2025-07-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av um1bozu
Kan låta larvigt att tro på anden i glaset, men...

Spelade anden i glaset ute på landet med några kusiner när jag var i 15-års åldern. En spelare viskar en fråga i ett glas som man sedan placerar över ett levande ljus tills att lågan kvävs. Sedan sätter man glaset på brädet med alfabetet på och låter "anden" svara på frågan. Till en början var allt oskyldigt och kul, och vi som var nya till spelet blev förvånade över hur äkta det kändes. Ju längre vi spelade desto sämre blev stämningen.

Tillägas ska att vi alla turades om att lyfta på fingret från glaset, och därför kändes det långsökt att det var någon som styrde den för att få fram egna svar. Enligt den erfarna i gänget var den främsta regeln i spelet att man inte får avsluta förrän man har tillåtelse från "anden".

Här kommer några frågor vi ställde:
Vad heter profesor kalkyl i förnamn? - "KARL" (karaktär från tintin som ofta läses på landstället)
Vad tycker du om oss? - "DÖDA"
Varför vill du döda oss? - "SATANSATANSATANSATAN"
Vart är du någonstans? - "SLÄPPUTURBUREN"
Vart hittar man din bur? - "UNDERJORDEN"
Hur mår du? - "RÄDD"
Varför är du rädd? - "ANSIKTSLÖSAMANNEN" och senare "DETÄRSÅMÖRKT"
Får vi avsluta spelet? - "NEJ"
När får vi avsluta spelet? - "HAHAHAHAHA"

(Minns inte exakt om det var dessa frågor, men svaren kommer jag ihåg klart)

Nu i efterhand vet jag fortfarande inte varför det kunde kännas så äkta. Jag tror fortfarande inte heller att någon som deltog ville skrämma de andra eftersom vi alla var rätt skakiga. Om jag minns det rätt tolkade vi det som att "buren" var husets jordkällare/krypgrund, och vi kom fram till att vi fick avsluta spelet om vi öppnade dörren dit.

Anden i glaset och liknande, t ex Ouija-bord, är fejk rätt igenom och det är mycket lätt att påvis att det endast är deltagarna själva som medvetet eller omedvetet flyttar glaset etc dit de vill. Detta har visats otaliga gånger i vetenskapliga test, då det finns inget som helst magiskt eller paranormalt bakom det hela.
Citera
2025-08-01, 22:48
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Fick en ingivelse:

Ängel sa: Vi möts i dödsriket till människan för dina ogjorda handlingar när du inte lyssnade på oss.
Livet är växa hela tiden. Gör rätt val.
Citera
2025-08-08, 04:02
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Det var när man fick första andligt uppvaknande. Det var så härligt känna guds medvetande. Man förstår och vet allt. Vilken upplevelse!
Citera
2025-08-12, 22:30
Avstängd
De ljuger.
Det är avundsjuka små utomjordingar.
Deras pappor har sagt att människor är lortar som ska ätas upp.
Citera
2025-08-15, 12:36
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
De ljuger.
Det är avundsjuka små utomjordingar.
Deras pappor har sagt att människor är lortar som ska ätas upp.
Allt är inte lögn bara sanningar kommer fram gärna positiva saker. Lägg andliga teamat på egen skola hur man som upprör sig och attityden måste ta hand om. Dålig beteende påverkar truppen negativt.
Citera
2025-08-15, 14:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeliSotilas
Allt är inte lögn bara sanningar kommer fram gärna positiva saker. Lägg andliga teamat på egen skola hur man som upprör sig och attityden måste ta hand om. Dålig beteende påverkar truppen negativt.

Ja jag gav det rimlig tid.
De borde se mig som redan avslutat ärende för flera år sen som de alltid höll på.

De tar för mycket energi bidrar aldrig.
Inte svårare än så.

Energin är det som räknas.
Citera
2025-08-16, 06:40
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Citat:
Ja jag gav det rimlig tid.
De borde se mig som redan avslutat ärende för flera år sen som de alltid höll på.

De tar för mycket energi bidrar aldrig.
Inte svårare än så.

Energin är det som räknas.
Dom kan ändra sig. Ge lite mer tid, ny chans och livet är långt ändå.

Det ska vara balans mellan ta och ge energi. Tjuvar och snyltgäster accepteras inte

Helomvändning nu för dig och för ditt lag. Det ska komma bra andliga saker också i tillvaron. Säg till och koppla ihop alla medhjälparna som förstår allt nu och delaktiga i det du gör vardagslivet. Det fungerar!
Citera
2025-08-16, 21:38
Avstängd
Citat:
Dom kan ändra sig. Ge lite mer tid, ny chans och livet är långt ändå.

Det ska vara balans mellan ta och ge energi. Tjuvar och snyltgäster accepteras inte

Helomvändning nu för dig och för ditt lag. Det ska komma bra andliga saker också i tillvaron. Säg till och koppla ihop alla medhjälparna som förstår allt nu och delaktiga i det du gör vardagslivet. Det fungerar!

Kommunikationen ser inte ut så.
Jag menar att det kanske var slut för länge sen eller det är inte på människospråk allt hände.

Jag kan inte ta så mycket ansvar som hade behövts i vissa sitationer.
Jag tror kanske på mer än det som finns?
Citera
2025-08-17, 02:42
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Citat:
Kommunikationen ser inte ut så.
Jag menar att det kanske var slut för länge sen eller det är inte på människospråk allt hände.

Jag kan inte ta så mycket ansvar som hade behövts i vissa sitationer.
Jag tror kanske på mer än det som finns?
Prata så länge det blir passande till alla medlemmar.

Dom ska förstå alla språk i sammanhängandet helhet.

Du har eget ansvar för att vara människa.

Målsättning ska vara lugn och harmoni hos dina andar. Bråket ska avslutas.
Citera
2025-08-17, 12:20
Avstängd
Citat:
Prata så länge det blir passande till alla medlemmar.

Dom ska förstå alla språk i sammanhängandet helhet.

Du har eget ansvar för att vara människa.

Målsättning ska vara lugn och harmoni hos dina andar. Bråket ska avslutas.

Ja de har bråkat här sen 90 talet.
Om vadå?
Har ingen vett kvar här längre ?
Citera
2025-08-17, 18:05
Medlem
Haha, klassiker, men folk kan omedvetet flytta glaset fast dom inte tror det själva

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Anden i glaset och liknande, t ex Ouija-bord, är fejk rätt igenom och det är mycket lätt att påvis att det endast är deltagarna själva som medvetet eller omedvetet flyttar glaset etc dit de vill. Detta har visats otaliga gånger i vetenskapliga test, då det finns inget som helst magiskt eller paranormalt bakom det hela.
Citera
2025-08-18, 08:20
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin9999
Haha, klassiker, men folk kan omedvetet flytta glaset fast dom inte tror det själva
Händer på riktigt ju! Fråga vem är här? Anden tar över personen flyttar glaset till bokstav till bokstav tills ett namn kommer visas och läses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in