Citat:
Ursprungligen postat av
DaChief
Men vänta, jag är inte klar än. Jag ska brodera ut min teori ännu mer nu. Jag tror även att det finns ett universiellt medvetande. Egentligen så är alla som "observerar", samma medvetande. Det är bara det att vi är uppkopplade mot det universiella medvetandet genom våra nervsystem. Nervsystemet är som en tunnel som gör att en individ känner sig som en individ, eftersom den relaterar sitt själv till allt annat. Men egentligen så är ingen innerst en individ, utan vi är alla samma.
Vem vet om det är så?
En effekt som uppstår vid meditation(även för folk som bara hållit på i några år med simpel ''mindfullness'' teknik) är att saker man alltid identifierat som en del av sig själv, som utgör del av ''personligheten'', t.ex. tankar eller känslor är någonting som skapats, lagts på med tiden,
inte någonting man egentligen är, en tidig insikt är sålunda att det finns en skillnad mellan det skapta och skaparen. Även kroppen och allt man identifierar som sig själv är en ackumulation av minnen(även gener är minnen, information)och materia man lånar från planeten genom intagning av föda, maten man ser på tallriken blir bokstavligt talat den kropp man har, brödbiten eller bananen blir till människokött, är man detta? Vem är ''jaget''?(mer om detta nedan).
Det människor bör fråga sig och följaktligen studera med sig själva är vem det egentligen är som iakttar informationen som når perceptionen. Inte förrän då blir det intressant. Att fördjupa sig i den 'tysta iakttagaren'', är nyckeln för att låsa upp och förstå mysteriet med livet som folk undrat sedan tidernas begynnelse, frågor som, varför finns jag eller någonting öht, vem är jag, vad händer efter döden, finns en skapare/Gud? Vad är livet för något?
Sådana livsförändrande insikter har alltid varit tillgängliga för alla som lär känna sig själva på djupet av sin varelse, problemet är bara att världen utgörs av människor som inte insett behovet och allvaret med att leta på rätt plats. I det existentiella förvirrade tillståndet letar människan förgäves utanför sig själv efter svaren genom att studera effekterna, eller det skapta i fenomenvärlden(vetenskapen idag). Orsaken, anledningen, skaparen bakom allt förblir dold för världsliga människor tills vidare. Det ligger i sakens natur att man själv behöver upptäcka svaren genom anskaffad personlig erfarenhet och ingen kan annat än visa någon annan vägen, vägen är således något man själv behöver vandra m.a.o och det kräver disciplinerat arbete, med det sagt så blir man tidigt medveten om att det inte finns något egentligt ''jag'' som du var inne på, medvetande är i själva verket icke-lokalt om man fortsätter att undersöka saken ytterliga(hjärnan och nervsystemet är en tillfällig fixeringspunkt för en liten det av medvetandet som huserar i kroppen en tid och evakuerar igen när kroppen inte längre är livsduglig)det går därför t.ex. aldrig att dö eller sluta ''uppleva'' eftersom det just inte finns någonting som kan ''upphöra'' eller dö, alla ting förändrar bara sin form, även medvetandet omformar sig och anpassar sig till en ny behållare(kropp) efter ''döden'', dessvärre vet folk bokstavligt talat inte vad de är och det är världens tusenåriga problem, för världsliga människor orsakar en massa problem som religioner, ideologier och mardrömslika teknologier p.g.a att man inte är införstådd eller i harmoni med livet.