2009-12-25, 07:52
Medlem
Babsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Hur vet du det?
Hur jag vet det? empirisk bevisföring har visat att kroppar förmultnar när cellerna dör.
Citera
2009-12-25, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babsie
Hur jag vet det? empirisk bevisföring har visat att kroppar förmultnar när cellerna dör.
Där har vi induktionsproblemet, för det är ju inte säkert att det är det som händer din kropp när du dör, eller ens att det måste hända alla kroppar när dom dör.

Dessutom, varför anta att det är just cellernas död som är definitionen för "döden". Själv skulle jag tala om existentiell död, eftersom man måste utgå ifrån sig själv som subjekt istället för andra som subjekt. Det är så att säga inte så lätt att observera sig själv dö.
Citera
2009-12-25, 08:07
Medlem
Babsies avatar
Citat:
Där har vi induktionsproblemet, för det är ju inte säkert att det är det som händer din kropp när du dör, eller ens att det måste hända alla kroppar när dom dör.
Jag utgick bara från alla kända dödsfall av människor än så länge, om det skulle infalla något undantag någon gång så får jag omvärdera mitt påstående då.

Citat:
Dessutom, varför anta att det är just cellernas död som är definitionen för "döden". Själv skulle jag tala om existentiell död, eftersom man måste utgå ifrån sig själv som subjekt istället för andra som subjekt. Det är så att säga inte så lätt att observera sig själv dö.
Förstod inte riktigt, men såvitt jag vet finns det ingenting som pekar mot att vårat medvetande skulle existera utanför hjärnan eller övriga delar av kroppen, men jag kan ha fel.
Citera
2009-12-25, 08:13
Medlem
Citat:
Jag utgick bara från alla kända dödsfall av människor än så länge, om det skulle infalla något undantag någon gång så får jag omvärdera mitt påstående då.
Det går inte, du är ju i sådana fall död då?

Hmm, har du förresten sett någon dö någon gång?
Jag tänkte bara, om det nu är empiri vi ska utgå ifrån...
(Och egentligen, hur vet man att det är det som är döden,
och vad säger det om hur det känns att dö.
Det är inte som att man kan se vad som händer i medvetandet
hos en person vars fysiska kropp dör)

Citat:
Förstod inte riktigt, men såvitt jag vet finns det ingenting som pekar mot att vårat medvetande skulle existera utanför hjärnan eller övriga delar av kroppen, men jag kan ha fel.
Det skulle vara svårt för medvetandet att enbart existera i hjärnan eller kroppen. Det går inte att tänka på något utan att ha något att tänka på. Gränsen mellan subjekt och objekt är inte mycket mer än ett teoretiskt redskap, i praktiken existerar den inte.
Citera
2009-12-25, 10:06
Medlem
Det finns väl inga bevis för att medvetandet eller minnet existerar i hjärnan!? Många kanske tror Mupparna finns i tv:n för allt talar ju för det. Att det skulle skickas muppvågor genom luften verkar psycho

Som någon tidigare varnade: Försök håll sinnet öppet för att det kommer mer..
Försök bli medveten i sömnen.
Senast redigerad av jojoh 2009-12-25 kl. 10:08.
Citera
2009-12-25, 15:05
Bannlyst
Citat:

ja, men själen och medvetandet förmultnar inte
Citera
2009-12-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boubblebitch
Jag har nyligen börjat fundera extremt mycket på vad som händer när man dör, för att jag har precis fattat att jag kommer dö en dag också, vilket känns konstigt när man tänker på. Jag kan ligga och fundera på detta i flera timmar och ibland får jag en känsla av att jag vill ta självmord bara för att få reda på svaret. Känns som jag börjar bli tokig på detta.

Är detta något ni brukar fundera på? Har ni fått några unika idéer isåfall?

jag tänkte väldigt mycket på det förut också, men nu har jag accepterat mina tankar om vad som händer efter döden.
jag brukar gämföra människan med en väldigt avancerad dator, som "tänker" genom elektriska signaler, vi tänker ju trots allt i elektriska signaler. men människan har också den här viljan att ha en mening med absolut allt, och det är därför många människor inte kan tänka sig att vi lever utan en mening, därav frågan: vad är meningen med livet?
men som en modernist som enbart tror på vetenskapen, så säger jag att man helt och håller slutar existera.
denna tanke är ganska svår för väldigt många människor, därav religioner, men vi har genom evolutionen utvecklat ett självständigt medvetande, som enbart är uppbyggt av minnen och upplevelser, samt kunskap. dessa saker bildar med flera komponenter i hjärnan vårat medvetande.
för om man tänker på det så är vi inte samma person utan våra minnen.
också så består våra känslor enbart av kemiska ämnen, inte någon själ.
jag kan ge er ett exempel: jag har gått på antideppressiv medicin ett tag nu och denna medicin minskar nedbrytningen av lyckoämnet serotonin i hjärnan, vilket gör än gladare. detta är ett bevis på hur känslig kemin i hjärnan är, för det är BARA kemiska ämnen i hjärnan som skapar känslor, och det är yttre omständigheter som reglerar dessa, eller genom medicin/droger förändrar dessa kemiska ämnen innifrån.
Citera
2009-12-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
jag tänkte väldigt mycket på det förut också, men nu har jag accepterat mina tankar om vad som händer efter döden.
jag brukar gämföra människan med en väldigt avancerad dator, som "tänker" genom elektriska signaler, vi tänker ju trots allt i elektriska signaler. men människan har också den här viljan att ha en mening med absolut allt, och det är därför många människor inte kan tänka sig att vi lever utan en mening, därav frågan: vad är meningen med livet?
men som en modernist som enbart tror på vetenskapen, så säger jag att man helt och håller slutar existera.
denna tanke är ganska svår för väldigt många människor, därav religioner, men vi har genom evolutionen utvecklat ett självständigt medvetande, som enbart är uppbyggt av minnen och upplevelser, samt kunskap. dessa saker bildar med flera komponenter i hjärnan vårat medvetande.
för om man tänker på det så är vi inte samma person utan våra minnen.
också så består våra känslor enbart av kemiska ämnen, inte någon själ.
jag kan ge er ett exempel: jag har gått på antideppressiv medicin ett tag nu och denna medicin minskar nedbrytningen av lyckoämnet serotonin i hjärnan, vilket gör än gladare. detta är ett bevis på hur känslig kemin i hjärnan är, för det är BARA kemiska ämnen i hjärnan som skapar känslor, och det är yttre omständigheter som reglerar dessa, eller genom medicin/droger förändrar dessa kemiska ämnen innifrån.

Detta du säger låter väldigt logiskt och så, inget fel alls med dina påståenden. Men samtidigt kan man ju tänka lite tvärtom med! när du föddes t.ex, vart finns logiken i att du hamnade i kroppen du är i? Om man skulle säga att det blev tomt efter döden, då måste det såklart varit tomt innan födseln. Nu har helt plötsligt vårat "logiska" tänk blivit löjligt ologiskt. Scenariot vi bygger upp är helt enkelt detta: tomt......liv.....tomt, i en evighet. Bara en liten tankeställare
Citera
2009-12-27, 02:08
Medlem
MegaBrains avatar
En gång i tiden trodde jag att det var mer sannolikt med ett efterliv än att mina tankar om döden så omärkligt skulle förändras så dramatiskt.
Citera
2009-12-27, 02:33
Medlem
poof ball hats avatar
har faktiskt varit i samma bana som TS, alltså, hoppa framför ett tåg eller något bara för att se vad som händer. Man kan ju bli så jävla nyfiken ibland, nu förstår jag varför mamma sa att jag är för nyfiken för mitt eget bästa som liten
Citera
2009-12-27, 02:41
Medlem
Methones avatar
Tråden kommer snart bli låst/slängd/merged men...
Varför inte intressera sig av t.ex: rymden? Minst lika spännande och döden kommer tillslut till alla ändå. Eller kommer vi kunna leva i evighet om 20 år? Man fryses ned och vaknar upp 100 år senare?
Citera
2009-12-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA_Magic
Detta du säger låter väldigt logiskt och så, inget fel alls med dina påståenden. Men samtidigt kan man ju tänka lite tvärtom med! när du föddes t.ex, vart finns logiken i att du hamnade i kroppen du är i? Om man skulle säga att det blev tomt efter döden, då måste det såklart varit tomt innan födseln. Nu har helt plötsligt vårat "logiska" tänk blivit löjligt ologiskt. Scenariot vi bygger upp är helt enkelt detta: tomt......liv.....tomt, i en evighet. Bara en liten tankeställare

som jag skrev tidigare, så gämförde jag människans hjärna med en väldigt avancerad dator, och om man tänker såhär: själen, som vissa kallar det kan också sägas vara medvetandet. men vårat medvetande är bara elektriska signaler och reaktioner, tillsammans med minne, upplevelser och kunskap, samt tänkande, vilket man kan gämföra med en dator. alla dessa komponenter i datorn är fysiska och man vet ju att minnena lagras fysiskt i hjärnan, tillsamans med kunskap och upplevelser.
känslor är kemi i kroppen, och för enkelhetens skull kan jag ta känslan rädsla. den här känslan utlöses när hjärnan tror att den är i fara, alltså en reaktion som resulterar i att ett ämne i kroppen utlöses, däribland ämnet adrenalin, och kroppen går i ett försvarsläge.

kan sammanfatta detta med att allting i kroppen är fysiskt. psyket har vi hittat på för att vi har så lite kunskap om hur hjärnan fungerar.

när vi träffat en person som vi tycker är snygg så betyder det att hjärnan tycker denna person är en passande individ för sin egen avkomma, därav känslan kärlek, vilket också troligen finns till eftersom vi människor lever i par och uppfostrar våra barn oftast i par. kärlek finns kanske därför till för att dessa två personer skall hålla ihop i både vått och torrt.

det kanske vart lite otydligt men jag hoppas ni förstår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in