• 1
  • 2
2013-01-10, 10:39
Medlem
papperskulas avatar
Kommer inte iväg med bilen, parkeringsbromsknappen + parkeringsbromslampan blinkar och tjuter... samt att "något är galet med parkeringsbromsen lampan" lyser.

Finns det något sätt att få ur den manuellt för att komma till verkstaden? Eller är det bärgning som gäller?

Sjukt kul när man inte kan ta sig till jobbet !!

Detta är en Passat 07.
Citera
2013-01-10, 11:42
Medlem
Lossa batteripolen en stund, försök sen igen.
Citera
2013-01-10, 11:59
Medlem
Larseverts avatar
Verkar vara vanligt problem. Men teoretiskt kan du hänga av stegmotorn på resp ok och skruva med insex eller torx.
Citera
2013-01-10, 13:27
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Lossa batteripolen en stund, försök sen igen.

Ska prova detta om en stund och hålla tummarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Verkar vara vanligt problem. Men teoretiskt kan du hänga av stegmotorn på resp ok och skruva med insex eller torx.

Jo, har en kollega som har lite problem med sin också, fast den fungerar alltid tillslut.. så onödigt att ha parkeringsbromsen elektronisk.. bara massa extra som kan krångla känns det som.

Din lösning lät allt för avancerad för mig dock.
Citera
2013-01-10, 18:18
Medlem
Fick du fart på skrotet?
Citera
2013-01-10, 18:58
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Fick du fart på skrotet?

Tyvärr inte, problemet kvarstår.

Ringde min verkstad för att kolla om dom hade tid att ta in den imorgon, då tipsade han mig om att prova lägga i en växel och köra iväg lite försiktigt för att se om det lossnade, och trodde det gjorde det... Men när jag ber polaren bogsera bilen så visade det sig att det är ena bakhjulet som är låst.

Är det någon som vet vad det kan bero på och om man skulle kunna få det att lossna själv på något sätt som inte är svårt (min bilkunskap = kan skifta däck och tanka), banka på fälgarna är jag mindre sugen på om det nu skulle vara lösningen.

Hoppas på svar ikväll, måste lämna in den imorgon f.m, annars blir det till att bita i det sura äpplet och ringa bärgaren.

En uppskattning av priset för att fixa dessa problem skulle också vara intressant, även om jag lär få reda på det imorgon
Citera
2013-01-10, 20:54
Medlem
hmm.. tråkigt! Jag har aldrig haft en nyare bil än -82 så elektronik är verkligen inte min starka sida. Hoppas du får ordning på det.
Citera
2013-01-10, 22:19
Medlem
Larseverts avatar
På den här sidan kan man se hur det fungerar, hursomhelst är det en konstruktion som inte passar i vårt klimat med vägsalt mm. Knappen är tydligen också en vanlig orsak till krångel.

https://sites.google.com/site/1810ma...s-without-vcds
Citera
2013-01-10, 22:30
Medlem
troligen har din ställmotor till parkeringsbromsen på oket gått sönder, rätt så vanligt problem.

tror ställmotorn ligger på ca 2500kr
Citera
2013-01-10, 22:48
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
På den här sidan kan man se hur det fungerar, hursomhelst är det en konstruktion som inte passar i vårt klimat med vägsalt mm. Knappen är tydligen också en vanlig orsak till krångel.

https://sites.google.com/site/1810ma...s-without-vcds

Citat:
Ursprungligen postat av vanduung
troligen har din ställmotor till parkeringsbromsen på oket gått sönder, rätt så vanligt problem.

tror ställmotorn ligger på ca 2500kr

Tack för era svar!

2 veckor sen jag gjorde kamremsbyte samt service på bilen, och nu detta , känns som det är dags för häst och vagn snart.

Ska sluta använda p-bromsen känns det som?
Citera
2013-01-11, 00:01
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Tack för era svar!

2 veckor sen jag gjorde kamremsbyte samt service på bilen, och nu detta , känns som det är dags för häst och vagn snart.

Ska sluta använda p-bromsen känns det som?

Använder inte P-bromsen utan lägger den i växel ist. Slipper ett extra moment vid start plus att jag slipper det du varit med om, att p-bromsen sätter sig.
Lite OT : Har varit motståndare till detta med elektrisk p-broms sen det kom ( hur gör man om ordinare systemet lägger av? Hur gör man om strömförsörjning och ordinarie bromsar lägger av samtidigt? ..) , föredrar enkel mekanik istället för att göra ett system mer komplicerat än vad som behövs. vad var det för fel på en hävstång( handtaget) och en vajer till bromsarna? Varför inbegripa batterier o.d. ?
Citera
2013-01-11, 00:09
Medlem
Puggens avatar
Inte så enkelt att den frusit fast? Är ju trotsallt vinter ute och den fuktiga luften fryser lätt till på kalla ytor. Man bör m.a.o undvika att tillsätta p-bromsen/handbromsen vintertid. Inte tillsätts den automatiskt på din Passat hoppas jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in