Citat:
Ursprungligen postat av pons
Återigen har mycket märkliga ting hänt i vårt hus. Jag refererar till föregående inlägg av puts lustig och mig själv.
I skåpet i källartrappen, vars dörr brukar öppna sig "av sig själv", ställde jag ett rörelsedetektorlarm alldeles innanför dörren för några veckor sedan, så att vi skulle vakna på natten om dörren skulle öppnas.
Igår kväll, när jag hade gått och lagt mig och sov som en gris, gick larmet när min sambo var nere i källaren och grejade med tvätten. Klockan var 23.45. Hon rusade upp i trappen och konstaterade att larmet utlösts trots att dörren var stängd. När hon då skyndar sig att öppna dörren (för att få tyst på larmet så att jag inte ska vakna) kommer katten ut! Snabbt får hon ut larmet och tystar det.
Hur kom katten in i skåpet? Ingen öppnar den dörren därför ett larm utlöses som man får tinnitus av. Larmet står så nära innanför dörren att inget kan komma emellan larm och dörr. Larmet måste alltså ha utlösts av att dörren öppnats och stängts. Det finns INGET annat sätt att ta sig in i skåpet utom via dörren. Allt är igenbommat av träväggar. Märkligt, va?
Hon ställer in larmet, stänger sedan igen skåpdörren ordentligt och går och lägger sig. När jag vaknade i morse var skåpdörren öppen, fast då var larmet redan avstängt, vilket jag tyckte var konstigt då. När jag senare idag skulle berätta att skåpdörren var öppen i morse fick jag höra vad som hänt igår kväll.
Det här börjar bli jobbigt nu...
sjukt. vet inte vad jag ska säga men utan att strö salt i såren är jag mkt mkt tacksam att jag köpte ett "fridfullt" hus :/
Lycka till vännen. Kanske dags att ta dit nån som pysslar med såna saker? Jag tror dock inte du behöver vara rädd. Har hört folk som sagt till rakt ut i luften att "nu får det vara nog. Nu slutar du upp med detta." Så har det lugnat ner sig lite efter det.. Testa skadar ju inte. Antar att din sambo också vill få slut på strulet.