• 1
  • 2
2013-01-10, 23:08
Bannlyst
Är själv tillsammans med en kvinna som är av det slaget. Hon är iofs komprometterad av det faktumet att det är hennes födkrok då hon jobbar som SFI-lärare. Också många av hennes kompisar som är "positiva" "tjänar" på det ena eller andra sättet på invandrare.
Detta gäller naturligtvis inte alla kvinnor.

Min hypotes lutar åt att detta är medfött att "vilja göra sig tillgängliga till en större genpool", "att öka på konkurrensen bland hanarna". Det är evolutionspsykologiskt logiskt tycker jag. Som den först drogande partner jag var, så märkte jag förvisso att jag föll lite, men knappt mätbart i attraktivitet. Däremot när man blev arbetslös (som en följd) från ett högstatusjobb och blev "arbetslös" då har man sen dess fått höra detta.
Hon kan kritisera mig för drag och beteenden som är legio och standard hos invandrare, men aldrig våga säga en bokstav negativt om invandrare. Det tycker jag är konstigt. Det kan iaf inte vara äkta empati som gör att de är så förment positiva. För hur många kvinnor har man inte hört (inklusive henne och mina X) säga att de aldrig skulle kunna vara ihop med en arbetslös. Och de vill heller inte vara ihop med en invandrare enligt statistiken, och framför allt INTE bo där invandrarna själva bor. Så det är något slags "intellektuell positivitet" som man rationaliserar på olika sätt.

Så jag tror alltså det är genetiskt. Likaväl som den aggressivitet de uppvisar mot män och horor, som också påverkar deras attraktivitet. En hora skulle kunna tillfredsställa 100 män, så att de övht inte behöver bry sig om kvinnor, oavsett om de var rika eller såg bra ut.
En annan sak som stödjer denna hypotesen indirekt är den paritet som råder mellan rika män och unga skönheter. Den är verkligen rak. Kvinnor som kommer till åren är tappar helt i värde hos rikingar...
Naturligtvis så är det inprogrammerat i DNA och verkar underifrån och alla tror att deras åsikter är fria från ders biologi. Men det tror inte jag. Kvinnors åsikter om attraktiviteten hos rikingar och positivism till invandrare, handlar inget annat än simpel biologi, enligt mig (kallas för evolutionspsykologi).

Jag vet att sociologer/socionomer och psykologer inte kan mycket om evolution. Det får man inte glömma när man diskuterar med dem.
Håller hypotesen som är finget i praktiken mot den samlade PK-industrin som har (tar) sig tolkningsföreträde i alla såna här frågor (men det beror ytterst på att den svenske mannen de facto är en mes)
Senast redigerad av Saskatoon2 2013-01-10 kl. 23:15.
Citera
2013-01-11, 00:13
Medlem
Ser inte problemet. de vanligaste parbildningarna är fortfarande mellan män och kvinnor med samma kulturella bakgrund. Vilket också bekräftar den den teori du lyfter fram (evolutionspsykologi), ty för att nå en hög social status gäller det att tillhöra en viss kultur för att inte bli avvisad. Inom denna kultur är det vanligt att könen umgås med varandra och skapar fruktsamma förhållanden. Man gör det enkelt för sig.

Således ligger oftast makten i var land koncentrerad till män av den dominerande etniciteten. I fallet med invandrare i Sverige borde kvinnor snarare ta avstånd från dem om det är makt och social status de endast är ute efter, detta ur ett evolutionspsykologiskt perspektiv.
Citera
2013-01-11, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SlowStrangler
Ser inte problemet. de vanligaste parbildningarna är fortfarande mellan män och kvinnor med samma kulturella bakgrund. Vilket också bekräftar den den teori du lyfter fram (evolutionspsykologi), ty för att nå en hög social status gäller det att tillhöra en viss kultur för att inte bli avvisad. Inom denna kultur är det vanligt att könen umgås med varandra och skapar fruktsamma förhållanden. Man gör det enkelt för sig.

Problemet är att det är rationaliseringar som inte vilar på sanning. Och det i sig självt är ett problem tycker jag. Men framför allt så påverkas kvinnor av nämnda evolutionspsykologiska mekanismer så att de intellektuellt sen går och röstar på invandrarkramar partier, som utövar s k generös invandring som drabbar mig och de mina: Jag får betala mer i skatt, otrygghet, våld och annan skit som följer av massinvandringen... Det är det som är problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av SlowStrangler
Således ligger oftast makten i var land koncentrerad till män av den dominerande etniciteten. I fallet med invandrare i Sverige borde kvinnor snarare ta avstånd från dem om det är makt och social status de endast är ute efter, detta ur ett evolutionspsykologiskt perspektiv.

Vadå således? Hur kom du fram till det? Det är ju inte för att det finns kvinnohat för att så få kvinnor är VD'ar. Utan för att de presterar sämre och är mindre intresserade av ämnet.
Sen säger jag ju att de just tar avstånd från invandrare - så länge de inte kan vara deras födkrok eller man diskuterar (då blir de PK av ev.psykologiska skäl). Alltså hur de röstar och vad de säger (PK) i diskussioner är en sak, sen hur kvinnorna privat och personligt förhåller sig till invandrare är en annan sak... Var de bor och partnerval, blir kritvitt.
Citera
2013-01-11, 01:46
Medlem
Det här låter inte som psykologi, du har sumpat ditt jobb och status genom att knarka, snart förlorar du din sambo också. Men istället för att ta ansvar för att det är du själv som gör det här vill du skylla på någon annan, invandrare är då en lätt grupp.

Anledningen till att hon anmärker på dina drag men inte på andra människor som har samma drag är för att ni är tillsammans, hon ser saker som måste förändras för att hon ska trivas alltså försöker hon förändra det, precis som alla andra människor.

Sen visst ligger det biologi att man söker trygghet i sin partner, det kan vara ekonomisk trygghet eller fysisk trygghet (vilket är varför många kvinnor söker sig till uppenbart olämpliga partners, bad boys).

Efter Skinner och behavioristernas härjningar är det nog inte många som helt förkastar biologin, vet inte riktigt var du fått det ifrån. Poängen med evolution är ju dock att sånt förändras, vad som tidigare varit normer ratas etc.

Allting måste dock ses som en samverkan, kontexten spelar minst lika stor roll, värderingar från uppväxten färgar en minst lika starkt.

Dina andra teori gällande bredare urval verkar dock förhållandevis vild, finner inget stöd alls för den.

För övrigt läste jag en hel del evolutionspsykologi under min utbildning, så du verkar inte veta vad du talar om i något avseende.
Citera
2013-01-11, 02:09
Medlem
CockneyRejects avatar
kvinnor är väldigt väldigt lätta att manipulera, det är därför dom går på alls statspropaganda. dom låter känslorna styra.
Citera
2013-01-11, 02:12
Bannlyst
Att kvinnor dras till rika män, även om de är skitstövlar, är väl inte så konstigt. Märkligare är att de dras till invandrare utan någon social status.
Citera
2013-01-11, 02:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shotgun Kjell
Det här låter inte som psykologi, du har sumpat ditt jobb och status genom att knarka, snart förlorar du din sambo också. Men istället för att ta ansvar för att det är du själv som gör det här vill du skylla på någon annan, invandrare är då en lätt grupp.

Anledningen till att hon anmärker på dina drag men inte på andra människor som har samma drag är för att ni är tillsammans, hon ser saker som måste förändras för att hon ska trivas alltså försöker hon förändra det, precis som alla andra människor.

Jag är inte så egocentrisk som du är så att jag bara pratar utifrån ett egocentrisk perspektiv. Tittar man på din argumentation så utgör den bara från att ditt ögo, och antagligen så njuter du. Anledningen till det är att det är klart för dig att jag är intelligentare och mera bildad än vad du är. Du är på grott-nivå intellektuellt sett. Vi diskuterar här. Du sysslar med något annat

För det andra så är det jag nu som har flyttat ifrån henne. Jag är inte kär i henne.
Det räcker väl med dig. Sen va du säger att du har läst, det korrelerar inte alls med vad och hur du säger saker.
Citera
2013-01-11, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CockneyReject
kvinnor är väldigt väldigt lätta att manipulera, det är därför dom går på alls statspropaganda. dom låter känslorna styra.

Det går åt båda håll. Vi är duktiga på att manipulera om våra saker på vårat sätt, och de är mycket, mycket duktigare på saker som vi inte ens anar att vi blir manipulerade om. Men mycket av dessa förmågor är otvivelaktigen medfödda, eller semi-medvetna. Hursomhelst, så är mycket tabubelagt att prata om mellan män och kvinnor, och de här sakerna tillhör väl de sakerna. Idag så är paradigmet att vi ska vara lika i alla avseenden. Den som antyder olikhet, och i synnerhet medfödd olikhet blir påhoppad direkt. Det är liksom aldrig uppe för diskussion, och det är starka krafter på alla nivåer som verkar för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Att kvinnor dras till rika män, även om de är skitstövlar, är väl inte så konstigt. Märkligare är att de dras till invandrare utan någon social status.

Nej, det är inte konstigt av evolutionspykologiska skäl - som tidigare nämnt. Jag kan faktiskt inte säga det om mig själv i egenskap att vara man. Jag ser snarare det som en nackdel att komma från övre medelklass eller överklass; och har faktiskt varit tsms med 2 och lämnat båda. Det där med att de dras som faktiska individer verkar inte stämma, snarare tvärtom. Däremot som jag sagt så har de en slags intellektuell dragning/snällhet/empati - som är nog så viktig då den är en viktig faktor när man fattar beslut vilket parti man ska rösta på.

Men sen vem var man ska bo eller vilka arbetskamrater man vill ha, så blir det plötsligt kritvitt. Jag skulle vilja påstå just att denna gruppen finner man de verkliga rasisterna, för de har intellektuellt "beslutat" om en åsikt. Sen att leva efter den då lever man striktar rasistiskt än rasisterna själva.
Citera
2013-01-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saskatoon2
Jag är inte så egocentrisk som du är så att jag bara pratar utifrån ett egocentrisk perspektiv. Tittar man på din argumentation så utgör den bara från att ditt ögo, och antagligen så njuter du. Anledningen till det är att det är klart för dig att jag är intelligentare och mera bildad än vad du är. Du är på grott-nivå intellektuellt sett. Vi diskuterar här. Du sysslar med något annat

För det andra så är det jag nu som har flyttat ifrån henne. Jag är inte kär i henne.
Det räcker väl med dig. Sen va du säger att du har läst, det korrelerar inte alls med vad och hur du säger saker.

Måste vara skönt att inte behöva ta till sig obekväma åsikter, att bara avfärda andra människor utan att behöva någon grund alls till det. Synd bara att du aldrig kommer kunna utvecklas om du inte vågar lite introspektion och självrannsakan, det skulle kunna göra dig gott.

Att det var du som faktiskt lämnade kvinnan ifråga gör ingen som helst skillnad, det är en naturlig reaktion att försöka ta kontrollen om man känner att någon är på väg att lämna en.

I övrigt fnissade jag mest åt dina taffliga försök till att förolämpa mig.
Citera
2013-01-11, 11:37
Bannlyst
Citat:
Måste vara skönt att inte behöva ta till sig obekväma åsikter, att bara avfärda andra människor utan att behöva någon grund alls till det. Synd bara att du aldrig kommer kunna utvecklas om du inte vågar lite introspektion och självrannsakan, det skulle kunna göra dig gott.

Att det var du som faktiskt lämnade kvinnan ifråga gör ingen som helst skillnad, det är en naturlig reaktion att försöka ta kontrollen om man känner att någon är på väg att lämna en.

I övrigt fnissade jag mest åt dina taffliga försök till att förolämpa mig.

Börjar du som du gör med personagrepp och utan argument, så får du räkna med att bli snabbt avskriven. Iaf av mig. Det är bara att titta på dialogen. Förresten så är det övriga "ointressant löst prat". Förnumstigt.
Citera
2013-01-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saskatoon2
Börjar du som du gör med personagrepp och utan argument, så får du räkna med att bli snabbt avskriven. Iaf av mig. Det är bara att titta på dialogen. Förresten så är det övriga "ointressant löst prat". Förnumstigt.

Det här blir det sista jag skriver i tråden.

Det är inga personangrepp, det är argument. Du väljer att inte se det från det perspektivet, kanske kan du inte det eftersom det hamnar för nära. Den enklaste lösningen är oftast den rätta och som jag ser det har du kommit på en förklaringsmodell som indirekt fråntar dig en stor del av ansvaret för att din partner tappar intresset för dig. På så sätt är det enklare för dig att hantera den, det är en normal copingstrategi men den är däremot inte konstruktiv.

Genom att tillskriva "invandrare" attribut så legitimerar du dina egna problem, genom att tillskriva din f.d partner dubbelmoral så friskriver du dig själv från ansvar för er relation.

Jag kan ha fel, jag känner inte dig och jag är inte din terapeut. Men utifrån sett är det den mest troliga förklaringsmodellen jag kommer på, även om du tycker att den är helt galen kan det vara värt att fundera på om det kan finnas någon gnutta av den som kan hjälpa dig utvecklas.

Jag klev inte in i tråden för att förolämpa dig eller trycka ner dig, jag gav dig min uppriktiga feedback med tanken att det kanske skulle hjälpa dig släppa en tanke som inte är konstruktiv eller berättigad.
Citera
2013-01-11, 12:54
Bannlyst
Citat:
Det här blir det sista jag skriver i tråden.

Det är inga personangrepp, det är argument. Du väljer att inte se det från det perspektivet, kanske kan du inte det eftersom det hamnar för nära. Den enklaste lösningen är oftast den rätta och som jag ser det har du kommit på en förklaringsmodell som indirekt fråntar dig en stor del av ansvaret för att din partner tappar intresset för dig. På så sätt är det enklare för dig att hantera den, det är en normal copingstrategi men den är däremot inte konstruktiv.

Genom att tillskriva "invandrare" attribut så legitimerar du dina egna problem, genom att tillskriva din f.d partner dubbelmoral så friskriver du dig själv från ansvar för er relation.

Jag kan ha fel, jag känner inte dig och jag är inte din terapeut. Men utifrån sett är det den mest troliga förklaringsmodellen jag kommer på, även om du tycker att den är helt galen kan det vara värt att fundera på om det kan finnas någon gnutta av den som kan hjälpa dig utvecklas.

Jag klev inte in i tråden för att förolämpa dig eller trycka ner dig, jag gav dig min uppriktiga feedback med tanken att det kanske skulle hjälpa dig släppa en tanke som inte är konstruktiv eller berättigad.

Ja, låt det bli ditt sista inlägg i tråden. Du håller dig fortfarande inte till topic, utan vill ideligen prata om mig. Jag försöker prata i objektiva termer, alltså inte mitt specialfall - men använder exempel därifrån. Men åter igen, det här att argumentera, diskutera och ens att hålla sig till topic verkar du har svårt för, och det är inget du gör nu heller - även om du t o m hävdar motsatsen. Men självklart gör jag vissa antaganden i topic och dem kan man så klart diskutera, men du vill bara förlägga allt på mig som person. Sen försöker du utmåla dig som offer när jag påpekar det som jag gör i det här och tidigare inlägg: försök att hålla dig till sakfrågan, och babbla inte så mycket som inte har med saken att göra.
Senast redigerad av Saskatoon2 2013-01-11 kl. 12:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in