2008-10-22, 20:55
Medlem
-memorys avatar
Ibland vet jag vad som kommer hända en stund senare, typ som om nån säger " jag ska gå på toa nu" så kan det ibland vara så, att jag redan vet de, rätt skumt.
Citera
2008-10-22, 22:11
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -memory
Ibland vet jag vad som kommer hända en stund senare, typ som om nån säger " jag ska gå på toa nu" så kan det ibland vara så, att jag redan vet de, rätt skumt.

Ibland händer det att jag får en kombination av framtidsseende och dejá vu, jag hajar alltså till och tänker att "det här känner jag redan till" varpå jag inser vad som kommer att hända sekunden efteråt, och detta händer.
Citera
2008-10-22, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Ibland händer det att jag får en kombination av framtidsseende och dejá vu, jag hajar alltså till och tänker att "det här känner jag redan till" varpå jag inser vad som kommer att hända sekunden efteråt, och detta händer.

Fenomenet kallas "6:e Sinnet" :P Det händer alla människor förr eller senare, händer kanske alla djur? Vem vet - hur som helst är det ett inbyggt fenomen alla har, om det är inbillning på en hög grad eller om det faktiskt finns ett 6:e sinne - Who knows.. intressant det där ! =)
Citera
2008-10-22, 22:26
Medlem
currywursts avatar
vaknade en natt av att jag drogs ner från sängen, drogs ner med fötterna först o slutade först när ryggen slog i golvet.. skit läskigt.. drömde så skumt innan jag vaknade.. allt svartvitt, nere vid havet, dålig känsla.. fy fan va rädd ja va
Citera
2008-10-22, 22:35
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
Fenomenet kallas "6:e Sinnet" :P Det händer alla människor förr eller senare, händer kanske alla djur? Vem vet - hur som helst är det ett inbyggt fenomen alla har, om det är inbillning på en hög grad eller om det faktiskt finns ett 6:e sinne - Who knows.. intressant det där ! =)

Ja deja vu har ju vissa trovärdiga "vedertaget naturvetenskapliga" förklaringar, men framtidssyn som jag har upplevt den kan jag inte förklara bort.

Fast att kalla det 6:e sinnet, varifrån kommer det? Känns som att det cirkulerar väldigt många "sjätte sinnen".
Citera
2008-10-22, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Ja deja vu har ju vissa trovärdiga "vedertaget naturvetenskapliga" förklaringar, men framtidssyn som jag har upplevt den kan jag inte förklara bort.

Fast att kalla det 6:e sinnet, varifrån kommer det? Känns som att det cirkulerar väldigt många "sjätte sinnen".

du har nog rätt i att det finns "flera" sorters "6:e sinnet" Det jag kopplar som "6:e sinne" är som du säger - en viss framtids syn. Att man kan förutspå saker eller känna av saker som man egentligen inte ska kunna känna av, te.x om någon dör som man känner.

Har upplevt såna känslor själv, som att någon står och tittar på en eller vad som helst, det är som ett 3:e öga.
Citera
2008-10-22, 22:44
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
du har nog rätt i att det finns "flera" sorters "6:e sinnet" Det jag kopplar som "6:e sinne" är som du säger - en viss framtids syn. Att man kan förutspå saker eller känna av saker som man egentligen inte ska kunna känna av, te.x om någon dör som man känner.

Har upplevt såna känslor själv, som att någon står och tittar på en eller vad som helst, det är som ett 3:e öga.

Hmm, vad skulle du säga om denna händelse som jag också upplevt? Citerar från tråden "Kan psyket påverka omgivningen" på detta forum:

"Jag såg ut genom fönstret och tänkte kolla om jag kunde förmå någonting intressant med ett öppet fönster på andra sidan gatan. Fönstret på tredje våningen var öppet (för vädring?) och jag tänkte försöka stänga det. Först fokuserade jag bara på själva fönstret i någon sekund, sedan gjorde jag en mental bild av en kvinna som bodde där som kom till fönstret och stängde det. Därefter vände jag blicken in mot klassrummet igen och räknade sakta men säkert ned från 10 medan jag lade fokus på att fönstret skulle stängas inifrån. När jag räknat ner till 0 tittade jag ut igen på fönstret, och JUST då stack en kvinna ut huvudet genom fönstret och såg sig omkring som att hon letade efter någonting. Någon sekund senare drog hon in huvudet och gick därifrån."

Var det hennes "tredje öga" som gick igång? Och vad använde jag för att påverka henne? Eller, såklart, hittar jag bara på allt eller tillskriver slumpens kraft alltför övernaturliga egenskaper?
Citera
2008-10-24, 15:26
Medlem
Jag har knappt upplevt nåt övernaturligt alls
Citera
2008-10-24, 20:26
Medlem
-memorys avatar
Deja Vu fungerar väl så att hjärnan startar om ibland, och när det händer när du gör en viss sak så känns det som att du gjort det tidigare fast du gör saken för första gången just då.
Citera
2008-10-25, 02:47
Medlem
mischief_s avatar
Citat:
Deja Vu fungerar väl så att hjärnan startar om ibland, och när det händer när du gör en viss sak så känns det som att du gjort det tidigare fast du gör saken för första gången just då.

Njaa, "startar om" är nog ett lite för grovt uttryck. Jag har hört att när man upplever en deja vu så innebär det att dina sinnesintryck först går till "minnes"-delen av hjärnan vilket gör att det känns som om man minns det även fast det bara blev ett temporärt fel i huvudet.
Citera
2008-10-25, 17:25
Medlem
-memorys avatar
För övrigt har jag vart med om en del konstiga händelser oxå, som att sett skor gå på golvet av sig självt o handske som svävat. helt oförklartligt Och för er som tror jag ljuger så är jag helt seriös...
Citera
2008-10-25, 19:02
Medlem
Citat:
För övrigt har jag vart med om en del konstiga händelser oxå, som att sett skor gå på golvet av sig självt o handske som svävat. helt oförklartligt Och för er som tror jag ljuger så är jag helt seriös...

du har säkert sett det du vill se försök att filma sådana händelser många här på fb skriver att de ser massa saker sen säger de att de ska ta bilder å filma å lägga upp det sen men det kommer varekn bild eller film för när de filma å tog kort fanns de ingenting och det slog dem att de hade inbillat sig i sin egen paranoia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in