Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Hugg den i bogen, det borde väl vara det bästa.
Såg nåt TV-program där en gubbe åkte på floden med sin hund, kan ha varit krokodiljägaren? Iallafall så blev hunden helt galen när den fick vittring på vildsvin, och hoppade i vattnet och skulle jaga vildsvinet.
Stora galtar har ett broskpansar på främre delen av kroppen som är väldigt svårgenomträngligt. När man jagar vildsvin använder man GROVA älgstudsare (ex. 9,3x62), just för att det krävs mycket genomslagskraft. Jag skulle nog inte ge mig på att försöka hugga en stor galt med kniv.
Däremot är risken att du ska bli anfallen obefintlig, vildsvinen är otroligt skygga! När jag gick drevkedja i skogen en gång obeväpnad, höll jag på att bli nedsprungen av en flock på ca. 10 vildsvin som kom springande. De hade blivit skrämda av de andra i drevkedjan, och såg mig inte. När de var på 5-6 meters håll skrek jag högt så att de skulle upptäcka mig, och då fick de extremt bråttom åt motsatt håll.
Den enda gång som de kan vara farliga är väl om de är trängda eller skadade. De flesta hundraser är också instinktivt väldigt rädda för vildsvin, och blir skrämda när de känner vildsvinsdoft. Vissa hundraser, ex. wachtelhundar, är inte lika rädda och används därför vid vildsvinsjakt. Hunden får inte vara alltför aggressiv heller, utan måste hålla sig på avstånd från vildsvinet för att inte bli skadad.