• 1
  • 2
2005-05-03, 19:46
Medlem
Boris The Blades avatar
Jag har hört att man går ner i vikt av cigaretter, stämmer de? Om de är nikotinet som är orsaken så borde de funka med snus också...
Citera
2005-05-03, 19:48
Medlem
ljungbackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris The Blade
Jag har hört att man går ner i vikt av cigaretter, stämmer de? Om de är nikotinet som är orsaken så borde de funka med snus också...
Nja, det stillar hungern.
Är du redan en snusare/rökare och slutar så brukar man oftast äta lite extra av det goda eftersom man är "sugen".
Bäst är väl att inte börja.
Citera
2005-05-03, 19:51
Medlem
Bråkmakarns avatar
Är det inte så att rökare har sämre luktsinne och maten smakar inte så mycket, så när dom slutar röka och får tillbaka luktsinnet så äter dom mer för att dom känner vad det smakar?
Citera
2005-05-03, 19:56
Medlem
Dwers avatar
Är det inte så att man bränner fler kalorier per minut om man är rökare också?
Citera
2005-05-03, 20:22
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris The Blade

Ja, det stämmer.. En bieffekt av nikotin är att hungerskänslorna försvinner.. Man kan "röka sig mätt" så att säga. Är du hungrig och tar en par cigg så klarar du dig en stund till utan mat.

Dock är det väl inte att rekommendera att börja röka av den anledningen, eller nån anledning överhuvudtaget..
Citera
2005-05-03, 21:15
Medlem
supahs avatar
Ciggaretter ökar ämnesomsättningen med 10% så, ja ! om du behåller dina matvanor så kommer du gå ner i vikt. När man slutar röka så går ämnesomsättningen ner igen, och oftast går man upp ett par kilo.

Att det stillar hungern har jag aldrig läst nånting om men det gör inte det för mig iaf.
Citera
2005-05-03, 21:17
Medlem
TomiXs avatar
Cigaretter stillar min hunger, men dock bara en liten stund. Inget efedrin direkt.
Citera
2005-05-03, 21:20
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwer
Är det inte så att man bränner fler kalorier per minut om man är rökare också?

ironisk?

du bränner ju fler kalorier om man rör på sig, vilket man sällan gör om man röker mycket.
Citera
2005-05-03, 21:29
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
ironisk?

du bränner ju fler kalorier om man rör på sig, vilket man sällan gör om man röker mycket.

Det ena utesluter väl inte det andra?

Alltså - jo, röker man MYCKET så får man sämre kondition och har svårt att röra sig.

Men, det kan ju vara så att både nikotin och rörelse innebär en höjd metabolism.

Och, ja, nog kan man vänta lite med att äta om man i stället tar en cig.
Om det i längden är nyttigt vetefan.
Citera
2005-05-03, 22:13
Medlem
Jag har läst i att rökare i genomsnitt väger mindre än ickerökare, men enligt samma artikel skulle snusare väga något över snittet.

Personligen tycker jag inte att cigaretter dämpar hungern...
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Cigaretter stillar min hunger, men dock bara en liten stund. Inget efedrin direkt.
... OT. och efedrin fungerade inte heller hungersdämpande när jag experimenterade med det, dessutom är efedrin farligt.
Citera
2005-05-03, 22:24
Medlem
mollydotts avatar
Nikotinet påverkar blodsockret på samma sätt som mat, fast utan att tillföra kroppen kalorier. Det är därför man som snusare/rökare hellre vill ha giftet än mat till frukost. Av samma anledning drabbas ofta nikotinister av diabetes.
Citera
2005-05-03, 22:49
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekh
Jag har läst i att rökare i genomsnitt väger mindre än ickerökare, men enligt samma artikel skulle snusare väga något över snittet.

Personligen tycker jag inte att cigaretter dämpar hungern...

... OT. och efedrin fungerade inte heller hungersdämpande när jag experimenterade med det, dessutom är efedrin farligt.

Ephedra/Efedrin gör så jag lätt hade kunnat gå utan mat hela dagen (sålänge som jag vart påverkad av efedrinet såklart). Så på mig gör det stor skillnad. Och att efedrin är farligt, ja jo allting är relativt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in