2013-01-08, 12:10
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisO
Ska inte vara några problem. Faktum är att, troligtvis så kommer bankerna att slänga pengar efter dig.

Och det är därför hela var ekonomi kommer ga at helvete...
Citera
2013-01-08, 12:16
Medlem
Bör inte vara några problem, om man ser till din inkomst och vad du planerar att betala för en bostadsrätt.
Citera
2013-01-08, 12:17
Medlem
J.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisO
Ska inte vara några problem. Faktum är att, troligtvis så kommer bankerna att slänga pengar efter dig.

Tveksamt numer va?

Det händer ju till och med att folk blir nekade bostadslån nuförtiden.

Sen gråter dom ut på diverse forum, klappmongon.

Är man inte kreditvärdig så är man inte, lånefesten är över.
Citera
2013-01-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
Tveksamt numer va?

http://www.di.se/artiklar/2013/1/3/b...-vag-tillbaka/
Citera
2013-01-08, 13:47
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
Tveksamt numer va?

En kontinuerlig sänkning av räntan av riksbanken indikerar snarare att de vill att vi lånar mer. Så nej, "lånefesten" är på intet sätt över, vilket man rimligtvis bör begripa med basal uppfattning om ekonomi.
Citera
2013-01-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Growing.Strains
Vilket i sig måste vara ett blancolån, för att täcka upp handpenningen är olagligt för en bank och det gör dom inte. Du måste ha missuppfattat.

Ja officiellt kanske det kallas för det, men jag har ett bolånelöfte på dem där min insats inte räcker till hela vägen just nu före säg tills i vår.

Och då har jag fått 2 räntor, en för bostadslånet och sen för den del som de kallar för privatlån.

Sen om det egentligen är ett blancolån eller inte vet jag inte.
Citera
2013-01-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Lite OT: Har också lägenhet i Göteborg. Flyttade in 2004 och hade då en månadshyra på 4227kr. Idag är den uppe i 4850. Men det kanske är en normal hyresökning på 9 år, vad vet jag :P

Än mer OT: Hade 4280 kr i hyra 2008. Idag har jag 4868. Så du har klarat dig fint. Bor i centrala Malmö
Citera
2013-01-08, 16:33
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglosvensken
Jag tycker det låter helt okej, beroende på hur stora pengar du lägger varje månad på nöje osv.

Jag ska själv låna via SBAB, och även om jag letar i lite ovanför din budget så ska även jag ta ett mindre privatlån.

Så här skulle din ekonomi se ut med SBAB som långivare: (lån på 1.6M och avgift på 2 500/mån)

Bostadslån: 1 360 000: -
Ränta: 3,08%
Amortering: 889: -
Räntekostnad: 2 435: -
Avgift: 2500: -
Månadskostnad: 5 824: -

Privatlån: 110 000: -
Ränta: 6,3%
Amortering: 917: -
Räntekostnad: 386: -
Månadskostnad: 1 303: -

Totalt per månad: 7 127: -

Du borde få ut ca 19 000: - efter skatt varje månad beroende på vad för kommun du bor i. Då har du ca 12 000: - kvar i månaden vilket jag anser du borde kunna leva helt okej på.

Det bästa vore om du kunde snåla i början och amortera av hela privatlånet och efter det börja roa dig.

Sen skulle jag nog också binda bostadslånet i säg 2-3 delar på säg 3 månader, 2 år och 3 år. Då räntan är väldigt låg nu är det förmånligt att binda sig och att skydda sig mot eventuella höjningar i framtiden.

Måste fråga då jag själv tittar på boende just nu och är lite i en djungel. Är ditt privatlån till insatsen på lägenheten eller??
Citera
2013-01-08, 16:59
Medlem
Japp.

Just nu har jag o sambon inte riktigt insatsen vi behöver för att köpa än lägenhet och lägga 15% i insats. Då vi kunna flytta in under mars/april senast.

Men privatlånet kommer vi betala av tills våren runt maj/juni då diverse trevliga bonusar har ramlat ner under årets första kvartal för mig.

Om du funderar på att låna via SBAB så kan du göra deras kalkyl här och få en uppfattning om hur mycket du borde kunna få låna:

https://www.sbab.se/2/privat/lana/bo.../views/kalkyl1

Sen på hemnet så väljer du "beräkna månadskostnad" eller liknande på högersida, välj SBAB bank där så ser du vad en bostad enligt deras kalkyl skulle kosta dig per månad. Både med och efter ett privatlån.
Citera
2013-01-08, 16:59
Medlem
Varför ställer ni upp alla modeller UTAN ränteavdraget på 30% som TS har rätt till?
Citera
2013-01-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertines
Varför ställer ni upp alla modeller UTAN ränteavdraget på 30% som TS har rätt till?

För att i SBAB's kostnadskalkylator på hemnet.se så är alla siffror jag nämnde efter ränteavdraget. Man kan iof välja att den ska räkna ut kostnaden innan ränteavdrag men jag föredrar att i mina siffror ta efter ränteavdraget.
Citera
2013-01-08, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anglosvensken
För att i SBAB's kostnadskalkylator på hemnet.se så är alla siffror jag nämnde efter ränteavdraget. Man kan iof välja att den ska räkna ut kostnaden innan ränteavdrag men jag föredrar att i mina siffror ta efter ränteavdraget.

Aha! Då förstår jag. Men till alla andra som kanske sitter och räknar manuellt kan det vara värt att påminna om att det faktiskt blir betydligt billigare om man sitter på denna vetskap, vilket de flesta - men kanske inte alla - gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in