Citat:
Ursprungligen postat av
OFOTCN
Kan du definiera funktionsskugga? Alternativt vilket sammanhang du syftar på. Det är ett så generellt begrepp (och en googling av 'funktionsskugga site:www.flashback.org' påvisar att det nästan endast är du som använder ordet på forumet). Skulle Uppsala ligga i skugga vad gäller arbetstillfällen? Då användaren du citerar talar om pendlingsavstånd och det för mig innebär regelbundna resor för arbeten och studier. Eller menar du nöjesutbud? För ditt svar ger intryck av att handla om enstaka besök.
Ta det inte som ett påhopp, jag vill bara veta hur du resonerar, särskilt med tanke på den korta diskussionen vi hade om Malmös funktionsskugga till Köpenhamn.
Hittade en kort definition i en uppsats om Eslöv:
Citat:
Funktionsskugga är ett annat ord för det underläge en plats hamnat i, i förhållande till en närliggande plats som bättre attraherar regionens människor.
Det kan gälla allt ifrån små områden till hela städer. Öppnar ett storcenter i grannstadsdelen är det troligt att min lokala huvudgata med fiskehandlare, café och frisör hamnar i funktionsskugga. De flesta förstäder ligger i funktionsskugga i förhållande till storstaden, och vissa städer ligger i funktionsskugga i förhållande till andra (Eslöv kontra Lund/Malmö). Det är givetvis också så att mekanismerna är olika inom olika områden. Ingen i Eslöv åker till Lund för att köpa ett paket mjölk, men handlar det om att köpa kläder eller gå ut och ta en öl är det nog mer lockande att röra på sig.
Gissar på att Uppsala - precis som Malmö - både känner av fördelar och nackdelar med att ligga nära en storstad. Det är säkert bra för arbetsmarknad och studiemöjligheter, men i andra sammanhang kan det dränera. Har som sagt dålig koll på Uppsala, men det är väl inte otroligt att Stockholm slukar det mesta som är smalt? Specialbutiker, arrangemang och konserter tex. Kanske är det inte jättelockande att arrangera spelningar eller driva kulturkofte-bio när alla ändå drar in till Sthlm för sånt? Jag vet som sagt inte men det skulle förvåna mig om närheten till Sthlm enbart är positiv för Uppsala.