Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Hur är man det? Jag vet ingenting om detta men jag antar att man behöver en annan databas att jämföra med då?
Ja. Ditt sätt att uttrycka dig språkligt kan liknas vid ett fingeravtryck. Hur flitigt man använder ett visst ord eller uttryckssätt varierar mellan individer, och har man tillgång till en större textmassa kan man känna igen enskilda individer med förvånansvärd precision baserat på en liknande teknik som används i spamfiltren i vissa mailprogram.
Det är inte någon nämnvärd teknisk svårighet att samla in alla inlägg från Flashback, med tillhörande användarnamn. Sedan gör man samma sak med andra publika forum, och kan därmed korsköra användarnamnen. Det kan exempelvis tänkas visa sig att "secret419283XXz" på Flashback är "Sven.Eskil.Sturehage" på Familjeliv...du förstår principen.
Sedan är det bara att lägga pussel. Kanske har man hackat något av dessa forum och har kända identiteter därifrån, kanske använder man text från andra källor. Kan kombineras med andra ID-begrepp, många släpper ifrån sig små bitar av information utan att tänka på det. Kön, ungefärlig ålder, i vilken landsände man bor eller är uppvuxen, vilken utbildning man har etc. Sådana små guldkorn kan snabbt begränsa urvalet med flera storleksordningar, vilket signifikant förenklar den statistiska delen av analysen.
Detta kan i princip genomföras av en ensam person. Naturligtvis blir det mycket enklare om man har möjlighet till storskalig avlyssning. Det förutsätter oftast att man är en stat/säkerhetspolis, eller har tätt samarbete med en statsmakt. Om Expos förbindelser sträcker sig såpass långt eller ej är jag inte rätt person att uttala mig om.