2009-01-17, 20:59
Medlem
Bekymra dej inte. Börjar du dock vifta med kniv för att du blir rädd och skrämmer grisen, då kan du börja bekymra dej. Koppla hunden så den inte ger sej på att ställa gris eller provocera på något vis. Samma gäller för björn.
Citera
2009-01-25, 18:27
Medlem
Cykelåkning i vildsvinsflock

Plötsligt fann jag mig omgiven av tiotalet vildsvin, när jag cyklade på en skogsväg. De bara dök ut ur bushen och bildade klunga runt mig. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, så jag trampade på i normal fart. Vildsvinen med kultingar travade på i samma riktning med mig i mitten.
Dom grymtade förnöjt, men ingen verkade arg eller ens irriterad över min närvaro. Då jag hade ett stort svin alldeles bakom cykeln, vågade jag inte stanna, för då hade jag kanske blivit påsprungen. Efter en liten stund hoppade ledarsvinet, sannolikt en stor sugga, av vägen och in i skogen och flocken följde efter.
Jag andades ut.
Har hört talas om liknande episoder från några olika håll i landet, där cyklister och t om mopedister plötsligt fått sällskap av vildsvin . Kanske uppfattar svinen inte cyklisten som en människa? Normalt är dom väldigt skygga.
Tänkte aldrig på att sticka någon av dem med kniv (som några käcka debattörer föreslagit) eller ens att banka ledargrisen i huvudet med cykelpumpen. Inte heller kom jag för mig att säga något åt dem. Vad skulle jag i så fall ha sagt?
Alla kanske inte gillar att bli tilltalade "Hej sugga!"
Citera
2010-08-20, 07:38
Medlem
Bluebeast72s avatar
Klättra upp i närmasta träd som grabbarna på grillning gjorde?

Dagens nyhet som fick mig att le..

http://www.bt.se/nyheter/grisattack-mot-grillkorven-i-falkenberg(2067083).gm
Citera
2010-08-20, 10:06
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Klättra upp i närmasta träd som grabbarna på grillning gjorde?

Dagens nyhet som fick mig att le..

http://www.bt.se/nyheter/grisattack-mot-grillkorven-i-falkenberg(2067083).gm
Läste också om det fast i aftonslasket:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7645605.ab

Den flocken borde faktiskt tas bort om ni frågar mig, de verkar ju lika tama som hägnade vildsvin och det händer lätt en olycka om de börjar röra sig nära människor.
Citera
2010-10-07, 21:13
Medlem
Andolorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Vissa hundraser, ex. wachtelhundar, är inte lika rädda och används därför vid vildsvinsjakt. Hunden får inte vara alltför aggressiv heller, utan måste hålla sig på avstånd från vildsvinet för att inte bli skadad.

Skall kanske tillägas att wachtelhundar har en förmåga att svänga extremt snabbt vilket gör att de med som du skriver med bra avståndsbedömning hinner undan anfallande vildsvin. Hundarna kan liksom slänga sig runt i luften och byta riktning, lite som katter. Därav lämplighet för vildsvinsjakt.

För många jakthundar är dock vildsvin mycket farliga om de ger sig dän på att anfalla hunden, vilket lyckligtvis är ganska ovanligt.
Citera
2010-10-07, 23:04
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andoloria
Skall kanske tillägas att wachtelhundar har en förmåga att svänga extremt snabbt vilket gör att de med som du skriver med bra avståndsbedömning hinner undan anfallande vildsvin. Hundarna kan liksom slänga sig runt i luften och byta riktning, lite som katter. Därav lämplighet för vildsvinsjakt.

För många jakthundar är dock vildsvin mycket farliga om de ger sig dän på att anfalla hunden, vilket lyckligtvis är ganska ovanligt.
Det är en individuell fråga, det har inget rmed ras att göra.
Har just ett exempel på en sådan wachtel som just var för het.
Han sprang och försökte bita ihjäl årsgrisarna jag kan ju säga att ledarsuggan blev inte glad och det blev lång och blodig fight innan hundföraren fick köra hunden till akuten.
Han överlevde dock men ha i åtanke att hund (25) kg mot gris (120) kg inte talar till hundens fördel.
Citera
2010-10-08, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Vad rekomenderar ni för kniv?

bowie =)
Citera
2011-04-12, 01:27
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Tjena.

Vid min stuga finns det vildsvin. Jag har hört att dom kan vara rätt aggresiva, och undrar vad jag ska göra om jag råkar möta en eller flera sådana?
Jag har inget vapen, men funderar på att skaffa mig en kniv modell större som jag kan ha med mig, bättre än inget iaf.
Jag är inte så orolig att dom ska komma in på tomten eftersom jag har staket runt, utan det är när jag är och går i skogen med min hund jag inte vill träffa på dom.

Hur ska jag uppträda om jag träffar på dom, är dom aggresiva?

/ Bråkis

skaffa ett skjutvapen eller gör ett spjut med kniven? når längre
Citera
2011-08-21, 17:44
Medlem
lesionss avatar
Det är ingen fara, grisarna är skygga djur och är räddare för dig än du för dom. Har aldrig hört talas om att någon har blivit attackerad. Eller jo när man har skadeskjutit dom, då blir det liv i luckan! Har själv erfarenhet av det då jag bedriver åtlar och jag och en kompis smög en kväll fram mot åtlen och var då cirka 7-10m ifrån några grisar. Ifall dom skulle komma mot dig skrik eller lys med en ficklampa på dom. Dock bryr sig inte alla grisar om ljuset fast vissa grisar hatar det och sticker snabbare än blixten.

Lycka till i skogen Nu blir det bockjakt hörs!
Citera
2011-08-21, 21:05
Medlem
narlysimpeltons avatar
Jag har stött på vildsvin några ggr. Det är oftast över väldigt fort. En gång på en joggingrunda rasslar det till i ormbunkarna som jurasic park och det rör sig bort väldigt fort. En annan gång hittar min hund 3 vildsvin i ett stort taggbuskebuskars. Vad jag förstått så är de sveriges snabbaste accelererande fyrbenta djur och det märks. Det går extremt fort när det drar iväg. Det tillfället var något riskfyllt då de 3 vildsvinen faktiskt var trängda i buskarset av min hund men någonstans förstog både hunden och jag allvaret och stod stilla medan vildsvinen drog iväg. Två andra gånger har jag och hunden mött dem på natten utan att se dem bara höra dem. Samma sak där så står både hund och jag stilla tills de passerat. Alla 4 ggr utan skador för någon.

Dock så kan jakthundar trötta ut dem på långdistans varefter de vänder och sloss i stället
Senast redigerad av narlysimpelton 2011-08-21 kl. 21:13.
Citera
2011-08-22, 09:52
Medlem
frimanniskas avatar
Jag har mött vildsvin tre gånger nu - en gång då jag orienterade runt delsjön för tre år sedan. Eftersom det var en kulting fick jag bråttom därifrån för att inte suggan skulle få tag i mig eller bli upprörd. Förra veckan mötte jag en galt på vildmarksleden när jag plockade blåbär och jag stötte också på en mindre flock i fjol när jag plockade kantareller. Det funkar rätt bra om man har en pinne att gå med som vandringsstav, jag brukar knacka med den där jag går om jag hör grymtningar eller vildsvin som bökar och trampar runt en aning för nära (om jag nu inte vill se dem). Då brukar de försvinna fort, de är väldigt skygga.
Senast redigerad av frimanniska 2011-08-22 kl. 09:55.
Citera
2012-09-30, 12:44
Medlem
knekt sparvs avatar
Hur beskyddande är vildsvinen av sina ungar? Kan man stöta på ett obevakat vildsvinsbo när mamman är ute och letar mat till ungarna? Är det i så fall riskfritt att slita åt sig en kulting, traska hem och föda upp den till en smarrig julskinka i källaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in