Citat:
Ursprungligen postat av Boubblebitch
Jag har nyligen börjat fundera extremt mycket på vad som händer när man dör, för att jag har precis fattat att jag kommer dö en dag också, vilket känns konstigt när man tänker på. Jag kan ligga och fundera på detta i flera timmar och ibland får jag en känsla av att jag vill ta självmord bara för att få reda på svaret. Känns som jag börjar bli tokig på detta.
Är detta något ni brukar fundera på? Har ni fått några unika idéer isåfall?
jag tänkte väldigt mycket på det förut också, men nu har jag accepterat mina tankar om vad som händer efter döden.
jag brukar gämföra människan med en väldigt avancerad dator, som "tänker" genom elektriska signaler, vi tänker ju trots allt i elektriska signaler. men människan har också den här viljan att ha en mening med absolut allt, och det är därför många människor inte kan tänka sig att vi lever utan en mening, därav frågan: vad är meningen med livet?
men som en modernist som enbart tror på vetenskapen, så säger jag att man helt och håller slutar existera.
denna tanke är ganska svår för väldigt många människor, därav religioner, men vi har genom evolutionen utvecklat ett självständigt medvetande, som enbart är uppbyggt av minnen och upplevelser, samt kunskap. dessa saker bildar med flera komponenter i hjärnan vårat medvetande.
för om man tänker på det så är vi inte samma person utan våra minnen.
också så består våra känslor enbart av kemiska ämnen, inte någon själ.
jag kan ge er ett exempel: jag har gått på antideppressiv medicin ett tag nu och denna medicin minskar nedbrytningen av lyckoämnet serotonin i hjärnan, vilket gör än gladare. detta är ett bevis på hur känslig kemin i hjärnan är, för det är BARA kemiska ämnen i hjärnan som skapar känslor, och det är yttre omständigheter som reglerar dessa, eller genom medicin/droger förändrar dessa kemiska ämnen innifrån.