Citat:
Ursprungligen postat av rosagroda
Jag satt och tänkte och kom på, att jag inte kunde komma på någon handling som är enbart för andras skull. Förutom att offra sitt liv för någon annans.
Kan ni komma på något? Någon handling som man gör, som inte har det minsta lilla med det egna välbefinnandet att göra?
Men då är det ju inte altruism ju!! Altruism är när man gör något som hjälper andra människor, som man inte vet kommer att betala sig tillbaka, och som ger en känsla av (altruistiskt) välbehag. Man kan tänka sig att man av misstag eller av en ren slump gör en handling som andra har nytta av, och som man inte vet kommer att betala sig tillbaka, men som man är helt likgiltig inför -- är detta altruism? Nej, enligt min åsikt är det bara en tillfällighet.
Citat:
Ursprungligen postat av rosagroda
Det här som t.ex. folk postar på Facebook om att de har betalat någons mat i kassan för att de själva inte hade råd räknas inte. Det gjorde man ju trots allt lite för att själv känna sig som en bra människa. Jag menar inte att det inte är en bra handling, men lite tillfredställelse för sig själv handlar det ju också om.
När jag tänkte på detta kände jag mig genast väldigt egocentrisk.
Jag postar här på FB för att blåsa upp min egen självkänsla, för att känna mig djupsinnig, men den omedelbara vinsten med att dela med mig av mina tankar är att jag klart och tydligt formulerar mina egna tidigare oreflekterade attityder. Mitt inte så altruistiska syfte är att blåsa upp mig som en padda lixom, samtidigt som jag reder ut och ordnar min förvirring. Att det (kanske) kan hjälpa andra är mer som en bonus, en bieffekt.