Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-04, 23:51
  #1
Medlem
Ursäkta om inlägget ligger i fel forumsdel men visste inte vart jag skulle posta.

Det är så att på jobbet så har vi en hjullastare med hydrauliska snabbkopplingar för att kunna byta aggregat snabbt. Att koppla bort är hur lätt som helst men att koppla på dessa igen är betydligt svårare då det är tryck i kopplingarna. Hur gör man för att det inte ska vara tryck i kopplingarna efter att man kopplat ifrån och ska sätta på kopplingarna igen. Nu gör vi som så att vi skruvar loss kopplingarna och tömmer på lite olja i ett uppsamlingskärl innan vi kan sätta på dem igen.
Citera
2013-01-05, 00:10
  #2
Medlem
Cykeltutas avatar
Är inte så insatt i hydraulik, men i tryckluftsvärlden finns det snabbkopplingar med säkerhetsfunktion som man har för att undvika höga smällar och pisksnärtar från slangar när man kopplar isär. Det borde finnas nåt sånt för hydraulik också, Hydroscand är en bra kedja för hydrauliklösningar (fast dyra som satan). Swedol är billigare men har rätt okunnig personal, åtminstone på min ort.
Citera
2013-01-05, 00:44
  #3
Medlem
toby79s avatar
Det är inte fråga om att maskinen ska docka med redskapet, utan du får själv gå ut och klämma dit slangarna?

Se till att avlasta hydraulfunktionen så går det lättare. Nu var det länge sedan jag höll på med såna, men jag har ett minne av att jag stängde av maskinen och rörde på reglaget till funktionen med tändningen på. Har du en äldre maskin utan elmanövrerade spakar så brukar det gå att göra detta oavsett om maskinen har ström eller inte. Men annars lär du ha tändningen på.

Annars finns det tryckeliminatorer att montera. Kanske värt att testa? Kolla hos din lokala slangnasare eller hos Swedol.
Citera
2013-01-05, 00:50
  #4
Medlem
toby79s avatar
Kollade i en gammal instruktionsbok jag har här hemma till volvo bms hjullastare.
http://postimage.org/image/geckdokxt/
Citera
2013-01-05, 00:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det är inte fråga om att maskinen ska docka med redskapet, utan du får själv gå ut och klämma dit slangarna?


Korrekt, jag måste fästa kopplingarna manuellt. Och jag har testat att stänga av maskinen och sedan dra på tändningen och avlasta hydrauliken så gott det går men kopplingarna är fortfarande trycksatta och jobbiga att sätta ihop.
Citera
2013-01-05, 01:00
  #6
Medlem
toby79s avatar
Vad är det för redskap du ska sätta på?
Citera
2013-01-05, 01:16
  #7
Medlem
I vanliga fall har vi ett klämaggregat men vi byter till sopvals och snöplog och båda kopplas med två snabbkopplingar och en el-koppling.
Citera
2013-01-05, 01:39
  #8
Medlem
toby79s avatar
Okej, och du har testat att snabbt jucka spaken för funktionen i ändlägena?
Något som hjälper mycket är att inte ha tyngd som ligger på kolven. Så kan man få redskapet att på naturlig väg vilja dra ut cylindern så minskas trycket på redskapssidan.
Men det är nog bra att identifiera var trycket ligger, alltså om det är på maskin eller redskapssidan.
Det kanske går att trycka ner lastaggregatet i backen om tiltcylindern matas av samma pump som lastaggregatet.
Det kan ju också vara så att det finns ett litet läckage efter pumpen som gör att det alltid finns ett mottryck till lastaggregatet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback