2013-01-07, 18:50
Medlem
vrakplundrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosagroda
Men om vi säger att det är en kvinna som alltid har velat ha barn, det är hennes högsta önskan i livet. En dag blir hon gravid efter ett "one night stand". Hon har inga pengar, inget ordentligt hem och inget jobb. Hon gör abort trots att hon över allt annat egentligen vill behålla barnet, eftersom barnet inte hade fått en bra miljö att växa upp i och dessutom vill inte kvinnan vara en börda för samhället med socialbidrag osv. Hon mår jättedåligt efter aborten. Är inte detta då en altruistisk handling? eller jag har missförstått hela grejen?
Vem är det som utfört den altruistiska handlingen i detta exempel? Barnet?

Och vad menar du i TS med att den enda handlingen som verkligen är altruistisk är om man ger sitt liv för någon?
Citera
2013-01-07, 20:10
Medlem
Chilippos avatar
Kolla gärna först om det finns liknande trådar om Altruism...
Citera
2013-01-12, 12:41
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
Jag satt och tänkte och kom på, att jag inte kunde komma på någon handling som är enbart för andras skull. Förutom att offra sitt liv för någon annans.

Kan ni komma på något? Någon handling som man gör, som inte har det minsta lilla med det egna välbefinnandet att göra?

Men då är det ju inte altruism ju!! Altruism är när man gör något som hjälper andra människor, som man inte vet kommer att betala sig tillbaka, och som ger en känsla av (altruistiskt) välbehag. Man kan tänka sig att man av misstag eller av en ren slump gör en handling som andra har nytta av, och som man inte vet kommer att betala sig tillbaka, men som man är helt likgiltig inför -- är detta altruism? Nej, enligt min åsikt är det bara en tillfällighet.

Citat:
Det här som t.ex. folk postar på Facebook om att de har betalat någons mat i kassan för att de själva inte hade råd räknas inte. Det gjorde man ju trots allt lite för att själv känna sig som en bra människa. Jag menar inte att det inte är en bra handling, men lite tillfredställelse för sig själv handlar det ju också om.

När jag tänkte på detta kände jag mig genast väldigt egocentrisk.

Jag postar här på FB för att blåsa upp min egen självkänsla, för att känna mig djupsinnig, men den omedelbara vinsten med att dela med mig av mina tankar är att jag klart och tydligt formulerar mina egna tidigare oreflekterade attityder. Mitt inte så altruistiska syfte är att blåsa upp mig som en padda lixom, samtidigt som jag reder ut och ordnar min förvirring. Att det (kanske) kan hjälpa andra är mer som en bonus, en bieffekt.
Citera
2013-01-14, 09:21
Medlem
borrizs avatar
En mycket dum fråga;
Förutsätter inte altruism att livet består av ett enda stort nollsummespel (vinner jag så förlorar du)?
Ett äkta altruistiskt beteende är i så fall att jag avstår min vinst till en annan medmänniska.

Vad händer i så fall ifall vi enas om att livet även består av plussummespel (win-win situationer där alla parter kan vinna på situationen). Ifall den "givande" parten är medveten om att det faktiskt är ett läge där alla parter tjänar på situationen (jag ger tiggaren en slant för att känna mig som en bättre människa), handlar detta om altruism eller egennytta här?
Citera
2013-02-01, 19:23
Medlem
Nej, det finns ingen handling som inte är egoistisk. Det finns ingen som har kommit med ett exempel på en sådan iaf, än. Tills någon gör det så, nej. Även fast jag är ganska säker på att ingen någonsin kommer att göra det. Men man kan ju tänka sig att någon gör en god handling mot någon omedvetet och således inte kan dra fördel av den handlingen, men då är det ju heller ingen aktiv handling längre och alltså varken egoistiskt eller altruistiskt, så nej. Detta är ju som att diskutera livet efter döden, om djur kan tänka eller andra filosofiska frågor, man kan vrida och vända hur mycket man vill men man kommer aldrig att få svar. Slutdiskuterat.
Citera
2013-02-01, 20:39
Medlem
alla handlingar är osjälviska, eftersom egot är en illusion. det är vad buddhismen säger i alla fall. vetenskapen har kommit fram till liknande slutsatser, för att enligt vetenskapen styrs våra hjärnor bara av elektriska impulser och kemiska reaktioner, så vi har ingen fri vilja, för att allt styrs av naturlagar, så det finns inga egoistiska handlingar.
Citera
2013-02-01, 22:46
Medlem
anartris avatar
Nietzsche säger: nej. bestämt nej.
Citera
2013-02-03, 18:16
Medlem
Manajungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anartri
Nietzsche säger: nej. bestämt nej.

Ja, och inte bara Nietzsche....,

Själv sitter jag ju här i detta nu för mitt högst egna intresses/nöjes skull, såväl som ni antar jag...

Men, att göra gott, ej för sitt egets skull, kan ge en sådan stark tillfredställelse att du på detta sätt får ett "egoistiskt/egenintresse" känsla av att må bra, "ha gjort det rätta"

Madonnas favorittroslära är också inne på detta....

Se, och kritisera/filosofera.....om inte annat så kan man inspireras av den mystiska musiken..

En intressant föreställningsvärld tycker jag iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=j5pIcIxcsYM&feature=relmfu
Citera
2021-02-15, 21:45
Medlem
MrsChows avatar
Kan en människa vara helt osjälvisk?

Då vi gör en god gärning, så gör vi ju det för att i slutändan vill vi ju bara ha lite mer av de där lyckosubstanserna. Hjärnan tänker ju typ omedvetet; okej hjälp den här personen nu, då vet du ju att substanser som dopamin, och endorfiner utsöndras. Även lite oxytocin (som är förknippat med stillhet, frid och inre lugn.)

Då vi bara följer hjärnans omedvetna order att hjälpa andra, för att från ett biologiskt överlevnadsperspektiv vill hjärnan hjälpa oss att bli lyckligare och må bättre själva, - Finns det någon gång en människa kan vara helt osjälvisk? (Visst att de människor som kanske skänker till välgörenhet utan att posta om det på sociala medier är på rätt spår, men de får ju ändå ut något själva av det, vilket är lite av endorfinerna.)
Senast redigerad av MrsChow 2021-02-15 kl. 21:51.
Citera
2021-02-15, 21:48
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Nej. Jag är nog på Joey Tribbianis sida i den här frågan.

”There are no unselfish good deeds”.
Citera
2021-02-15, 21:48
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Nä, man hjälper ju andra för att man mår bra av det själv..
Citera
2021-02-15, 21:50
Avslutad
-En sann buddhist är väl ett bra exempel på osjälviskhet-karma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in