2013-01-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Och din brist på empati och medkänsla är rörande. Det finns många människor som inte vill något hellre än att jobba.
Blablabla det är så synd om alla - typiskt vänsterflum som gör alla till offer och som trycker ner dom så dom förblir offer hela sina liv.
Citera
2013-01-16, 22:02
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
I vilken värld lever du egentligen? Det finns barn som tvingas äta sig mätta på förskolan, i skolan för att de inte får mat hemma. Det finns många barn som tvingas gå i utvuxna, slitna, trasiga kläder för att föräldrarna inte har råd att köpa nytt.

Det låter ju fruktansvärt att barnen får äta sig mätta i skolan. Det är fattigdom det, att äta sig mätt i skolan. Du får maila Janne Josefsson så gör han en uppföljare med dessa familjer som inte har råd att ge sina barn mat. Han letade ju efter sådana familjer utan att hitta dem.

Jag vet inte hur rika dina föräldrar du hade när du växte upp, men när jag växte upp så fick jag alltid gå i äldre syskons eller bekantas barns kläder. Det finns värre problem i livet.
Citera
2013-01-16, 22:03
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastiiiifan
En invandrarkvinna som hade 23.000kr efter skatt tyckte att hon var extremt fattig och inte kunde leva ett normalt liv.

Med andra ord hyfsat välbeställd i en bidragsfamilj där det säkert inte bara finns en iphone. Nu sa hon att hon ville ha ett jobb i stället för bidrag. Men tja, behöver man tro på det..?
Citera
2013-01-16, 22:03
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Så som vanligt blir svaret att vi inte har för många fattiga utan för få?

Haha ja det är ju faktiskt också ett sätt att se på saken!
Citera
2013-01-16, 22:04
Medlem
Hastiiiifans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Med andra ord hyfsat välbeställd i en bidragsfamilj där det säkert inte bara finns en iphone. Nu sa hon att hon ville ha ett jobb i stället för bidrag. Men tja, behöver man tro på det..?

Jag tror inte hon skulle säga i TV att hon inte vill jobba och leva på bidrag
Citera
2013-01-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slicjay
Missade UG pga Djurgården Hockey, men skulle just köra det på Play. Dock läste jag här någonting om någon i programmet som hade 23000 netto i bidrag. Snälla säg att ni har tolkat fel, hört fel eller bara ljuger för jag kommer få en stroke om det stämmer.

Det var en trebarnsfamilj där maken arbetade på Samhall. Kvinnan som fick sjukförsäkring sa själv att hon gärna skulle vilja arbeta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Det låter ju fruktansvärt att barnen får äta sig mätta i skolan. Det är fattigdom det, att äta sig mätt i skolan.

Jag vet inte hur rika dina föräldrar du hade när du växte upp, men när jag växte upp så fick jag alltid gå i äldre syskons eller bekantas barns kläder. Det finns värre problem i livet.

Så barn som inte får äta sig mätta hemma är inte fattiga? Menar du verkligen allvar? Du kan vara fattig även om det finns andra människor i andra länder som har det sämre.
Jag har också haft bekantas barns kläder och så vidare, det är inte det det handlar om. Det handlar om att man förminskar problemet. Man insinuerar i programmet att barnfattigdom inte finns i Sverige, vilket det i högsta grad gör.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Det låter ju fruktansvärt att barnen får äta sig mätta i skolan. Det är fattigdom det, att äta sig mätt i skolan. Du får maila Janne Josefsson så gör han en uppföljare med dessa familjer som inte har råd att ge sina barn mat. Han letade ju efter sådana familjer utan att hitta dem.

Jag använder ett av mina syskons kläder, inte fan är jag fattig, snarare ekonomisk.
Citera
2013-01-16, 22:06
Medlem
dajevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Inte säker på att det var netto, men hon var sjukskriven och han jobbade på samhall.

23.000 kr var NETTO - sägs uttryckligen i programmet. De var 2 vuxna och 3 barn varav mamman var sjukskriven... detaljer kan ju sökas häröver.

RENT alltså....
Citera
2013-01-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Blablabla det är så synd om alla - typiskt vänsterflum som gör alla till offer och som trycker ner dom så dom förblir offer hela sina liv.

Till skillnad från typiskt högerflum då som bara bryr sig om sig själva och ingen annan. Som inte inser att det finns fattigdom i Sverige och att det finns folk som har det sämre än de själva och att det inte är ett medvetet val. Typisk borgerlig brist på medkänsla och empati.
Citera
2013-01-16, 22:07
Medlem
Finns det barnfattigdom beror det på att föräldrarna lägger pengarna på annat än sina barn.
Citera
2013-01-16, 22:07
Medlem
AkademiskOchSDares avatar
Citat:
Så barn som inte får äta sig mätta hemma är inte fattiga? Menar du verkligen allvar? Du kan vara fattig även om det finns andra människor i andra länder som har det sämre.
Jag har också haft bekantas barns kläder och så vidare, det är inte det det handlar om. Det handlar om att man förminskar problemet. Man insinuerar i programmet att barnfattigdom inte finns i Sverige, vilket det i högsta grad gör.

Ja jo, 250 000 barn lever i fattigdom i Sverige eller hur var det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in