2013-01-10, 06:43
Bannlyst
Kkillnad mellan normäne ,danskar,svenska eä som mellan Serber,Kroate ,Bosnier,Montenegriner,Makedoner,Bulgare ALLA SLAVER är.Finnar -Svenskar motsvarande på balkan Turkar-Slaver ovan nämnda!
Albaner-zigenare både här och där!
Citera
2013-01-10, 06:49
Medlem
Sverige2025s avatar
SAP var emot att vi bedrev försvars strid emot Norge. Vi hade lätt spöat Norge 1905, men liberaler och Sossar fått för mycket makt i det här landet. Kungen var dessutom emot släppa Norge 1905..

Finns någon artikel om detta i tidningen Militär Historia från förra året eller 2011 som beskriver spelet bakom unionsupplösningen 1905, mitt exemplar ligger inlåst i iPaden bakom DRM och skit.

Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Jag vet inte så det är därför jag frågar, hur har socialdemokraterna förstört vårt land? Är det Palme du tänker på?
Senast redigerad av Sverige2025 2013-01-10 kl. 06:52.
Citera
2013-01-10, 10:51
Medlem
Jeg har også fundert litt på om en union av de skandinaviske landene hadde vært en fordel for regionen. Historisk sett så har vi mye til felles med både svensker og dansker. Finner har vi veldig lite til felles med(bortsett fra kvenene som stormet over grensen under sulten for noen hundre år siden). Samtidig har vi hatt vår egen litteratur i over 1000 år og jeg tørr å vedde på at svært få svensker skjønner vest- og nordlandsdialektene våre, akkurat som nordmenn har problemer med älvdalska og til tider også skånsk. Samme kan man si om danskene. I Køben hører de ikke forskjell på om jeg er norsk eller svensk, selv om bokmål og dansk i teorien er samme språket.

Politisk er vi nokså forskjellige. Svenskene er med i EU, Norge holder seg utenfor. Norge er nasjonalistiske der svenskene er mer globaliserte. Norge har slik jeg ser det en friere presse enn i Sverige(og det sier mer om den svenske pressen enn den norske). Samtidig som noen tidligere var inne på, så er utvalget i matvarer snevert sammenlignet med Sverige. Avgiftene på tobakk og alkohol er helt koko, noe som fører til valfart over grensen hver eneste dag. Jeg kunne aldri tenkt meg at Norge skulle innlemmes i noe "Stor-Sverige", men en politisk sterkere Skandinavisk union enn det vi har i dag hadde ikke vært å forakte. Men det måtte først vært et alternativ om EU ble oppløst.
Citera
2013-01-10, 13:41
Medlem
utan.att.stannas avatar
Norge är så rädd om sina oljepengar att dom aldrig skulle riskera något i ett samarbete som EU eller stornorden ( vilket jag förstår då dom inte har något annat än just sin olja och fisk). Ett stornorden hade varit storartat enligt mig så det är synd. naturligt hade varit med centralen i Stockholm, tätt följt av köpenhamn som de två makttunga sätena i unionen, finland och Norge har ju alltid varit i än den ena änden den andras händer så dom får komma över det. För övrigt ska sammarbetet vara ömsesidigt alla parter tillsammans. Stor fokus på ultimat skola och militär kunde vara en god början, där man hade dels tagit det bästa från alla länder men även gått framåt med nya lösningar. språket, finnar får se till att prata svenska i regeringssammanhang, norskar och svenskar ska studera lite danska ända från barnskola sen ska väl det problemet vara löst. Sveriges mediaetablisemang blir utkörd direkt och övertagande av danskar.
Citera
2013-01-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tanker
Sanningen.

I områden det varit mycket krig och konflikter ex Balkan uppskattar man saker och ting som tex sin flagga och sitt land.

Norge är ett skönt land med trevligt folk men synd att de inte är med EU.
Norden hade varit än bättre plats utan svenskars dryghet och storhetsvansinne

Synd? Det är lite vad som håller fädernäslandet flytande. Vi har inget behov av EU, det tillför oss ingenting. Medans GB och andra EU länder börjar vilja dra sig ut ett sjunkandeskepp står vi kvar oberörda med världens starkaste ekonomi... Nej du, något EU kommer det aldrig bli för Norge som tur är
Citera
2013-01-10, 17:33
Bannlyst
Fasen, jag glömde helt bort att jag startat den här tråden när jag inte kunde somna!

Den är ju väldigt intressant, jag har lärt mig massor.

Det är mycket snack om "norrmän".

Men vad är egentligen SKILLNADEN mellan en norrman och en svensk?

Ingenting, vad jag kan komma på.
Bor inte i Sverige, och jag presenterar mig lika ofta som skandinav som svensk. Har nästan precis samma referenser osv som norrmän.

Inga kommunikationsproblem alls, som det ibland kan vara med danskar där man måste vara helfokuserad och be dem upprepa allt.

Så vad är skillnaden? Inte fasen behöver man ett eget land bar för att man gillar att "gå på tur" och sticka lusekoftor?!

Vem som är kung är ju helt oviktigt.. Jag skippar gärna Bernadottes och kör med Norges kung om det är detta som det hänger på. Jeg kan akkurat snakke norsk også, lol!

För att inte tala om alla sportmöjligheter!
"Svorge" skulle sopa mattan i vinter OS!!!

Det är ju för 17 samma land, jag ser inte problemet. Tillsammans är vi starkare, får mer inflytande i Europa och världen.
Citera
2013-01-10, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av puppe
Vadå Norges matkultur bedrövlig? Jag är norrman och under dom 50 åren jag varit i norge så har jag upplevt en fantastisk matresa, Annorlunda än den svenska men mycket inressantare tycker jag.Förövrigt så finns det mera av den traditionella maten kvar utan en massa utländsk inblandning.

TILL ALLA NORRMÄN SOM LÄSER DETTA:

Jag säger det här för att JAG GILLAR NORGE!

Det handlar inte om att Sverige på något sätt är bättre, eller att Norge skulle införlivas i Sverige för att Sverige är större. Tvärtom så beundrar jag Norge och skulle gärna vilja att Sverige var mer som Norge.

Det handlar inte om avundsjuka över oljan, eller någonting alls som har med Norges ekonomi att göra. Jag skulle känna likadant om Norge var lika fattigt som Estland, tex.

En del saker i Norge är ju bättre än Sverige, tex som inlägget påpekar ovan - Norge är inte lika infiltrarat av utländska inslag när det gäller mat, kultur osv.

Citat:
Ursprungligen postat av kr0pling
Jeg har også fundert litt på om en union av de skandinaviske landene hadde vært en fordel for regionen. Historisk sett så har vi mye til felles med både svensker og dansker. Finner har vi veldig lite til felles med(bortsett fra kvenene som stormet over grensen under sulten for noen hundre år siden). Samtidig har vi hatt vår egen litteratur i over 1000 år og jeg tørr å vedde på at svært få svensker skjønner vest- og nordlandsdialektene våre, akkurat som nordmenn har problemer med älvdalska og til tider også skånsk. Samme kan man si om danskene. I Køben hører de ikke forskjell på om jeg er norsk eller svensk, selv om bokmål og dansk i teorien er samme språket.

Politisk er vi nokså forskjellige. Svenskene er med i EU, Norge holder seg utenfor. Norge er nasjonalistiske der svenskene er mer globaliserte. Norge har slik jeg ser det en friere presse enn i Sverige(og det sier mer om den svenske pressen enn den norske). Samtidig som noen tidligere var inne på, så er utvalget i matvarer snevert sammenlignet med Sverige. Avgiftene på tobakk og alkohol er helt koko, noe som fører til valfart over grensen hver eneste dag. Jeg kunne aldri tenkt meg at Norge skulle innlemmes i noe "Stor-Sverige", men en politisk sterkere Skandinavisk union enn det vi har i dag hadde ikke vært å forakte. Men det måtte først vært et alternativ om EU ble oppløst.

Bra och intressant inlägg. Håller med.

Det här med EU är ju ett problem och frågan kan ju aldrig bli aktuell förrän:
  • Sverige går ur EU, ELLER
  • Norge går med i EU, ELLER
  • EU blir upplöst
Senast redigerad av ptitsa 2013-01-10 kl. 17:45.
Citera
2013-01-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Under Napoleonkriget så valde Danmark den förlorande sidan och valde att gå emot Storbritannien tillsammans med Frankrike. Storbritannien blockerade Danmarks hamnar och förstörde dess skepp, vilket gjorde att Norge blev helt isolerat. Under den tidpunkten i början av 1800-talet så befann sig den danske kronprinsen i Norge som norsk ståthållare. Han skulle bland annat se till att norrmännen förhöll sig vänligt inställda till Danmark. I och med kriget, blockaden och den missväxt som följde växte missnöjet med Danmark, och den danske prinsen valde att stödja en växande norsk självständighetsrörelse för att motverka inflytandet av det norska «Svenskepartiet», en lös gruppering som var i minoritet. I Norge under den här tiden så fanns de som var lojala till Danmark, de som såg Sverige som en bättre försvarande part (i och med att Danmark förstört handelsmöjligheterna genom att uppröra Storbritannien) och de som ville verka för att återupprätta det gamla vikingariket. Det var en brokig skara av grevar, handelsmän och aristokrater med olika intressen. Den danske prinsen slöt efter freden i Kiel upp med självständighetsrörelsen vilket utmynnade i grundlagen vid Eidsvoll den 17 maj 1814, där han valdes till regent. Sverige krävde att Kielfreden skulle upprätthållas men lyckades enbart föra in Norge i en union där Norges egna institutioner fick bestå. Att landet sedermera blev självständigt är bara en naturlig utveckling på samma sätt som Finland såg efter att området blev ett Storfurstendöme.

Att upplösningen av union var fredlig hängde samman med att styret i båda länder blev alltmer pluralistiskt och folkliga lösningar valdes. Nordbor är i grunden väldigt konsensusinriktade och värderar saker som solidaritet, välmående och stöd (det man kallar feminint) högre än saker som status, konkurrens, drivkraften att vinna, framgångsorientering m.m (maskulint). Det är inte för inte som de nordiska länderna löste konflikter fredligt och diplomatiskt som unionsuppbrottet och Ålandsfrågan, medan andra i stället gick ut i krig (jmf Åland med Falklandsöarna, där två kulturellt maskulina länder var inblandade).

Det var väl inte så mycket att Danmark valde den förlorande sidan, de blev intvingade av Storbritannien. Britterna var rädda att danskarna skulle sluta sig till Frankrike, detta fanns inga planer på. Britterna ville att danskarna skulle överlämna sin flotta till dem vilket danskarna vägrade göra och då terrorbombade britterna Köpenhamn till dess att flottan överlämnades, Danmarks konung hade gett order om att flottan hellre skulle brännas än överlämnas men hans order nådde aldrig Köpenhamn och flottan lämnades ut. Efter detta var danskarna tvungna att förklara Storbritannien krig och på så sätt sälla sig till Frankrike.

Att Sverige enbart lyckades föra in Norge i en union är lite av en modifikation, Karl XIV Johan ville framstå som en modern regent och inte tvinga Norge till underkastelse. Kanske för att han visa hur lämplig han var som regent så han skulle kunna bli vald till en framtida fransk regent.
Citera
2013-01-11, 19:48
Medlem
Sverige har ikke så mye å misunne Norge.

Noen her nevner at vi har høyere lønninger i Norge, men det er fordi at her er alt dobbelt så dyrt som i Sverige, så da går det opp i opp.

Boligprisene i Norge er skyhøye i forhold til hva de er i Sverige,
og det er svært vanskelig å komme inn på boligmarkedet her.

Jeg syns helsevesenet, skolesystemet og boligmarkedet virker mye bedre i Sverige enn i Norge.
Og de norske matvarebutikkene er en tragedie!

Jeg er fra Oslo, og her bor og jobber det ganske mange svensker, og de aller fleste er hyggelige.
Jeg syns svensker (og dansker) generelt sett er mye hyggeligere enn nordmenn.
Nordmenn har en tendens til å være hovmodige, overlegne og ikke særlig imøtekommende.
Det er mye lettere å få kontakt med svensker og dansker.

Nordmenn tror liksom at alle bryr seg om, og beundrer Norge, men aner ikke at i virkeligheten er det ingen som syns Norge betyr noe som helst.

Men trådstarter har mye rett i de likhetene han nevner.
Men jeg tror språkene er mer forskjellige enn man kan tro.
For nordmenn høres svensk litt ut som "barnespråk" (ikke vondt ment ), mens dansk høres litt snobbete ut (men selv syns jeg dansk er det fineste språket i Skandinavia).
Hvordan norsk høres ut i deres ører får dere bedømme,

Men man kan jo lure på hvordan et "Stor-Skandinavia" ville vært. Ett land, eller union, bestående av Norge, Danmark, Sverige og Finland. Republikken Skandinavia.

17 mai-feiringen i Norge kan bli litt "over the top" og nasjonalistisk, med alle folkemassene som hujer og roper (Litt sånn Tyskland 1933 liksom...).

Men skulle jeg valgt å flytte til et annet skandinavisk land ville jeg valgt Danmark
For jeg kommer aldri til å flytte fra Oslo til et annet sted i Norge.
Føler at jeg er fra Oslo, og ikke fra Norge. For det er STOR forskjell på Oslo og resten av Norge.
(Jeg er en sånn Oslo-innbygger som resten av Norge hater, hehe)

Nei, Sverige hadde bare tapt på å være i union med Norge idag.
Citera
2013-01-11, 20:57
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Det var väl inte så mycket att Danmark valde den förlorande sidan, de blev intvingade av Storbritannien. Britterna var rädda att danskarna skulle sluta sig till Frankrike, detta fanns inga planer på. Britterna ville att danskarna skulle överlämna sin flotta till dem vilket danskarna vägrade göra och då terrorbombade britterna Köpenhamn till dess att flottan överlämnades, Danmarks konung hade gett order om att flottan hellre skulle brännas än överlämnas men hans order nådde aldrig Köpenhamn och flottan lämnades ut. Efter detta var danskarna tvungna att förklara Storbritannien krig och på så sätt sälla sig till Frankrike.
Visst, det ligger mycket i det att Danmark inte hade mycket till val. Samtidigt sa hade en bättre monark kunnat utnyttja diplomatin till sin fördel, nu skedde inte så och norska handelsmän och aristokrati hade goda anledningar att vara skeptiska mot det danska absolutistiska styret.
Visserligen så ville britterna ha kontroll över sjöhandeln, samtidigt så ville de på intet sätt mota in Danmark i Frankrikes fålla, vilket de ändock gjorde utifrån rädsla som du riktigt skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Att Sverige enbart lyckades föra in Norge i en union är lite av en modifikation, Karl XIV Johan ville framstå som en modern regent och inte tvinga Norge till underkastelse. Kanske för att han visa hur lämplig han var som regent så han skulle kunna bli vald till en framtida fransk regent.
Mjää.. Sverige hade en revolution 1809 som avskaffade enväldet. För första gången på länge så blev Sverige mer pluralistiskt. Bland de nya statsmännen, som von Platen, von Rosenstein, von Engeström, Hierta, Adlerbeth, af Wetterstedt och Adlersparre så fanns det skandinavistiska tankar. Man bör komma ihåg att Bernadotte aldrig var förstavalet som ny monark bland revolutionärerna, den barnlöse marionetten Karl XIII adopterade ju som bekant den danske prinsen och ståthållaren i Norge Christian August af Augustenburg. Planen var ju att på så vis genomföra skandinavismen. Tänk hur annorlunda Nordens historia sett ut om det gått vägen, en dansk-norsk regent på Sveriges tron. När denne (tyvärr enligt min mening) hastigt gick bort så föll lotten på Bernadotte, för honom så gällde det framförallt att hålla revolutionärerna och bondeståndet på gott humör, så han hade väldigt goda incitament att hålla sig väl med brödrafolken svenskar och norrmän.
Många historiker och lekmän som helt drunknat i kungaträsket och militarism missar att folken var måna om goda relationer över Kölen och över sundet, vi har ju i grund och botten alltid varit ett och samma folk. I och med att enväldet var slut kunde adeln och kungarna inte längre göra som de själva önskade utan att möta kraftigt motstånd från sådana som von Platen och Adlersparre och den folkmassa som önskade och fick ökade rättigheter och möjligheter till inflytande. Det var det jag syftade på när jag skrev att Sverige bara lyckades föra Norge in i en union. Bernadotte hade visserligen vissa idéer själv, men han var inte envåldshärskare och blev tillsatt av statsmän med uttalade mål och ambitioner. I svensk historieskrivning så förminskas nästan alltid revolutionärernas bidrag till förmån för Bernadotte och kontrarevolutionärer som Adlercreutz.
Citera
2013-01-11, 21:08
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilosets
Men skulle jeg valgt å flytte til et annet skandinavisk land ville jeg valgt Danmark
Føler at jeg er fra Oslo, og ikke fra Norge. For det er STOR forskjell på Oslo og resten av Norge.
Jaja, sådan skillnad finns i Sverige med avseende på Stockholm, i Finland gällande Helsingfors och i Danmark med Köpenhamn, för huvudstadsbor är ju så unika och speciella. En längre utlandsvistelse kan ofta göra gott för slika perspektiv.
Citera
2013-01-13, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dilosets
Sverige har ikke så mye å misunne Norge.

Noen her nevner at vi har høyere lønninger i Norge, men det er fordi at her er alt dobbelt så dyrt som i Sverige, så da går det opp i opp.

Boligprisene i Norge er skyhøye i forhold til hva de er i Sverige,
og det er svært vanskelig å komme inn på boligmarkedet her.

Jeg syns helsevesenet, skolesystemet og boligmarkedet virker mye bedre i Sverige enn i Norge.
Og de norske matvarebutikkene er en tragedie!

Jeg er fra Oslo, og her bor og jobber det ganske mange svensker, og de aller fleste er hyggelige.
Jeg syns svensker (og dansker) generelt sett er mye hyggeligere enn nordmenn.
Nordmenn har en tendens til å være hovmodige, overlegne og ikke særlig imøtekommende.
Det er mye lettere å få kontakt med svensker og dansker.

Nordmenn tror liksom at alle bryr seg om, og beundrer Norge, men aner ikke at i virkeligheten er det ingen som syns Norge betyr noe som helst.

Men trådstarter har mye rett i de likhetene han nevner.
Men jeg tror språkene er mer forskjellige enn man kan tro.
For nordmenn høres svensk litt ut som "barnespråk" (ikke vondt ment ), mens dansk høres litt snobbete ut (men selv syns jeg dansk er det fineste språket i Skandinavia).
Hvordan norsk høres ut i deres ører får dere bedømme,

Men man kan jo lure på hvordan et "Stor-Skandinavia" ville vært. Ett land, eller union, bestående av Norge, Danmark, Sverige og Finland. Republikken Skandinavia.

17 mai-feiringen i Norge kan bli litt "over the top" og nasjonalistisk, med alle folkemassene som hujer og roper (Litt sånn Tyskland 1933 liksom...).

Nei, Sverige hadde bare tapt på å være i union med Norge idag.

Intressant inlägg!
Det kan absolut inte vara möjligt att Norges skolor är sämre än Sveriges alls.
Sveriges skolor är ett skämt.
Finland är det bästa landet i Skandinavien att gå i skolan i! De är tvåa i världen när det gäller resultat, efter Sydkorea.

Finland är jäkligt bra, men tyvärr är det ju lite språkproblem där....

Jag har inte varit i Norge de senaste 10 åren så jag vet inte riktigt hur ni har det...
Men det stämmer att det inte är bra för ett land att bli FÖR rikt.

Folket förlorar perspektivet på verkligheten. Folk blir lata och vill inte jobba.
Det hände Sverige på 60-70 talet. Svenskar trodde att Skandinavien var bäst i världen, och svenskar var de bästa skandinvarna. Egentligen var det mest turen att slippa invasion under kriget, som gjorde att Sverige blev så rikt. Men självgodheten och slöseriet som detta resulterade i hade en del dåliga resultat, tillsammans med de positiva sidorna.

Efter Finland så gillar jag Norge bäst.
Jag gillar inte Danmark för det är så svårt att höra vad de säger, så finns det ingen fin natur heller, bara massa åkrar....

Citat:

På vilket sätt menar du?
Jag brukar tycka att de flesta norrmän är ovanligt trevliga.... Fast jag träffar ju inte så många.... De kanske är särskilt glada och positiva när de besöker London där jag bor...

Jag tycker att folk på landsbygden i Sverige oftast är trevligare än i Stockholm, även om Stockholmare kanske är lite mer intellektuella och internationella om man nu tycker att det är viktigt. Men landsortsborna är mer öppna, trevliga och hjälpsamma.
Kan inte yttra mig om de andra "stor" städerna i Sverige, Göteborg och Malmö för jag har knappt varit där...
Senast redigerad av ptitsa 2013-01-13 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in