2005-05-03, 21:07
Medlem
vart har du din stuga?
Citera
2005-05-03, 21:25
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __Sailor
vart har du din stuga?
I trakterna av nordöstra Nerike.
Citera
2005-05-03, 23:37
Medlem
Om du inte skadeskjuter vildsvinen med geväret du inte har är det ingen risk.
Förresten har du nog ingen chans om du stöter på en arg galt i 50 km/h med en kniv... [Edit: vildsvinet har ingen kniv.]

Men gå inte genom täta granplanteringar.
Citera
2005-05-04, 12:45
Medlem
Vad har du för hund??

Vad är det för ras på din hund???

Läste för ett par år sen om några som blev anfallna av ett vildsvin och deras hund kom till undsättning....
Citera
2005-05-04, 14:42
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ch Joe Black
Vad är det för ras på din hund???

Läste för ett par år sen om några som blev anfallna av ett vildsvin och deras hund kom till undsättning....
En korsning, väger ca 50 kilo. Bild.
Citera
2005-05-04, 14:58
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Fina saker! Men jag är nog inte villig att lägga ut en mindre förmögenhet, som jag kan tänka mig att dom kostar.

Var ska man hugga vildsvinet om det går till attack? Fan, känns inte som man har så stor chans mot en sån best
Hunden lär ju vara chanslös?

Hugg den i bogen, det borde väl vara det bästa.

Såg nåt TV-program där en gubbe åkte på floden med sin hund, kan ha varit krokodiljägaren? Iallafall så blev hunden helt galen när den fick vittring på vildsvin, och hoppade i vattnet och skulle jaga vildsvinet.
Citera
2005-05-04, 16:02
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone

Såg nåt TV-program där en gubbe åkte på floden med sin hund, kan ha varit krokodiljägaren? Iallafall så blev hunden helt galen när den fick vittring på vildsvin, och hoppade i vattnet och skulle jaga vildsvinet.
ok, tack! Kan vara bra att veta ungefär var man ska försöka hugga utifall man kommer i knipa.

Tror också jag såg det avsnittet, vildsvinet var litet och försökte ge sig på hans hund, och hunden ville ta vildsvinet så han var tvungen att hålla isär dom!
Citera
2005-05-04, 19:50
Medlem
Skapligt

Den hunden måste väl kunna ta för sig rätt skapligt???

Rottweiler/?????

Såg också programmet med krokodiljägarn,,,
Citera
2005-05-04, 20:06
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ch Joe Black
Den hunden måste väl kunna ta för sig rätt skapligt???

Rottweiler/?????

Såg också programmet med krokodiljägarn,,,
Rottis/schäfer. Nja, jag vet inte, ett vildsvin väger en hel den, en galt kan väga upp till 300 kilo
Min hund är inte så duktig på att bråka - hon har aldrig kommit i bråk, hon är väldigt snäll, men om det behövs så gör hon såklart vad hon kan, men eftersom hon inte är tränad så blir hon nog ett enkelt byte för ett vildsvin. Får hoppas att hon iaf avleder uppmärksamheten och sen springer om nåt skulle hända.
Citera
2005-05-04, 21:05
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone

Stora galtar har ett broskpansar på främre delen av kroppen som är väldigt svårgenomträngligt. När man jagar vildsvin använder man GROVA älgstudsare (ex. 9,3x62), just för att det krävs mycket genomslagskraft. Jag skulle nog inte ge mig på att försöka hugga en stor galt med kniv.

Däremot är risken att du ska bli anfallen obefintlig, vildsvinen är otroligt skygga! När jag gick drevkedja i skogen en gång obeväpnad, höll jag på att bli nedsprungen av en flock på ca. 10 vildsvin som kom springande. De hade blivit skrämda av de andra i drevkedjan, och såg mig inte. När de var på 5-6 meters håll skrek jag högt så att de skulle upptäcka mig, och då fick de extremt bråttom åt motsatt håll.

Den enda gång som de kan vara farliga är väl om de är trängda eller skadade. De flesta hundraser är också instinktivt väldigt rädda för vildsvin, och blir skrämda när de känner vildsvinsdoft. Vissa hundraser, ex. wachtelhundar, är inte lika rädda och används därför vid vildsvinsjakt. Hunden får inte vara alltför aggressiv heller, utan måste hålla sig på avstånd från vildsvinet för att inte bli skadad.
Citera
2005-05-05, 00:28
Medlem
Sen

Sen så är det även väldigt populärt utomlands att jaga vildsvin med hund på ett helt annat sätt. Där ska hunden sätta sig i vildsvinet och hålla sig fast så gott det går. Populärt i Australien och även i Usa, AB är en framstående ras inom detta.
Citera
2005-05-09, 17:57
Medlem
Jag skulle rekommendera att ha med dig en fet revolver om du är skraj för vildsvin. En fet rambo-kniv gör nog inte mycket skada, det snarare retar nog upp grisen ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in