• 1
  • 2
2013-01-08, 08:27
Medlem
rovmuns avatar
Har 100-130 tusen sparade, jag behöver låna upp till resten av kontantinsatsen alltså ca 100 tusen.

Avgifter för lägenheterna jag kollat på ligger mellan 2000-2500:- och är placerade i Stockholm.

Jag har en lön på 24.500 innan skatt och tillsvidare anställning. Har gjort ett lånelöfte som gått igenom.

Men är det rimligt att köpa en bostadsrätt för så mycket själv på denna lönen?
Citera
2013-01-08, 08:33
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Har 100-130 tusen sparade, jag behöver låna upp till resten av kontantinsatsen alltså ca 100 tusen.

Avgifter för lägenheterna jag kollat på ligger mellan 2000-2500:- och är placerade i Stockholm.

Jag har en lön på 24.500 innan skatt och tillsvidare anställning. Har gjort ett lånelöfte som gått igenom.

Om banken ger dig ett lånelöfte så har dom kunnat ta fram ett lån som dom anser att du på ett rimligt sätt ska kunna återbetala till dom. Hade det inte varit rimligt så hade dom aldrig släppt igenom det.

Sen är det väl lite upp till dig själv. Vad kostar lånet i månaden?
Citera
2013-01-08, 08:34
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:

Ja, ser ingen anledning till att det inte skulle vara det.
Att du fått igenom lånelöftet tyder ju på att även banken anser det rimligt, annars skulle de inte ge dig det. =)
Citera
2013-01-08, 08:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Frågan är ju hur pass bra du matchar den "teoretiska modell" som bankerna har för hur mycket pengar du gör av med på en månad.

Om du gör av med mer pengar än vad modeller utgår ifrån så bir det jobbigt.

Men, rent krasst sätt så säger jag att med de förutsättningar du gett så verkar det fullt möjligt.
Citera
2013-01-08, 09:41
Medlem
Moffegrevs avatar
Drog ihop en liten excelsnurra at dig;

Ränta: Drog exemplen 2,3&4% vilket ger en manadskostnad pa;
2667
4000
5333

Avgift: 2500 (fast)

Amortering (vet att vissa tydligen inte gör det i Sverige, vilket är helt vansinnigt): Räknade pa en amorteringstid pa 40 ar: 3333

Sa din totala "manadshyra" blir inom rangen:

8.500 som lägst, och 11.167 som högst, med amorteringar inräknade. Borde fan vara lag pa att man maste amortera.

Känner du att du fixar de här beloppen sa kör pa det. Sen far du tänka pa att amorteringarna är en slags betalning till dig själv, du kan se det som sparande inför framtiden.
Citera
2013-01-08, 10:03
Medlem
Jag tycker det låter helt okej, beroende på hur stora pengar du lägger varje månad på nöje osv.

Jag ska själv låna via SBAB, och även om jag letar i lite ovanför din budget så ska även jag ta ett mindre privatlån.

Så här skulle din ekonomi se ut med SBAB som långivare: (lån på 1.6M och avgift på 2 500/mån)

Bostadslån: 1 360 000: -
Ränta: 3,08%
Amortering: 889: -
Räntekostnad: 2 435: -
Avgift: 2500: -
Månadskostnad: 5 824: -

Privatlån: 110 000: -
Ränta: 6,3%
Amortering: 917: -
Räntekostnad: 386: -
Månadskostnad: 1 303: -

Totalt per månad: 7 127: -

Du borde få ut ca 19 000: - efter skatt varje månad beroende på vad för kommun du bor i. Då har du ca 12 000: - kvar i månaden vilket jag anser du borde kunna leva helt okej på.

Det bästa vore om du kunde snåla i början och amortera av hela privatlånet och efter det börja roa dig.

Sen skulle jag nog också binda bostadslånet i säg 2-3 delar på säg 3 månader, 2 år och 3 år. Då räntan är väldigt låg nu är det förmånligt att binda sig och att skydda sig mot eventuella höjningar i framtiden.
Citera
2013-01-08, 10:34
Medlem
pirogs avatar
Jag har som grundregel att inte lägga mer än 20% av min inkomst på boende-kostnad. Men om du får 19 ut efter skatt så har du ju fortfarande ca 11 tusen kvar efter att hyra+amortering+ränta. Själv skulle jag aldrig lägga dom summorna på bostad men jag håller mig till hyresrätter i det genomkorrupta Göteborg.
Citera
2013-01-08, 10:57
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglosvensken
Jag tycker det låter helt okej, beroende på hur stora pengar du lägger varje månad på nöje osv.

Jag ska själv låna via SBAB, och även om jag letar i lite ovanför din budget så ska även jag ta ett mindre privatlån.

Hur resonerar bankerna angående det fetade?

Man får ta ett bostadslån men de vill att man ska stå för ca 15-20% medelst en egen kontantinsats, men de lånar även ut pengar till denna kontantinsats? Är det den högre räntan som gör att det blir lägre risk för dom. Fattar inte
Citera
2013-01-08, 10:58
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirog
Jag har som grundregel att inte lägga mer än 20% av min inkomst på boende-kostnad. Men om du får 19 ut efter skatt så har du ju fortfarande ca 11 tusen kvar efter att hyra+amortering+ränta. Själv skulle jag aldrig lägga dom summorna på bostad men jag håller mig till hyresrätter i det genomkorrupta Göteborg.

Lite OT: Har också lägenhet i Göteborg. Flyttade in 2004 och hade då en månadshyra på 4227kr. Idag är den uppe i 4850. Men det kanske är en normal hyresökning på 9 år, vad vet jag :P
Citera
2013-01-08, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Hur resonerar bankerna angående det fetade?

Man får ta ett bostadslån men de vill att man ska stå för ca 15-20% medelst en egen kontantinsats, men de lånar även ut pengar till denna kontantinsats? Är det den högre räntan som gör att det blir lägre risk för dom. Fattar inte

Vi har SEB som privatbank och de säger fet nej till något somhelst privatlån för att vi ska nå upp till 15% insatsgränsen.

Sen att vi har sparat ihop ca 170k på 6-7 månader (o ca 280k till feb) spelar ingen roll eller att vi tillsammans har en inkomst som är väldigt hög.

SBAB däremot är okej med att insatsen enbart utgör 5% av bostadspriset och att man tar privatlån de övriga 10%, så länge ens inkomst/lön klarar av att bära den kostnaden + en ev. ränteökning.
Citera
2013-01-08, 11:31
Medlem
ChrisOs avatar
Ska inte vara några problem. Faktum är att, troligtvis så kommer bankerna att slänga pengar efter dig.
Citera
2013-01-08, 11:42
Medlem
Growing.Strainss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglosvensken
SBAB däremot är okej med att insatsen enbart utgör 5% av bostadspriset och att man tar privatlån de övriga 10%, så länge ens inkomst/lön klarar av att bära den kostnaden + en ev. ränteökning.

Vilket i sig måste vara ett blancolån, för att täcka upp handpenningen är olagligt för en bank och det gör dom inte. Du måste ha missuppfattat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in