Ett tips kan vara att helt enkelt gå ur dess väg. Har hört att vildsvin inte svänger utan bara rusar rätt på, dålig syn har dom också. Är du väl ur vägen kanske det går att ta sig till säkerhet på något sätt?
Att försöka försvara sig med kniv skulle jag nog inte tro är en så bra idé, dels så är det nog svårt att hugga den när den kommer rusandes i, ja jag vet inte hur snabbt men dubbelt så mkt som en människa i alla fall.
Ett par svin-betar ska visst vara som ett par knivar (inte bokstavligt talat alltså) som skär upp magen på åtminstone hundar lätt som en plätt, så din mage är nog inget hinder heller.
Så bäst av allt tror jag nog ändå är att springa ut av bara helvete och försöka komma i säkerhet, iochförsig så kan det ju ändå vara bra med en kniv ifall att, även fast jag inte tror att man har sinnesnärvaron att börja fippla med en kniv när det kommer en gråsten rusandes mot en i 20+ km/h.
Kan inte säga att jag själv har upplevt något av det här, men det är vad jag hört från en handledare för en studiecirkel (jägarexamen).
Edit: såg inte att tråden var 4 år gammal, men mitt inlägg kanske kan hjälpa någon ändå.