2013-01-07, 09:59
Medlem
ICA-Kurirens krönikör Katarina Mazetti ansluter sig till de som vill se Flashback hackat.

Batikhäxorna uppmanar till brott, utan att skämmas:

http://www.dn.se/kultur-noje/icakuriren-tvingas-att-stoppa-hatkommentarer
Citera
2013-01-07, 10:23
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korruptio
ICA-Kurirens krönikör Katarina Mazetti ansluter sig till de som vill se Flashback hackat.

Batikhäxorna uppmanar till brott, utan att skämmas:

http://www.dn.se/kultur-noje/icakuriren-tvingas-att-stoppa-hatkommentarer

Var står det att hon vill se Flashback hackat? Däremot så vill ju pöbeln som trakasserar henne efter att hon har utnyttjat sin yttrandefrihet uppenbarligen tysta ner henne.
Citera
2013-01-07, 11:05
Medlem
StefanHeterJags avatar
Det här är ju ett icke-problem. Enbart till för att skrämma lättskrämda till tystnad. Alltid blir nån stackare skrämd och för varje person som tystnar har dom vunnit, helt utan att ha behövt betala en enda krona, helt utan att någon kartläggning har skett, helt utan någon databasläcka.

Fan vad dom måste skratta åt all uppståndelse det där tweetet fick.
Citera
2013-01-07, 11:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Var står det att hon vill se Flashback hackat? Däremot så vill ju pöbeln som trakasserar henne efter att hon har utnyttjat sin yttrandefrihet uppenbarligen tysta ner henne.
I artikeln.
"Sådant här orkestreras via hatsajter på nätet, säger Mazetti till DN. Någon borde hacka dessa sajter och dra fram dessa anonyma nättroll i ljuset"

Sen nämns inte Flashback explicit, men en vanlig tolkning när näthat nämns är att Flashback ingår i benämningen.
Citera
2013-01-07, 11:48
Medlem
Synd att så lite svar har riktats till "detaljerdetaljer" vad gäller hans analys av säkerheten på forumet.

Tyvärr kan jag inte bidra med mycket.
Citera
2013-01-07, 12:13
Medlem
detaljerdetaljers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Synd att så lite svar har riktats till "detaljerdetaljer" vad gäller hans analys av säkerheten på forumet.

Tyvärr kan jag inte bidra med mycket.

En handfull svar men inte av nån som tekniskt motbevisat vad jag sagt. Antar det ligger i FB's intresse att inte läcka för mycket små detaljer som kan hjälpa RG.

En aspekt jag missa som nån annan tog upp var hostingen av sidan, som tydligen flyttat runt lite genom åren. Ju fler operatörer & fler anställda, ju öppnare attack-vektor. Detta kan vara lika illa som aspekterna jag nämnde, speciellt om nån hos hosting inser att dom kan tjäna pengar.

Vidare erbjuder jag nu FB admins/ägare ett gratis PEN-test där jag kan testa sidan för SQL injections, cross site scripting, payloads i flash och bild-object, scan av övriga services på maskinen samt social engineering om Flashback är intresserade och kan ge mig tillåtelse att göra detta (inte säker på hur det skulle gå till eftersom jag gärna också förblir anonym).
Citera
2013-01-07, 12:36
Medlem
Kassiopeias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Ja, de är våldsbrottslingar och politiska extremister som sysslar med åsiktsregistrering och samlande av information utan att någon har insyn, som de sedan säljer till intresserade köpare. Men du anser att om de fick tillgång till folks riktiga identitet bakom konton, så är det 100% säkert att de aldrig skulle sälja information om:

1. Folks erkännanden av brottslig verksamhet, som t.ex. droganvändning, i vårt land där makthavare och polismyndigheter prioriterar jagandet av haschrökare och andra droganvändare framför att lösa grova brott som riktas mot enskilda medborgare?

2. Folk som läcker information som de erhåller genom sin yrkesverksamhet, speciellt om det är frågan om statligt anställda, d.v.s. anställda av samma stat som har lagt ut åsiktsregistreringen och förföljandet av, samt våldsutövandet mot, oppositionella på entrepenad till exakt samma människor vi nu diskuterar?

3. Folk som har läckt information om och namngett kriminella, speciellt kriminella som är beredda att betala stora summor för att få tag i informatörer som man sedan kan eliminera fysiskt?

4. Folk som har gjort ovanstående, men dessutom läckt information om våldsbrottslingar inom extremvänstern, kanske t.o.m. en från våldsvänstern som jobbar inom Researchgruppen eller Expo?

Och så vidare med ett otaligt andra punkter. Nej, att bli outad som sverigedemokrat är knappast "värsta scenariot". Vad skulle de egentligen göra mot alla som sympatiserar med SD, vilket över en tiondel av Sveriges vuxna befolkning gör, förutom att försöka gräva skit om någon av de som har en politisk post? Jag har svårt att se hur det hade varit värre om liknande information kom i händerna på en radikalkristen grupp som inte består av grova återfallsbrottslingar och inte är hantlangare till vår DDR-regim. Du inser säkert att det nog krävs lite mer än enbart ditt intygande att dessa kriminella inte skulle på något sätt missbruka uppgifterna mer än du påstår. Har du möjligtvis något konkret som du kan backa upp ditt påstående med?

Du har alldeles rätt i det du skriver, jag tänkte inte så långt i deras skrupellöshet.
Citera
2013-01-07, 12:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detaljerdetaljer
En handfull svar men inte av nån som tekniskt motbevisat vad jag sagt. Antar det ligger i FB's intresse att inte läcka för mycket små detaljer som kan hjälpa RG.

En aspekt jag missa som nån annan tog upp var hostingen av sidan, som tydligen flyttat runt lite genom åren. Ju fler operatörer & fler anställda, ju öppnare attack-vektor. Detta kan vara lika illa som aspekterna jag nämnde, speciellt om nån hos hosting inser att dom kan tjäna pengar.

Vidare erbjuder jag nu FB admins/ägare ett gratis PEN-test där jag kan testa sidan för SQL injections, cross site scripting, payloads i flash och bild-object, scan av övriga services på maskinen samt social engineering om Flashback är intresserade och kan ge mig tillåtelse att göra detta (inte säker på hur det skulle gå till eftersom jag gärna också förblir anonym).
Såvitt jag vet så körs inga annonser i flash-formatet, samt alla annonser hostas på flashbacks servrar just för att annonsörer m.fl. inte ska kompromissa användarnas säkerhet.
Av samma anledning används inte heller godaddy-script eller liknande tjänster för att ranka siten.
Citera
2013-01-07, 13:03
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
I artikeln.
"Sådant här orkestreras via hatsajter på nätet, säger Mazetti till DN. Någon borde hacka dessa sajter och dra fram dessa anonyma nättroll i ljuset"

Sen nämns inte Flashback explicit, men en vanlig tolkning när näthat nämns är att Flashback ingår i benämningen.

Missade den kommentaren helt och hållet. Tar på mig dumstruten.
Jo, FB brukar tyvärr ingå i den kategoriseringen. Det är ändå intressant hur båda sidorna brukar vara lika goda kålsupare när det kommer till att inskränka varandras yttrandefrihet.
Citera
2013-01-07, 13:32
Medlem
detaljerdetaljers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Såvitt jag vet så körs inga annonser i flash-formatet, samt alla annonser hostas på flashbacks servrar just för att annonsörer m.fl. inte ska kompromissa användarnas säkerhet.
Av samma anledning används inte heller godaddy-script eller liknande tjänster för att ranka siten.

Vettigt men detta gäller bara flash. Det kräver också att i stort sett varje bild som laddas upp renderas om för att eventuell skadlig kod inte kan finnas embeddat i bilden (i likhet med denna attacken: http://hackaday.com/2008/08/04/the-gifar-image-vulnerability/), och beroende på vilken mjukvara den konverteringen sker med finns buffer overflow/underflows som kan utnyttjas för att rubba systemets stabilitiet under själva konverteringen.
Citera
2013-01-07, 14:19
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Jo, FB brukar tyvärr ingå i den kategoriseringen. Det är ändå intressant hur båda sidorna brukar vara lika goda kålsupare när det kommer till att inskränka varandras yttrandefrihet.

Säg inte annat. Om någon ens nämner en tanke om invändning mot dessa idioter så har man alla jävla tidningar efter sig.

PS. Byt avatar skunkjävel, känner ju inte igen dig längre.
Citera
2013-01-07, 14:47
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:

Anser inte att det finns två sidor. Skulle snarare anse att det finns många sidor där kollektivisterna är pigga på att inskränka andras yttrandefrihet utifrån sina egna särintressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in