2013-01-11, 23:52
  #1
Medlem
Crazykarinkas avatar
Jag menar det, hur vet man det? Jag får min lön på kontot varje månad, dock betalar jag inget (för tillfället) till A-kassan, är inte i facket eller nåt. Har skrivit på ngt skumt kontrakt som såg ganska konstigt ut, men jag brydde mig inte då, för att jag var ute efter jobb och brydde mig inte om ngt annat just då.

Nu säger min kompis att jag förmodligen jobbar svart??? Hur f..n kan man ta reda på det?
Citera
2013-01-11, 23:55
  #2
Medlem
Får du en lönespec varje månad? Går att se där om skatten är dragen.
(Får du ingen så är det nog risk att du jobbar svart)
Citera
2013-01-11, 23:57
  #3
Medlem
flashgrenades avatar
Vad jobbar du som?
Vad är din lön?
Citera
2013-01-12, 00:14
  #4
Medlem
Crazykarinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFM
Får du en lönespec varje månad? Går att se där om skatten är dragen.
(Får du ingen så är det nog risk att du jobbar svart)

Nej det får jag inte. Fan jobbar jag verkligen svart då?
Citera
2013-01-12, 00:15
  #5
Medlem
Crazykarinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Vad jobbar du som?
Vad är din lön?

Jobbar på en bensinmack.
C.a 23k
Citera
2013-01-12, 00:19
  #6
Medlem
Det är ju lite risky, men kolla med skatteverket om arbetsgivaren betalar någon skatt för dig? Det kan ju slå tillbaka såklart..
Citera
2013-01-12, 00:20
  #7
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazykarinka
Jag menar det, hur vet man det? Jag får min lön på kontot varje månad, dock betalar jag inget (för tillfället) till A-kassan, är inte i facket eller nåt. Har skrivit på ngt skumt kontrakt som såg ganska konstigt ut, men jag brydde mig inte då, för att jag var ute efter jobb och brydde mig inte om ngt annat just då.

Nu säger min kompis att jag förmodligen jobbar svart??? Hur f..n kan man ta reda på det?

Drar arbetsgivaren skatt och betalar in arbetsgivaravgifter så jobbar du inte svart. Snacka med skatteverket så får du svar.

Baksidan med det är såklart att du fuckar arbetsgivaren om han/hon inte betalar sociala avgifter för dig, och förmodligen förlorar du jobbet i samma veva. Vill du inte ta risken, så försök luska lite med chefen och se hur han reagerar. Där borde du kunna få en fingervisning.

Om inte förr så lär du få det svart på vitt när det är dags att deklarera.
Citera
2013-01-12, 00:22
  #8
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazykarinka
Nej det får jag inte. Fan jobbar jag verkligen svart då?

Säg till chefen att du vill ha en fucking lönespec. Det behöver inte betyda nåt, småföretagare är ofta lite slöa med den biten, de har fullt upp och vill slippa en massa "onödigt jobb".

Min förra arbetsgivare var slö med det tills jag insisterade. Sen visste de inte hur mycket skatt de skulle dra. Dumjävlarna trodde visst vi hade plattskatt här i landet, så de drog 31% av mig skitlänge, trots att jag påpekade för dem hur de skulle räkna. Tillsist trodde de mig, men jävlar vilken skatteåterbäring jag fick det året.
Citera
2013-01-12, 00:25
  #9
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFM
Får du en lönespec varje månad? Går att se där om skatten är dragen.
(Får du ingen så är det nog risk att du jobbar svart)

Hehe så du menar att det inte går att manipulera en lönespec???
__________________
Senast redigerad av Bokmask 2013-01-12 kl. 00:27.
Citera
2013-01-12, 01:24
  #10
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Hur får man jobb på bensinmack? 23K låter ju fantastiskt bra för bensinmacksarbete.
Citera
2013-01-12, 01:31
  #11
Medlem
Crazykarinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Hur får man jobb på bensinmack? 23K låter ju fantastiskt bra för bensinmacksarbete.

Man går på en arbetsintervju? Det var iaf så jag fick mitt jobb. Ganska så normal lön skulle jag nog säga, min kompis som jobbar på OK får typ 19k efter skatt
Citera
2013-01-12, 01:34
  #12
Medlem
Stone..s avatar
Det låter skumt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in