2021-02-16, 13:29
Medlem
När man pantar och råkar trycka på fel knapp, dvs skänker bort pengar ofrivilligt
Citera
2021-02-16, 15:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsChow
Då vi gör en god gärning, så gör vi ju det för att i slutändan vill vi ju bara ha lite mer av de där lyckosubstanserna. Hjärnan tänker ju typ omedvetet; okej hjälp den här personen nu, då vet du ju att substanser som dopamin, och endorfiner utsöndras. Även lite oxytocin (som är förknippat med stillhet, frid och inre lugn.)

Då vi bara följer hjärnans omedvetna order att hjälpa andra, för att från ett biologiskt överlevnadsperspektiv vill hjärnan hjälpa oss att bli lyckligare och må bättre själva, - Finns det någon gång en människa kan vara helt osjälvisk? (Visst att de människor som kanske skänker till välgörenhet utan att posta om det på sociala medier är på rätt spår, men de får ju ändå ut något själva av det, vilket är lite av endorfinerna.)

Jag tror att det du beskriver per definition är en osjälvisk handling, men att vi trasslar till det på metanivå när vi analyserar det. (Exakt samma förvirring som uppstår när vi diskuterar den fria viljan)

Det har aldrig funnits någon annan osjälviskhet än den evolutionära adaption som du beskriver.
Det är inte egoism att göra gott mot andra för att själv må bra, lika lite som det är egoistiskt att ha sex för att man gillar det.
En verkligt egoistisk handling är en handling där du gynnar dig själv på bekostnad av din grupp.

Jesu död på korset var väl en rätt osjälvisk handling?
Citera
2021-02-16, 16:05
Medlem
En människa kan inte vara det minsta osjälvisk.

Allt vi någonsin gör gör vi till 100% för vår egen tillfredsställelses skull. När andra människor gynnas av våra handlingar så är det bara en bieffekt.
Citera
2021-02-16, 16:41
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
En människa kan inte vara det minsta osjälvisk.

Allt vi någonsin gör gör vi till 100% för vår egen tillfredsställelses skull. När andra människor gynnas av våra handlingar så är det bara en bieffekt.

Vad är i så fall en osjälvisk handling enligt dig?
Citera
2021-02-16, 16:59
Medlem
Det som är väsentligt är att en människa kan visa hänsyn för andra i sitt beslutsfattande. Vad som är eftersträvansvärt är en sund balans mellan att värdera sitt eget och andras perspektiv.
Citera
2021-02-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vad är i så fall en osjälvisk handling enligt dig?
Det finns ingen.
Citera
2021-02-16, 17:36
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Jag tror att det du beskriver per definition är en osjälvisk handling, men att vi trasslar till det på metanivå när vi analyserar det. (Exakt samma förvirring som uppstår när vi diskuterar den fria viljan)

Det har aldrig funnits någon annan osjälviskhet än den evolutionära adaption som du beskriver.
Det är inte egoism att göra gott mot andra för att själv må bra, lika lite som det är egoistiskt att ha sex för att man gillar det.
En verkligt egoistisk handling är en handling där du gynnar dig själv på bekostnad av din grupp.

Jesu död på korset var väl en rätt osjälvisk handling?
Jag tycker att det finns två sorters egoism. Dels den värsta sorten där man gör sig själv nöjd på andras bekostnad, vilken jag kallar för omogen och destruktiv egoism. Och så den mer positiva egoismen där man blir nöjd genom att hjälpa andra, som självfallet är en mer mogen och konstruktiv egoism.
Citera
2021-02-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Och så den mer positiva egoismen där man blir nöjd genom att hjälpa andra, som självfallet är en mer mogen och konstruktiv egoism.

Jag tycker inte att man måste leva för att hjälpa andra. Det bästa är om vi har gemensamma mål som vi kan sträva mot.
Citera
2021-02-16, 18:23
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det finns ingen.

Vad menas då med uttrycket?
Citera
2021-02-16, 18:28
Medlem
Citat:
Vad menas då med uttrycket?
Att man gör något för någon annans skull.
Citera
2021-02-16, 18:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag tycker att det finns två sorters egoism. Dels den värsta sorten där man gör sig själv nöjd på andras bekostnad, vilken jag kallar för omogen och destruktiv egoism. Och så den mer positiva egoismen där man blir nöjd genom att hjälpa andra, som självfallet är en mer mogen och konstruktiv egoism.

Jag förstår vad du menar, men egoism är inte konstruktiv, och det konstruktiva är inte egoism.
Som jag skrev tidigare så är det inte egoistiskt att sträva efter att må bra.
Tvärtom är förutsättningen för att du ska kunna ha en sund relation till andra människor att du först själv mår bra.
Citera
2021-02-16, 18:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Att man gör något för någon annans skull.

Men enligt dig är det själviskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in