• 1
  • 2
2013-01-08, 01:26
Medlem
Kosmios avatar
Jag vet egentligen inte varför jag skriver detta öppet, jag vet inte egentligen varför jag gör saker egentligen i dagsläget. Nog mer för att jag vill veta av andra personer tycker om mitt patetiska liv och kanske kan känna igen sig och kanske har lite medlidande och förståelse.

Det är så här att sedan jag har varit fem år gammal har jag lidit av dödsångest, jag fick min första smäll av min far och mor min sa att jag fick skylla mig själv. För det var så att alla deras bråk var mitt fel, att dom gjorde slut flera gånger var också mitt fel. Att ekonomin gick snett, det var även mitt fel. Att sedan pappa dog 2002 var även mitt fel. Sedan efter pappas död så har jag fått veta av mina lärare att det är mitt fel att klassen inte går ihop, att det är mitt fel att lektionerna går segt.

Allting gick så snett att jag började ta självmordsförsök ett redan vid tolvårs ålder när jag skulle börja i sexan för jag var så rädd att jag skulle få veta där att allting är mitt fel. Och så blev det, jag har alltid varit ett svart får, inte ens för min familj utan för alla.

Upp till åldern sjutton år hade jag gjort upp mot minst ett hundratal av självmordsförsök men alltid blivit påkommen. Sedan maj 2006 bestämde jag mig för att ta ett sista försök av självmord men misslyckades igen för att polisen kom inklampades. Jag fick sitta på psyk till mars 2007 där jag inte fick någon hjälp utan fick massvis med mediciner. Jag tjatade om att jag vill prata med någon men fick anledningen av att dom bara höll människor inlåsta och habiliterade och gav mediciner. Jag blev alltså bara nerdrogad.

Mars 2007 fick jag komma till ett familjehem där jag trodde allting skulle bli bättre. Men redan vid första året på gymnasiet fick jag veta av läraren att jag är för dum för matte för att jag röker. Jag blev direkt kränkt igen. Det fortsatte under alla fyra år, det gick så lång att min klassföreståndare sa att jag måste vänja mig att bli kränkt.

Jag flyttade sedan till en annan stad för att börja på en högskola och trodde då att allting skulle bli bättre. Men nej, jag blev även där kränkt av mina lärare. Jag fick veta att jag behövde för mycket hjälp och dom hade inte tiden att hjälpa mig.

Sedan började på en ny högskola och skaffade även ett förhållande med en underbar fästmö som det tog nyligen slut med. Hon gjorde slut med mig på grund av att hon inte gillade att jag blev så paranoid av minsta lilla samtal vi hade. Men det var för att jag har blivit uppfostrat på det sättet att allting är mitt fel och direkt när vi bråkade var jag rädd att det skulle ta slut. Under hela tiden av vårt förhållande så kränkte hon mig, hon sa att det var mitt fel att hon mådde dåligt, att hon ångrade att vi förlovade oss, att jag skämde ut henne hela tiden, att jag inte klädde mig rätt, att jag pratade konstigt...osv....på ett dop jag gick med henne så skämde jag ut henne för att jag såg för uttråkad ut. Jag mådde så dåligt i det förhållandet att jag började få psykogena kramper och går idag på fem mediciner för att klara vardagen.

Jag har gått till psyk och bett att bli inskriven, har till och med hotat med självmord och jag har fått ett krampanfall framför dom men dom sa att det inte fanns något rum och skrev ut mer medicin till mig. Nu idag, vet jag inte vad jag sysslar med, jag vet inte varför jag går denna utbildning, jag vet inte varför jag fortsätter att ragga på tjejer, jag vet inte varför jag egentligen gör vissa saker. Jag handlar utan något sunt förnuft. Allt jag vill är bara sluta mitt liv och få slut på allt lidande, allt lidande att inte veta när ett krampanfall kommer, allt lidande att veta att allt är mitt fel. Ingen vill hjälpa mig, jag får bara ut nya mediciner. Jag vet inte om jag orkar längre. Är det någon som har varit med om något liknande och kan hjälpa mig, eller bara någon som har förståelse och vet hur jag ska komma ur denna depression jag har vart sen fem års ålder, någon?
Citera
2013-01-08, 01:32
Medlem
HuggaKidss avatar
Citerar helt enkelt din signatur som ett bra & enkelt svar - Ta en dag i taget.
Citera
2013-01-08, 01:41
Medlem
fluss avatar
går du hos någon psykolog?
Citera
2013-01-08, 01:42
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flus
går du hos någon psykolog?

Nej, finns inte tillräckligt med resurser säger dom.
Citera
2013-01-08, 01:46
Medlem
fluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Nej, finns inte tillräckligt med resurser säger dom.

Låter ju helt sjukt.. det brukar väl finnas nån psykolog på vårdcentralen som skall vara lättillgänglig?
hur lång väntetid är det på att få en psykologkontakt?

har du någon kontakt med öppenvård?
Citera
2013-01-08, 01:51
Medlem
Men vad i helvete. Är du en magiker eller verkligen på riktigt?
Sjukt tragiskt att läsa iaf. Du behöver garanterat några rediga vänner samtidigt som du behöver en professionell psykolog. Förhållanden bör du vänta med tills du kommit på rätt köl och fått ordning på en fungerande tillvaro. Hur ser din familj ut. Förutom din mamma har du några släktingar du gillar? Pluggar du fortfarande? Har du några intressen att fördjupa dig i?
Citera
2013-01-08, 01:52
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flus
Låter ju helt sjukt.. det brukar väl finnas nån psykolog på vårdcentralen som skall vara lättillgänglig?
hur lång väntetid är det på att få en psykologkontakt?

har du någon kontakt med öppenvård?

Jag har vart hos öppenvården och fått pratat med en ST-läkare två gånger och två gånger genom telefon och andra gången sa dom att det inte finns tillräckligt med resurser. Utan det enda dom kan erbjuda att jag en gång i månaden kan få tala om hur det går med medicinen.

Jag vet inte hur lång väntetid det är.
Citera
2013-01-08, 01:52
Medlem
ZiggyStarguzzlers avatar
Jag såg en banner här på sajten om Självmordsupplysningen precis. Kika på det om du inte gjort det, kanske kan vara till hjälp

https://sjalvmordsupplysningen.se/
Citera
2013-01-08, 01:57
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geuse
Men vad i helvete. Är du en magiker eller verkligen på riktigt?
Sjukt tragiskt att läsa iaf. Du behöver garanterat några rediga vänner samtidigt som du behöver en professionell psykolog. Förhållanden bör du vänta med tills du kommit på rätt köl och fått ordning på en fungerande tillvaro. Hur ser din familj ut. Förutom din mamma har du några släktingar du gillar? Pluggar du fortfarande? Har du några intressen att fördjupa dig i?

Skulle jag vart en magiker hade jag trollat bort min överlevnadsinstinkt som jag hatar mest just nu i hela världen. Jag har några vänner, men dom gillar inte att tala om hur jag mår för dom vet inte hur dom ska hjälpa mig.

Psykolog är det jag har provat fått hela tiden men det finns inga resurser för det, enbart en månadskontakt där jag får tala om hur det går med mina mediciner och om jag vill byta någon eller få till någon.

Ja förhållande bör jag nog vänta med, men det är skönt att ha bekräftelse att man duger.

Jag pluggar för tillfället på ett program jag sökte på sen anmälan för att kunna få in csn pengar för jag får inga jobb. Alla i min släkt tycker jag bara söker bekräftelse utan en, en av min systrar har kämpat även för att jag ska få hjälp men inget har hänt.

Jag tränar sex dagar i veckan, praktiskt taget det enda som jag faktiskt ser fram emot när jag vaknar. Jag funderat på att gå ett idrottsvetenskapligt program för att fördjupa mig, men nu när mina studie lackar för jag mår psykiskt dåligt vet jag inte hur det skulle bli om jag skulle hoppa över till en annan.
Citera
2013-01-08, 01:58
Medlem
Vet inget om dig eller din situation och inget jag säger kan troligen hjälpa.

MEN när jag läser din tex får jag känslan av "kränkt, kränkt, kränkt, kränkt och kränkt". På det hot om självmord och krav på att andra ska hjälpa dig.

Måhända är du ett offer, det är då så du utmålar dig. Kanske är det så att du kan kräva att någon ska hjälpa dig.

Jag är rädd att jag inte kan ge dig varken medlidande eller förståelse, mest för att jag jag misstänker att om jag gör det på fel sätt så kommer du känna dig kränkt.

Mitt helt oprofessionella tipps, som är djävligt lätt att säga, men djävligt svårt att göra, är: ta eget ansvar, sluta känna dig kränkt så fort någon gör eller säger något du inte blir glad över, sluta söka orsaker till ditt beteende hos saker i barndomen eller skylla på andra.

Det är inte lätt, men det borde vara ett steg på vägen.

EDIT: Ska du avsluta allt så borde du se till att prata med anhöriga först. Det är ett beslut som är tråkigt, men beslutar du dig så ska du åtminstone tänka på att låta dina anhöriga veta vad som händer och varför.
Senast redigerad av Prokrastineraren 2013-01-08 kl. 02:01.
Citera
2013-01-08, 02:01
Moderator
NewDeers avatar
R&S --> Psykiska problem /mod
Citera
2013-01-08, 02:04
Medlem
Jobbigt. Förstår att du har mkt bagage. Bryt med din släkt om det går, de verkar ju inte göra något gott för dig. Det är bättre att vara ensam än att vara omgiven av en massa negativitet. Fint att du har en syster du gillar. Träna på, det är bra. Träffa dina kompisar och börja drömma igen. Se fram emot något yrke du vill ha o kämpa för det. Du måste ordna med en lämplig psykolog. Det är superviktigt och se till att gå igenom alla spöken i garderoben.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in