Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-07, 14:08
  #1
Medlem
Har 2 uppgifter som jag ej hittar felen i.
Uppgift1
Vektorerna u och v har koordinaterna (3, 1, 3) respektive (−1, −3, 2) med avseende p ˚ a en gi-ven, h¨ ogerorienterad ON-bas (HON-bas) e1, e2, e3. Best¨ am en ny HON-bas ˆ e1, ˆ e2, ˆ e3 s ˚ adan att ˆ e2 pekar i samma riktning som v, och att ˆ e3 pekar i samma riktning som v × u.

https://www.dropbox.com/s/3gka10us745vuqw/B7.pdf

Uppg 2
Los ekvationen och ge i det komplexa talplanet en illustration av lösningsmängden.
https://www.dropbox.com/s/32dko3qx8pekvd9/B8.pdf
Citera
2013-01-07, 14:14
  #2
Medlem
Dappericiouss avatar
Jag kan inte svaret, är bara uppriktigt intresserad över vilken typ av matte det här är, vart är den användbar och vart läser man detta?
Citera
2013-01-07, 14:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TOXICA76
Har 2 uppgifter som jag ej hittar felen i.
Uppgift1
Vektorerna u och v har koordinaterna (3, 1, 3) respektive (−1, −3, 2) med avseende p ˚ a en gi-ven, h¨ ogerorienterad ON-bas (HON-bas) e1, e2, e3. Best¨ am en ny HON-bas ˆ e1, ˆ e2, ˆ e3 s ˚ adan att ˆ e2 pekar i samma riktning som v, och att ˆ e3 pekar i samma riktning som v × u.

https://www.dropbox.com/s/3gka10us745vuqw/B7.pdf

Uppg 2
Los ekvationen och ge i det komplexa talplanet en illustration av lösningsmängden.
https://www.dropbox.com/s/32dko3qx8pekvd9/B8.pdf

Uppgift 1:

Ger mig inte på att tolka dina anteckningar, men detta kanske kan hjälpa dig.

Du ska hitta en ny ON-bas som vi kan kalla f1, f2, f3 där du fått f2 och f3 givna ur uppgiften.
Hur ser definitionerna av en ON-bas och kryssprodukt ut? Kan du använda dem för att få fram f1?
Citera
2013-01-07, 14:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dappericious
Jag kan inte svaret, är bara uppriktigt intresserad över vilken typ av matte det här är, vart är den användbar och vart läser man detta?
Första uppgiften är sånt du lär dig i grundkurser i linjär algebra, användbart i bl.a datorgrafik.

Blöder i ögonen av att läsa första uppgiften så om du vill få hjälp på den av mig får du lägga ner lite tid och åtminstone skriva av uppgiften ordentligt.

Andra: När du skriver om w på polärform använder du fel argument. Argumentet är 4pi/3 och inte pi/2. I övrigt tror jag att du gör rätt.
Citera
2013-01-07, 15:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulao
Första uppgiften är sånt du lär dig i grundkurser i linjär algebra, användbart i bl.a datorgrafik.

Blöder i ögonen av att läsa första uppgiften så om du vill få hjälp på den av mig får du lägga ner lite tid och åtminstone skriva av uppgiften ordentligt.

Andra: När du skriver om w på polärform använder du fel argument. Argumentet är 4pi/3 och inte pi/2. I övrigt tror jag att du gör rätt.


Uppgift1
Vektorerna u och v har koordinaterna (3, 1, 3) respektive (−1, −3, 2) med avseende på en given hogerorienterad ON-bas (HON-bas) e1, e2, e3. Bestäm en ny HON-bas e1, e2, e3 sådan att e2 pekar i samma riktning som v, och att e3 pekar i samma riktning som v × u.

Hur kommer du fram till 4pi/3 du menar väl 4pi/2?. Den vrids väl 90 grader varje gång?
Citera
2013-01-07, 15:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dappericious
Jag kan inte svaret, är bara uppriktigt intresserad över vilken typ av matte det här är, vart är den användbar och vart läser man detta?

Denna matematik läser du på högskolan. Uppgift två komplexa tal används främst inom Elläran inom området växelström mm.
Citera
2013-01-07, 15:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulao
Första uppgiften är sånt du lär dig i grundkurser i linjär algebra, användbart i bl.a datorgrafik.

Blöder i ögonen av att läsa första uppgiften så om du vill få hjälp på den av mig får du lägga ner lite tid och åtminstone skriva av uppgiften ordentligt.

Andra: När du skriver om w på polärform använder du fel argument. Argumentet är 4pi/3 och inte pi/2. I övrigt tror jag att du gör rätt.

Nu förstår jag vart du fick 4pi/3 ifrån arctan(2sqrt(3)/2), glömde det. Tack för hjälpen. Det är inget annat fel du ser i uträkningarna?
Citera
2013-01-12, 12:07
  #8
Medlem
Komplexa tal gör man i matte E på gymnasiet.
Linjär algebra gör man på gymnasiet i matte-breddning.
Citera
2013-01-12, 12:09
  #9
Medlem
Vad du krånglar till det för dig själv och vad rörigt du skriver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback