2009-09-06, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Antar att du som kristen också tror på paradiset, borde inte en garanterad plats där göra döden ganska acceptabel? Däremot så blir du tvungen att bevisa att bibeln är sann innan det är någon idé att ens diskutera det och med tanke på att det är ganska många som försökt med just detta och misslyckats så krävs det en hel del innan det du snackar om blir accepterat.

Folk har ljugit i tusentals år.
Citera
2009-09-06, 01:35
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balkongstaarn
Peace, som man säger i Stockholm.

Ja, ni i stockholm är internationella ;D

Inget ont om det, men ja Uppväxt i sthlm btw? *älskar geografi*

Citat:
Skälet till att det är så lätt för många att göra hoppet från ett par hallucinatoriska upplevelser då hjärnan får syrebrist, till att man tror att man är evig är antagligen för att vi med vår biologiska hjärna inte vill/kan tänka oss att vi slutar existera. Inbyggt i hjärnan finns en stor idiot till försvarsmekanism som tänker att "det löser sig nog".

Vad säger du? Tror du att nära-döden upplevelser kan bero på hallucinationer i hjärnan när den får syrebrist!?!?! Men du!! Det är ju REVOLUTIONERANDE!

Jag hade aldrig ens SNUDDAT vid den möjligheten! Men det här förklarar ju allt

Citat:
Sidan near-death.com har även en artikel om att astrologi har vetenskapligt stöd (http://www.near-death.com/experiences/articles012.html). Tycker det säger en del om trovärdigheten där .

Hmm. Vadårå?

Sidan near-death.com har inget med resonemang att göra, det är mer som en samlingsplats för NDE-berättelser. Skaparen av sidan är rätt så flummig och korkad för att vara ärlig : ) Men att skaparen av den sidan tror på astrologi invaliderar inte de källor som finns där om sina personliga nära-döden upplevelser.

Citat:
Men flumma på du om du vill, det räddar dig inte men det skadar kanske inte heller.

På vilket sätt är jag flummig? För att jag drar slutsatser som du inte drar? För att jag pratar om övernaturliga saker? Jag är bara objektiv.

Frid
Citera
2009-09-06, 12:08
Medlem
Jaha, men ska du presentera något som strider mot nuvarande föreställningar (att själen är evig), så ligger bevisbördan på dig.

Troligtvis är det enbart en känsla du har, vilket för mig tillbaka till "Inbyggt i hjärnan finns en stor idiot till försvarsmekanism som tänker att "det löser sig nog".".

Vore hursomhelst intressant att höra mer av "den troligtvis mognaste på hela planeten".
Citera
2009-09-06, 12:33
Medlem
Jag vet inte om döden är vacker, mer ologisk, egentligen.

Liv däremot är horribelt såsom det är idag. Se på alla religioner: Uthärda livshelvetet så ska du få en belöning efter döden.

Liv är lidande, säger Buddisten, och längtar efter att bli en del av helheten.

Satan, som Gud kastat ut från himmelen då han vill påtvinga människan att sluta vara djurisk, frestar Jesus, men han ger inte efter för djuret inom sig.
I dagens värld är djuret hyllat. Dödssynderna dygder.

Säger man att religionen inte har en plats i diskussionen har man egentligen bara en annan religion.
Citera
2009-09-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Antar att du som kristen också tror på paradiset, borde inte en garanterad plats där göra döden ganska acceptabel? Däremot så blir du tvungen att bevisa att bibeln är sann innan det är någon idé att ens diskutera det och med tanke på att det är ganska många som försökt med just detta och misslyckats så krävs det en hel del innan det du snackar om blir accepterat.
Hur garanterar man en plats i paradiset? Var ligger paradiset? Finns paradiset nu, enligt bibeln?
Citera
2009-09-06, 12:42
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Jaha, men ska du presentera något som strider mot nuvarande föreställningar (att själen är evig), så ligger bevisbördan på dig.

Det är sant.

http://www.ufoskeptic.org/grossman.html
http://sedna.no.sapo.pt/death_scresearch/pdf_docs/sdm_nde.pdf
http://www.skepticalinvestigations.org/whoswho/vanLommel.htm
http://www.scientificexploration.org/journal/jse_12_3_cook.pdf

Citat:
"No one physiological or psychological model by itself explains all the common features of NDE. The paradoxical occurrence of heightened, lucid awareness and logical thought processes during a period of impaired cerebral perfusion raises particular perplexing questions for our current understanding of consciousness and its relation to brain function. A clear sensorium and complex perceptual processes during a period of apparent clinical death challenge the concept that consciousness is localized exclusively in the brain."

-- Greyson, B. (2001). Posttraumatic stress symptoms following near-death experiences. American Journal of Orthopsychiatry, 71, 368-373.

Citat:
”Sabom had interviewed 32 patients who reported NDEs in which they seemed to be watching what was going on around their body. Most of these were cardiac patients who were undergoing cardiopulmonary resuscitation (CPR) at the time of their NDE. Sabom then interviewed 25 “control” patients, “seasoned cardiac patients” who had not had an NDE during their previous cardiac-related crises, and asked them to describe a cardiac resuscitation procedure as if they were watching from a third-person perspective. Among all these patients, 80% of the “control” patients made at least one major error in their descriptions, whereas none of the NDE patients made any. Moreover, six of 32 NDE patients related accurate details of idiosyncratic or unexpected (to them) events during their resuscitation. For example, one man, who developed ventricular fibrillation in the coronary care unit, said (among many other things) that the nurse picked up “them shocker things” and “touched them together” and then “everybody moved back away from it [the defibrillator]”. As Sabom explained, rubbing the defibrillator paddles together to lubricate them and standing back from the defibrillator to avoid being shocked are common procedures.
An even more difficult challenge to ordinary psychological or physiological theories of NDEs comes from cases in which experiencers report that, while out of the body, they became aware of events occurring at a distance or that in some other way would have been beyond the reach of their ordinary senses even if they had been fully and normally conscious. … Some of these accurate perceptions included unexpected or unlikely details, such as a woman in childbirth who reported being out of her body and seeing her mother in the waiting room smoking a cigarette; according to the daughter, the mother (a non-smoker) “admitted much later that she had ‘tried’ one or two because she was so nervous!””

-- Kelly, Edward F. & Emily (2006), Irreducible Mind: Toward a Psychology for the 21st Century, sida 389, aktuell sida kan läsas här: http://books.google.se/books?id=2oV61CeDx-YC&pg=PA386&lpg=PA386&dq=nde+enhanced+mentation&so urce=bl&ots=cuBgE7Mu3i&sig=MYbubTnRfMCV5dnIRug-m19NvWE&hl=sv&ei=eX4hSu36KcONsAb2yYDQBg&sa=X&oi=bo ok_result&ct=result&resnum=1#PPA372,M1

Där har du lite att bita i till att börja med. Jag är dock övertygad om att du aldrig har stött på dessa data förut. Den första länken ovan förklarar varför detta är fallet. Var god avnjut!

Citat:
Troligtvis är det enbart en känsla du har, vilket för mig tillbaka till "Inbyggt i hjärnan finns en stor idiot till försvarsmekanism som tänker att "det löser sig nog".".

Vore hursomhelst intressant att höra mer av "den troligtvis mognaste på hela planeten".

Det är mer än bara en känsla jag har, så du har fel ; )

Och jag sade aldrig att jag var den mognaste på planeten, bara att jag var en av dom mognaste

Med det sagt menar jag inte att jag är den mognasta själen, LÅNGTIFRÅN, jag bara säger att jag den kunskap och förståelse angående meningen med livet jag för tillfället besitter utklassar den överväldigande majoritetens. Men så är vi såå oskyldigt omedvetna om saker och ting här också - det är lite utav poängen. Jag har bara valt att återinförskaffa lite av den kunskap vi alla hade innan vi kom hit. Inget någon på jorden vet eller har insett är någon som helst överraskning för dom på den andra sidan - dom har varit medvetna om alla sanningar i all evighet ^^

Med förståelse inför den insikten är det lätt att inse att livet är som ett rollspel. Man kan inte vara uppfinnare/vetenskapsman/filosof på samma sätt i andevärlden som man kan "få spela att man är" här. Säg det till Daniel Dennett

Må väl
Citera
2009-09-06, 14:07
Medlem
GregorSpencers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
Text
Vad är spirituellt avancemang?
Citera
2009-09-07, 13:09
Bannlyst
My Son, Freedom is best, I tell thee true, of all things to be won. Then never live within the Bond of Slavery.
Citera
2009-09-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Hur garanterar man en plats i paradiset? Var ligger paradiset? Finns paradiset nu, enligt bibeln?
Har inte haft mycket att göra med kristendomen sen jag konfirmerades, och det var ett tag sen, men då fick jag lära mig att alla som tror på och accepterar Gud/Jesus kommer till himmelen. Jag utgick ifrån att användaren som skrev det inlägg jag svarade på var kristen och frågade då varför han tyckte att döden var så hemsk. Jag kan se varför saknaden efter döden kan vara jobbig för många, likaså alla de saker man aldrig han göra, men döden i sig är inte nödvändigtvis hemsk.
Citera
2009-09-08, 00:57
Medlem
Citat:
Det är sant.

http://www.ufoskeptic.org/grossman.html
http://sedna.no.sapo.pt/death_scresearch/pdf_docs/sdm_nde.pdf
http://www.skepticalinvestigations.org/whoswho/vanLommel.htm
http://www.scientificexploration.org/journal/jse_12_3_cook.pdf

Där har du lite att bita i till att börja med. Jag är dock övertygad om att du aldrig har stött på dessa data förut. Den första länken ovan förklarar varför detta är fallet. Var god avnjut!

Det är mer än bara en känsla jag har, så du har fel ; )

Och jag sade aldrig att jag var den mognaste på planeten, bara att jag var en av dom mognaste

Med det sagt menar jag inte att jag är den mognasta själen, LÅNGTIFRÅN, jag bara säger att jag den kunskap och förståelse angående meningen med livet jag för tillfället besitter utklassar den överväldigande majoritetens. Men så är vi såå oskyldigt omedvetna om saker och ting här också - det är lite utav poängen. Jag har bara valt att återinförskaffa lite av den kunskap vi alla hade innan vi kom hit. Inget någon på jorden vet eller har insett är någon som helst överraskning för dom på den andra sidan - dom har varit medvetna om alla sanningar i all evighet ^^

Med förståelse inför den insikten är det lätt att inse att livet är som ett rollspel. Man kan inte vara uppfinnare/vetenskapsman/filosof på samma sätt i andevärlden som man kan "få spela att man är" här. Säg det till Daniel Dennett

Må väl

Från ett gäng anekdotiska skildringar om NDE:s/OBE:s (som förvisso sporrar fantasin), till en andlig dimension dit själen förs och tydligen ett ställe du har massor av kunskap om. Hur gick det hoppet till? Hur gör du det hoppet?
Citera
2009-09-08, 02:28
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Från ett gäng anekdotiska skildringar om NDE:s/OBE:s (som förvisso sporrar fantasin), till en andlig dimension dit själen förs och tydligen ett ställe du har massor av kunskap om. Hur gick det hoppet till? Hur gör du det hoppet?

Först och främst, hur gör du inte det hoppet efter att ha granskat bevisen?

Nåja (Jag kommer hålla diskussionen på a posteriori-nivå för enkelhetens skull)

1. NDEs motbevisar den faktiska möjligheten för alla varianter av fysikalism som beskrvningsmodell för verkligheten att vara sann. Vi inser väldigt tidigt att hjärnan och medvetandet är åtskilda.

2. De flesta som har en NDE, och det är skitmånga som har haft en, anser sej veta att det finns liv efter döden och en andevärld där detta *liv* håller till. Det ger starkt empiriskt stöd för att så är fallet.

3. Jag har kunskap om denna andevärld eftersom jag har läst hundratals om inte tusentals rapporter, och även hundratalet summeringar av andra om vad NDE:are berättar vidare i statistiskt samklang.

Frågor är välkomna.

Frid (:
Citera
2009-09-08, 15:51
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
1. NDEs motbevisar den faktiska möjligheten för alla varianter av fysikalism som beskrvningsmodell för verkligheten att vara sann. Vi inser väldigt tidigt att hjärnan och medvetandet är åtskilda.

Även om NDEs vore bevisade eller hade belägg som styrker påståendena/hypoteserna, strider inte det mot fysikaliska förklaringsmodeller.
Det skulle bara ge upphov till ytterligare en förklaringsmodell som används för de områden andra modeller inte är ämnade för.

Citat:
2. De flesta som har en NDE, och det är skitmånga som har haft en, anser sej veta att det finns liv efter döden och en andevärld där detta *liv* håller till. Det ger starkt empiriskt stöd för att så är fallet.

Det ger ett stöd åt att människans subjektiva upplevelser kan vara likartade.
Dock så är det rätt så uppenbart, även bortsett från NDE.

Citat:
3. Jag har kunskap om denna andevärld eftersom jag har läst hundratals om inte tusentals rapporter, och även hundratalet summeringar av andra om vad NDE:are berättar vidare i statistiskt samklang.

Visst behöver man inte uppleva något för att ha kunskap om hur något upplevs av andra. Uppleva något behöver man bara för att uppleva det.

Jag har t.ex. kunskap om filmen Inglorious Bastards eftersom jag har läst 10tal* rapporter, och * summeringar av andra om vad tittarna berättar vidare i statistisk samklang.
(*Observerat ytterligare 100tal, men fördjupade mig endast i de som innehöll något utöver de andra.)

Dock är jag fullt medveten att en subjektiv upplevelse inte kan användas annat än på godtyckligt vis för att beskriva varken fenomen eller objekt på ett objektivt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in