
Citera
2013-01-18, 03:34
Medlem
MissionImpossibles avatar
Mina barn, från att de växte i min mage, förlossning, uppväxten och att se dem klara sig genom livet.. <3
Citera
2013-01-18, 03:34
Medlem
Det största jag kan uppleva är tvåeggat.
kärlek och hat.

jag upplever sällan hat, men ofta en stor besvikelse som blir ilska
kärlek är ilska som blir bemött
Citera
2013-01-18, 12:59
Medlem
Det minst största en människa kan uppleva är ett beroende.
Det största är ett icke beroende.

Vad folk upplever är unikt för dem, något är stort och mäktigt,
Men liseberg eggar inte mig längre, tiden för fartfylda droger var bortkastade pengar.
Fast lite kul var det

Det största och mäktigaste ?
Finns inte idag : ), men mäktigt är att fatta att man är ensam, och så ska leva livet ut.
Citera
2013-01-18, 15:39
Moderator
Psilosophers avatar
Det största en människa kan uppleva är sannolikt att konfrontera sin egen död. Jag var en gång nära att drunkna, vilket gav mig en del att fundera på efteråt. Att närvara vid en anhörigs bortgång är även det erfarenhetsmässigt monumentalt. Och som sagt: Att se sina knoddar födas, om vi nu ska nämna något positivt.

Egodöd orsakad av höga doser hallucinogener spelar i samma liga experientellt och ontologiskt, men är lättare att bortrationalisera i efterhand.
Citera
2013-01-19, 00:43
Medlem
Håller med många här, att konfronteras av sin egna död är nog det "största" som kan hända. Det bästa är nog att uppleva ego-död. Det har jag gjort i viss mån, men inte på psykadeliska droger. Men under djup meditation kombinerat med cannabis. Det var min hittills i livet bästa upplevelse. Jag är dock tveksam till att cannabisen hade särskilt stor inverkan på händelsen, det var nog mer en naturlig del av de processer som jag genomgick i livet under den tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in