Citat:
Ursprungligen postat av
HerroFruBoll
"outsourcar försvarsmakten med långtgående politiska eftergifter, svenska nationen överlåts till andra globala intressegrupper"???? Jag föreslår att du slår en signal till Danmark o Norge o meddelar dem att det är vad som hänt dem sedan de gick med i NATO. Jag undrar om de är beredda att köpa din fantasifulla beskrivning...
Meddelar vi vår avsikt att gå med i NATO måste givetvis försvaret upprustas skyndsamt, det gäller oavsett NATO avsikter.
Varför skulle jag göra det? Läs mitt inlägg igen.
Det försvar som finns kvar, klarar idag inte av ett NATO-medlemskap, utan stora politiska eftergifter.
Det har inget med Danmark eller Norge:s medlemskap att göra. Deras respektive försvar har en helt annan historia, stabilitet och inriktning än vår.
Om man nu kan leta fram något positivt hos Socialdemokraterna så är Peter Hultqvist nuvarande regeringens bäst framträdande minister och jag tycker att hans beskrivning av avsaknaden av en grundstomme hos försvaret är väl visande.
Det finns andra nationer, t.ex baltstaterna som i varierande grad i princip överlåtit luftförsvaret till NATO, d.v.s "outsoucing".
Och du konstaterar ju själv att försvaret skall upprustas, men det görs inte "skyndsamt". Det tar mandatperioder.