2013-01-08, 17:39
Medlem
paperfaces avatar
Okej TS då förstår jag. Tack för länken förövrigt.
Men måste ändå ställa en allmän fråga här i forumet...
Är inte 15% lite väl lågt? Jag personligen har ju tänkt att iaf lägga 20%???

Någon sa till mig att det ofta var ett krav men det kanske inte är så?

Edit: Skulle TS kunna söka skattejämkning för något som det här?
Citera
2013-01-08, 17:46
Medlem
Jobbar själv inom bank som privatrådgivare, om banken har gett dig ett lånelöfte så innebär det att kalkylen håller. En tumregel är att du ska klara av en ränta på 6-7% och fortfarande ha ca 7000kr efter alla kostnader är betalda.

Men om du bortser från kalkylen, fråga dig själv hur mycket du värdesätter hur du bor. Efter köpet kan kommer det finnas mindre pengar över till t.ex. resor. En bra rekommendation är att spara ca 10% av lönen också, dels till buffert och dels långsiktigt.

Sparandet i Sverige är nämligen otroligt dåligt just nu, snittpersonen sparar 0,1% av lönen.
Citera
2013-01-08, 18:01
Medlem
kanske bland det farligaste du kan göra i ditt liv är att idag köpa BR i sthlm högbelånat.
Citera
2013-01-08, 18:30
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbullen
Jobbar själv inom bank som privatrådgivare, om banken har gett dig ett lånelöfte så innebär det att kalkylen håller. En tumregel är att du ska klara av en ränta på 6-7% och fortfarande ha ca 7000kr efter alla kostnader är betalda.

Men om du bortser från kalkylen, fråga dig själv hur mycket du värdesätter hur du bor. Efter köpet kan kommer det finnas mindre pengar över till t.ex. resor. En bra rekommendation är att spara ca 10% av lönen också, dels till buffert och dels långsiktigt.

Sparandet i Sverige är nämligen otroligt dåligt just nu, snittpersonen sparar 0,1% av lönen.
En fråga till dig, du som fast anställd - vad ger din bank dig i ränta på pengar du lånar? Har en kompis som jobbar på en av Sveriges storbanker och menar att de har löjligt låg ränta för de som jobbar där.

Citat:
Ursprungligen postat av Johstef
kanske bland det farligaste du kan göra i ditt liv är att idag köpa BR i sthlm högbelånat.
Dummaste jag hört idag, faktiskt.
Citera
2013-01-08, 18:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
En fråga till dig, du som fast anställd - vad ger din bank dig i ränta på pengar du lånar? Har en kompis som jobbar på en av Sveriges storbanker och menar att de har löjligt låg ränta för de som jobbar där.

Dummaste jag hört idag, faktiskt.

Vad baserar du det på? Den svenska belåningsgraden som Eu varnar för är bara nys? Att det finns risker kan ingen förneka.
Citera
2013-01-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vad baserar du det på? Den svenska belåningsgraden som Eu varnar för är bara nys? Att det finns risker kan ingen förneka.

Man har snackat om att man inte ska ta lån för bostäder i många år nu. En lägenhet i sthlm kommer inte gå ned i värde.
Citera
2013-01-08, 18:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munkenodos
Man har snackat om att man inte ska ta lån för bostäder i många år nu. En lägenhet i sthlm kommer inte gå ned i värde.

Dagen den sista motståndaren till det resonemanget ger upp är samma dag som priserna börjar rasa

Seriöst dock, ingen kan med säkerhet förutspå framtiden, ett är dock säkert och det är att svenskarnas skuldsättning i förhållande till inkomst stiger oroväckande och förr eller senare tar det stopp.
Citera
2013-01-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbullen

Skojar du? Jag sparar säkert 50 % av min lön, som är rätt ordinär. Då har jag ändå både hyresrätt och bil av dyrare modell. Men du kanske menar typ pensionssparande?
Citera
2013-01-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munkenodos

Fan det dumaste jag hört, har du redan glömt bort finanskrisen 2008/2009? Priserna var då mycket lägre än året innan, dvs 2007. Sen har nu priserna gått upp igen, men det kanske har något med den låga räntan att göra. Under 2008/09 toppade den rörliga räntan på ca: 6 % och då var det tragiskt nog rätt många som fick det rätt svettigt. Sen har vi även haft en 90-talskris där priserna gick genom golvet och många fick lämna sina hem och vissa fortfarande lever kvar med skulderna.

Så vad baserar du ditt påstående att priserna inte kan gå ner på?
Citera
2013-01-08, 19:28
Medlem
Halvt OT:

Finns det någon som helst fördel att ta lån för att köpa lgh istället för att betala kontant?
Senast redigerad av ButtBuddie 2013-01-08 kl. 19:31.
Citera
2013-01-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Har 100-130 tusen sparade, jag behöver låna upp till resten av kontantinsatsen alltså ca 100 tusen.

Avgifter för lägenheterna jag kollat på ligger mellan 2000-2500:- och är placerade i Stockholm.

Jag har en lön på 24.500 innan skatt och tillsvidare anställning. Har gjort ett lånelöfte som gått igenom.

Men är det rimligt att köpa en bostadsrätt för så mycket själv på denna lönen?

Din lön ca: 24500:- före skatt vilket borde ge ca: 19000:- efter skatt.

Räntan var 6 % så sent som hösten 2009, nu finns det säkert en del som säger att den aldrig kommer att gå upp så pass högt, men det var rätt många som inte trodde det under 2008 heller.

Så gör ett räkneexempel:

1.500.000:- i lån på 6 % är 90.000:- om året i bara ränteutgifter, sen har du en avdragsrätt på motsvarande 30 % på detta vilket innebär att din faktiska kostnad blir 63.000:- om året dvs, 5250:- i månaden. (Att tillägga är att folkpartiet lagt fram ett förslag på en minskad avdragsrätt, så man vet aldrig hur det kommer att se ut om några år)

Säg även att du är 25 år gammal idag, och vill vara skuldfri lagom till pension då man efter 65 (säkert högre när det är dags för dig) mest troligt kommer att få en avsevärt lägre inkomst. Då har du motsvarade 40 år på dig att amortera av detta lån. Det skulle motsvara ytterligare 3125:- per månad.

5250:- ränta
3125:- amortering
2500:- avgift

Sen tillkommer hemförsäkring med bostadsrättstillägg, tv-licens (om du betalar, men det finns även här ett förslag att lägga den på skatten vilket innebär att du inte kommer undan) bredband, telefon (om du inte har en företagslur) hushållsel, nätavgift samt elförbrukning.

Hemförsäkring: 100:-
Busskort : 720:-
TV-licens 150:-
Bredband 200:-
Telefon 400:-
Hushållsel 300:-

Totalt: 12.745:-

Lägg även till maten,

Dagens lunch 21x80 = 1680:- (om du inte kör matlåda)
Övrig mat och hygien: 3000:- (något högre om du kör matlåda)

Då har vi kommit uppe på 17.425:-

Vad lägger du på din fritid och eventuella hobbys samt kläder? Har du en bil? Morgontidning? Kommer du att pensionsspara, och har du något annat sparande för att bygga en buffert till semester eller andra oförutsedda utgifter.

Har du några studielån?

Frågan är väl egentligen hur du vill leva ditt liv och vilken marginal du vill ha.

Problemet med banker är ju att de skiter i om du lever på existensminimum och måste sälja handjobb för att dryga ut matkassan eller vill ta en öl på stan, och kom ihåg att du aldrig kommer ifrån din skuld som i andra länder, om priserna sjunker så kan (teoretiskt) banken tvinga dig att sälja med en brakförlust och kvar sitter du med ett lån på ett par 100.000:- och är utan bostad. Hände faktiskt under 90-talskrisen och så sent som 2008/09 sjönk priserna rejält under krisen. Så tänk om du måste sälja på grund av personliga själ under en kris, kanske beroende på ändrade familjeförhållanden, sjukdom eller arbetslöshet.

Tänk även på att du säkerligen har några sjukdagar om året, läs karensdagar där du får en lägre månadslön än du räknat med.

O andra sidan kommer din lön mest troligt att gå upp för var år som går samt att när du delvis amorterar ner ditt lån varje månad. Samt att räntan mest troligt kommer att ligga lägre än i denna kalkyl. Sen kanske du träffar du kanske någon som du vill flytta ihop med och då sjunker ju kostnaderna drastiskt.

Som sagt, upp till dig hur du vill leva ditt liv. Men för att svara på din fråga, nej det är inte rimligt att låna 1,5 miljoner med din inkomst.
Citera
2013-01-08, 20:05
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtBuddie
Halvt OT:

Finns det någon som helst fördel att ta lån för att köpa lgh istället för att betala kontant?

Nej.
Så som jag har förstått det så är en av de bästa investeringarna man kan göra att köpa en lägenhet i attraktivt område kontant.

Om jag inte skulle behöva låna skulle jag självklart inte göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in