Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-17, 13:09
  #1201
Medlem
starkopramens avatar
Nu verkar det som det tar den vändning som vi är flera som har hävdat länge i tråden. Att det är flera olyckliga omständigheter som har lett fram till detta. Flera här har pekat finger och hävdat att Städerskan stal tåget, punkt slut.

Att det finns rutiner som skulle göra den här typen av olyckor omöjliga. Ja vi får se var det slutar men jag tippar på att städerskan kan komma att förvandlas från "tågtjuv eller terrorist" till hjältinna. Hade det varit jag som fick panik på ett skenande tåg som jag inte kunde få stopp på hade jag chansat på att hoppa ur. Det kan vara så att hon försökte få stopp in i det sista.

Trestora jävla frågor har jag då.
1. Hur fan kunde det ta 15 minuter (vad hände på vägen) eller är det fel på tidsangivelserna?

2. Det har pratats om en kulle mellan någonstans mellan Neglinge och Saltsjöbaden. Om det nu kan det ha varit så att tåget kom i rullning riktigt sakta och att städerskan gjorde vad hon kunde för att stoppa tåget. Kan denna kulle vara tillräcklig för att tåget efter att de med motorkraft har tagit sig upp för kullen ska få tillräcklig fart av höjdskillnaden för att åstadkomma de skador vi har sett.

3. Varför har man inte fått höra någonting om rangerarens version?
Citera
2013-01-17, 13:10
  #1202
Medlem
kodsnickrarns avatar
Frågan är om inte städtjejen kan kräva ett skadestånd av Arriva istället.

J-vligt fegt av dem (Arriva/rangeraren) att då en timme efter att olyckan inträffat anmäla tåget
som "stulet" och antyda att städerskan tagit det helt på eget bevåg.
De måste ju hela tiden varit fullt medvetna om vad som inträffat!!
Citera
2013-01-17, 13:10
  #1203
Medlem
Men jag fattar fortfarande inte hur det skulle kunna vara en olycka, det kan väl omöjligt vara så lätt att starta och köra iväg ett tåg i flera kilometer (läste någonstans att det var en längre sträcka som tåget behövde för att få upp farten), det skulle alltså räcka med att nyckeln sitter i, någon fäller fram ett ryggstöd och vips så skenar tåget utan kontroll, är absolut inte tågexpert, åker x2000 ibland, men för en lekman känns det där med olycksteorin helt absurd.
Men å andra sidan så känns det spontant som en absurd idé att stjäla ett tåg också, så vad fan vet jag :-)
Konspirationsteoretikerna skulle nog kunna påstå att det som förklarats är en hitte på historia för att rädda ryktet för både städbolaget och tågfirman, för nu har helt plötsligt ingen gjort fel, eller den som satte i nycklarna, eller den som glömde ta ur nycklarna gjorde fel, men det kommer dom aldrig att kunna ta reda på vem det var eftersom det tydligen finns så många nycklar som är likadana.
Citera
2013-01-17, 13:11
  #1204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Polisen börjar nu få koll på vad som hänt och börjar komma fram till att det var en tragisk olycka där flicka kommit åt ngt och dödmansspärren(bromsarna var satt ur funktion för att inte frysa fast under natten) inte fungerade. Vi får se om Arriva och några andra får börja sälja korv efter detta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16085216.ab
OM det är så att bromsarna var lossade under natten för att inte frysa fast så har någon begått ett grovt, grovt tjänstefel, tågsätt med lossade bromsar måste hindras från att komma i rullning på något sätt, antingen med bromsskor på rälsen eller med bromsade vagnar i var ände.

Jag tror knappast dock att några ansvariga kommer att få gå. De uppsatta skyddar varandra inom SL-trafiken.
Citera
2013-01-17, 13:11
  #1205
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Håller med dig. Flickstackarn är säkert både oskyldigt anklagad, skadad och skräckslagen! Stort skadestånd och en ursäkt från många är hon värd.

Ditt praktiska prov blir det intressant att få redovisat. Ovärderligt.
Se bara till att inte stolfan fastnar i uppfällt läge och att du har skrotet i driftläge och svimmar lite för då får då får vi snart läsa om en ny smäll.

Det går att prova utan att ha ström till motorerna, så jag kan nog svimma utan att du får läsa om en nya smäll
Citera
2013-01-17, 13:14
  #1206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det här kan ju i så fall inte stämma:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16085216.ab

Citat: "-När hon fällde fram förarsätet kan sätet ha gjort att hon kom åt dödmansgreppet vilket ledde till att tåget kom i rullning"

Då skulle hon ju samtidigt ha "råkat" trampa på pedalen. Och kan verkligen stolen vara så monterad att den kan starta tåget om man fäller fram den?
Det finns ett dödmansgrepp i körspaken också. Den går att trycka ner en halv dm eller så och fungerar då som dödmansgrepp, ifall man inte kan ha fötterna på pedalen eller bara vill ha omväxling. Så om stolen lyckats föra fram körspaken och samtidigt trycka ner den, så visst.
Citera
2013-01-17, 13:14
  #1207
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Det går att prova utan att ha ström till motorerna, så jag kan nog svimma utan att du får läsa om en nya smäll

Puh, det var skönt att höra. Blev lite nervös där ett slag..
Citera
2013-01-17, 13:15
  #1208
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det här kan ju i så fall inte stämma:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16085216.ab

Citat: "-När hon fällde fram förarsätet kan sätet ha gjort att hon kom åt dödmansgreppet vilket ledde till att tåget kom i rullning"

Då skulle hon ju samtidigt ha "råkat" trampa på pedalen. Och kan verkligen stolen vara så monterad att den kan starta tåget om man fäller fram den?

Det finns två sätt antigen så trycker man ner en fotpedal och trycker körspaken framåt. Eller så trycker man ner spaken och drar den framåt.
Citera
2013-01-17, 13:19
  #1209
Medlem
Det låter väl ganska troligt att första tåget ut på morgonen står obromsat på plant underlag för att bromsarna inte ska frysa fast. Tillåtet eller ej så är det ju en praktisk lösning så länge inget händer.

Behöver ju inte vara särskilt kallt för att bromsarna ska frysa fast, räcker väl med -1 och fuktigt väder. Kan inte rangeraren ha varit runt i alla vagnar och frigjort bromsarna som det tidigare nämnts att man kan göra?

Hur är dödmansgreppet kopplat? Slår det av motorn också? Eller lägger det bara full broms?
Det logiska borde ju vara att det även bryter motorn, men det vore ändå intressant att höra av kunnig person.

Som det står tidigt i tråden, om det stämmer vet jag dock inte då jag inte bor i stockholm. Så utförs städningen av samhalltyper (även om detta var ett annat företag så kan ju personen ha lönebidrag)/nyinvandrade så det kan ju vara en bidragande orsak till paniken och brist på rationellt agerande/larmande till 112 osv.
Citera
2013-01-17, 13:26
  #1210
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Det låter väl ganska troligt att första tåget ut på morgonen står obromsat på plant underlag för att bromsarna inte ska frysa fast. Tillåtet eller ej så är det ju en praktisk lösning så länge inget händer.

Behöver ju inte vara särskilt kallt för att bromsarna ska frysa fast, räcker väl med -1 och fuktigt väder. Kan inte rangeraren ha varit runt i alla vagnar och frigjort bromsarna som det tidigare nämnts att man kan göra?

Hur är dödmansgreppet kopplat? Slår det av motorn också? Eller lägger det bara full broms?
Det logiska borde ju vara att det även bryter motorn, men det vore ändå intressant att höra av kunnig person.

Som det står tidigt i tråden, om det stämmer vet jag dock inte då jag inte bor i stockholm. Så utförs städningen av samhalltyper (även om detta var ett annat företag så kan ju personen ha lönebidrag)/nyinvandrade så det kan ju vara en bidragande orsak till paniken och brist på rationellt agerande/larmande till 112 osv.

Har personligen svårt att tro att rangeraren skulle luftat ur 4 vagnar och ev vevat nån handbroms för att bromsarna inte ska frysa.

Ja dödmansgreppet är kopplat som du beskriver släpper du det så bryter du styrningen till motorna och vagnen ska fullbromsa.

Personligen tror jag att man kan bli ganska panikslagen om man jobbat några veckor som det sagts tidigare i tråden, om man står ensam i en hytt och tåget bara åker iväg.
Citera
2013-01-17, 13:32
  #1211
Medlem
det kan helt enkelt inte vara så att förarna har skapat någon speciallösning för att komma runt dödmansgrepp-grejen?
det som är till för säkerhetens skull kan ibland kännas som en börda för personalen och så ser de till att skapa någon kreativ lösning som gör att de bara kan sätta sig ner och trycka på en knapp så rullar det.
och då slutar det med att städerskan måste hitta var fan den här mekanismen sitter för att koppla ur den och då har hon förstås ingen aning om hur detta hänger ihop.
alltså inte panik och inte klarar av att släppa taget utan panik och inte veta hur man ska stänga av.
Citera
2013-01-17, 13:33
  #1212
Medlem
Vill minnas att när jag tog körkort så hävdades det att ett tåg i full fart behövde 900 meter för att stanna, detta med fungerande bromsar. Så hon kan ju ha lyckats få stopp på drivningen, rest upp stolsryggen el dyl. Men att tåget hade sådan rörelseenergi att det fortsatte långt trots uppförslut, dessutom så kan det inte ha varit så brant uppför. Då skulle tåget inte kunna köra om det kom ex löv på spåren. Minns inte hur många grader en räls får stiga max, men det är inte så mycket.

Edit: Alt kan ju rangeraren ha larmat 112 el dyligt som brutit strömmen till kontaktledningen, men tåget fortsatt av egen fart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback